Facebook-mainonta alkaa olla välttämätöntä kaikille yrityksille, jotka Facebookia tavoitteellisesti markkinointimielessä käyttävät. Hyödyllistä ja tehokasta se on, kunhan suunnittelee mainontansa huolella, ja ajattelee loppuun asti mitä mainoksellaan haluaa saavuttaa. Facebook-mainonta on aivan ylivertaista kohdistuksessa, sekä tulosten mittaamisessa.
Mikäli haluat saada mustaa valkoisella siitä, onko mainoksen näkijä todella ostanut lopulta tuotteen, voidaan mainoksen teho mitata aina ostokseen asti. Tällöin valitaan konversiomittaus mainoksen tavoitteeksi. Jos halutaan myydä verkkokauppatuotteita Facebookin kautta, johdetaan mainoksen näkijä Facebookista juuri tuotteen myyntisivulle, eikä verkkokaupan pääsivulle. Mikäli verkkokaupan asiakas on jättänyt tuotteen ostamatta ja haluat muistutella ostoksesta Facebookissa, tämäkin onnistuu – uudelleenmarkkinoinnin avulla . Facebook-mainonnassa on valtavasti mahdollisuuksia, joita ns. normikäyttäjä ei tunne. Muistuttelen kuitenkin nyt muutamista kohdennusmahdollisuuksista.
Facebook-mainoskampanjan tavoite
Aivan ensimmäiseksi valitaan Facebook-mainokselle tavoite. Samalla valitaan maksuperuste: joko huutokauppa tai maksaminen kattavuuden ja näyttötiheyden mukaan. Huutokauppaperusteinen mainonta on ollut yleisempää.
Paranna brändisi tai yrityksesi tunnettuutta
Brändin tunnettuus -> Lisää brändisi tunnettuutta tavoittamalla ihmiset, jotka ovat todennäköisimmin siitä kiinnostuneita. Tuloksena kohderyhmän arvioitu muistaminen.
Kattavuus -> Näytä mainoksesi mahdollisimman monelle.
Liikenne -> Ohjataan ihmiset Facebookin ulkopuolisille www-sivulle
Sitoutuminen -> Mainosta julkaisujasi. Tämän avulla mainostat yksittäistä päivitystä. Muista, että tässäkin kohdassa pätee mainoksen sääntö: mainoskuvassa on hyvä olla vain maksimissaan 20% tekstiä. Huomaa, että sitoutumisen alta löytyvät myös sivutykkäysmainokset sekä tapahtumavastaukset. Katso alla olevaa kuvaa.
Sovellusasennukset -> Tämä on mainostyyppisi silloin, jos haluat mobiilikäyttäjät asentamaan sovelluksesi.
Videon näyttökerrat -> Mikäli sinulla on hyvä video käytössäsi, mainosta sitä! Tämä mainostyökalu optimoi videomainokset niin, että niitä näytetään juuri nille ihmisille, jotka muutenkin katsovat paljon videoita. Kokemuksemme mukaan videomainosklikit ovat halvimpia tämän työkalun kanssa tehtynä.
Liidinluonti -> Mainostustapa, jossa Facebook-käyttäjä voi antaa sinulle sähköpostiosoitteensa tai muita käyttäjätietoja.
Viestit -> Hanki lisää ihmisiä keskustelemaan yrityksesi kanssa Messengerissä, jossa voit viimeistellä ostoja, vastata kysymyksiin tai tarjota tukea.
Lisää yrityksesi konversioita tai myyntiä
Lisää konversioiden määrää sivustollasi Voit mitata moniko mainoksen näkijöistä toteutti haluamasi toimenpiteen, esim. osti tuotteen, latasi sovelluksen tai ilmoittautui tapahtumaan.
Luettelomyynti -> Verkkokaupoille sopiva mainostapa. Luo mainoksia, jotka näyttävät automaattisesti luettelon tuotteita kohdeyleisön perusteella. Vaatii luettelonhallintatyökalun opettelun. Voit mainostaa tuotteita verkkokaupan tuoteluettelosta, esimerkiksi niille jotka ovat joskus laittaneet tietyn tuotteen tuotekoriin mutta eivät vielä ole ostaneet sitä. Tarvitset tähän pikselin tai sovelluksen!
Kaupassa käynnit -> Ohjaa ihmisiä kauppaasi, mainosta siis lähellä oleville ihmisille. Vaatii sijaintisivuja Facebookissa ja sopii siis lähinnä kauppaketjuille.
Lisäksi sitoutumisen alta löytyy myös:
Sivutykkäykset -> Tällä mainostyypillä haluat hankkia sivullesi uusia tykkäyksiä.
Lisää osallistujia tapahtumaasi -> Tapahtumamarkkinointia varten tehty mainostyyppi. Ihmiset klikkaavat ”osallistu tapahtumaan”, jolloin tapahtuma näkyy aina vain kauemmaksi.
Tavallisimmat Facebook-mainostyypit
Suuri osa Facebookkaajista ei yhäkään tunnista mainosta mainokseksi, koska ne sijoitellaan pitkin poikin tavallista aikajanaa. Moni luulee, että yritysten normaalit julkaisut ovat mainontaa tai eivät välttämättä ymmärrä miksi maksetut mainokset itsellä näkyy. Sen takia mainonnan täytyy olla kohderyhmälle kiinnostavaa, jotta vastaanottaja ei ainakaan ärsyynny niitä nähdessään.
Perinteiset tuotteita, koulutuksia tai palveluita suoraan mainostavat mainokset ymmärretään parhaiten mainoksiksi. Esimerkki sellaisesta mainoksesta alla.
Varsinkin, jos mainostetaan yksittäistä julkaisua, mainosta ei välttämättä tunnisteta mainokseksi. Ihmiset eivät juurikaan muista mistä sivuista ovat tykänneet, joten julkaisut tulkitaan usein Facebook-sisällöksi, ei mainokseksi. Alla on esimerkki ”Mainosta julkaisujasi” -mainostyypistä. Sen tunnistaa mainokseksi sivun nimen alla olevasta pienestä sponsoroit u -tekstistä.
Mainos, jolla ohjataan ihmisiä Facebookista pois, tietylle nettisivuille , on monessa tapauksessa järkevin vaihtoehto. Ideaali olisi toki, että pystyttäisiin ohjaamaan ns. laskeutusmissivulle, joka on erityisesti kampanjaa varten luotu oma sivu. Näin saadaan ihmiset siirtymään sinne arvokkaimpaan paikkaan, mistä yrityksenne/tapahtumanne yksityiskohdat, tuotteet, hinnat jne. löytyvät. Alla oleva MOI:n kamoanjamainos, joka ohjaa ihmiset suoraan nettisivuille, josta löytyvät yksityiskohtaisemmat tiedot. Tällaiseen mainokseen kannattaa ehdottomasti lisätä houkutteleva kehote, eli Call to action (CTA), joka on tässä tapauksessa LUE LISÄÄ.
Miten seuraat mainonnan tuloksia?
Kun mainonta pyörii, miten sitten tuloksia seurataan? Tärkeimmät seurattavat asiat ovat klikkiprosentti ja klikkien hinta . Jos mitataan konversioita (ja toki niin pitäisi tehdä aina, kun mahdollista), pitää tietenkin seurata myös konversioastetta sekä yhden konversion hintaa. Myös pidemmän aikavälin trendi klikkauksissa on merkittävä. Yleensä klikkejä tulee ensimmäisen kolmen päivän ajan paljon ja sitten klikkailu hiipuu pikkuhiljaa. Klikkien hiipumista vastaan voi kuitenkin taistella uusien kuvien ja tiukemman kohdennuksen avulla.
Klikkiprosentti riippuu mainoksen sijoittelusta. Klikkiprosentti on täysin varmasti korkeampi, kun sen sijoittaa aikajanalle, verrattuna sivun oikeanpuolisiin mainoksiin. Mobiilissa toiset tuotteet ja mainokset ovat huomattavasti tehokkaampia, kuin desktopissa, mutta eivät kaikki. Yleisenä ohjenuorana sanoisin, että yli 0,8% klikkiprosentti (CTR) on hyvä.
Klikin hinta taas riippuu täysin kohdeyleisöstä, tuotteesta ja siitä, missä maassa mainostetaan. Suomalaiset klikit maksavat moninkertaisesti suurempiin maihin verrattuna, koska mainoskohderyhmämme on yksinkertaisesti niin pieni. Klikkihintaa saa alennettua monin eri tavoin, mutta kaiken a ja o on kohdennus . Kuluttajatuotteissa olemme päässeet Suomessakin 0,03€ klikkeihin, B2B-alalla noin 0,10€ hintaan. Nämä ovat kuitenkin melko poikkeuksellisia hintoja
Seuraa myös näyttötiheyttä, mikäli kohderyhmäsi on hyvin pieni. Itse pistän mainonnan poikki heti, jos näyttötiheys menee yli 3 tai 4 (jälleen tapauksesta riippuen). Silloin mainosta näytetään todennäköisesti jo vähän liikaakin yhdelle ihmiselle.
Paljonko mainontaan pitäisi laittaa rahaa?
Melkeinpä yleisin kysymys. Kaikki riippuu kaikesta, mutta jos mainostat 20€:n tai 200€:n tai 2000€:n arvoista tuotetta, niin luultavasti mainosbudjettisikin vaihtelee. Sinun täytyy itse päättää paljonko olet mainontaan valmis laittamaan rahaa, paljonko mainoksesta kannattaa maksaa, jotta se maksaisi itsensä myyntinä takaisin. Pidä mielessäsi vanha kunnon panos-tuotossuhde.
Sinua saattaa kiinnostaa myös alla olevat kirjoitukset
Mikäli Facebook-markkinointi kiinnostaa enemmänkin, pyydä meiltä koulutustarjous!