Tuskailetko Google Ads -hakumainonnan mainostekstien parissa? Haluaisitko löytää niihin uutta syvyyttä sekä tehokkuutta?
Tässä blogijutussa opit, millainen sisältö toimii hakusanamainonnassa. Jos Google Ads -hakumainonta ei ole vielä tuttua, lue ensin aiempi blogijuttumme hakumainonnasta.
Hyvä Google Ads -mainosteksti
Ensinnäkin hyvä mainosteksti vastaa googlaajan hakuun. Toisekseen sen kannattaa olla yrityksen tone-of-voicen mukainen. Näin varmistat, että mainos kuulostaa yritykseltäsi.
Hyvä kieli vakuuttaa, joten kirjoita mainokset aina oikeinkirjoitussääntöjä noudattaen.
Google Ads -mainosteksti
- vastaa googlaajan hakuun
- on yrityksen tone-of-voicen mukainen
- noudattaa oikeinkirjoitussääntöjä
- sisältää totuudenmukaisia lupauksia.
Mitä mainostekstiin sitten voisi kirjoittaa?
- Käytä adjektiiveja: monipuolinen, laadukas, kattava, osaava
- Anna lupaus: ilmainen, heti, nopeasti
- Hyödynnä erottuvat numerot: – 20 %, 380 koulutusta vuodessa
- Poista ostamisen esteitä: 100 % tyytyväisyystakuu, tutkitusti laadukkain
- Kerro faktoja: Jo vuodesta 1964, 15 asuinpaikkaa, avautuu kesällä 2021
- Kehota toimintaan: Ota yhteyttä, varaa helposti netissä, tutustu ja kysy lisää, lataa esite, katso esittelyvideo
Muista, että vaikka mainostekstissä suositellaan olevan adjektiiveja ja lupauksia, niiden on oltava totta.
Hyvä Google Ads -mainoksen otsikko
Otsikossa ei saa käyttää KAPITEELEJA eikä huutomerkkiä! Otsikoihin ei myös laiteta pistettä.
Jos katsot muunkielisiä Google Ads -oppaita, voi olla, että niissä otsikon jokainen sana on kirjoitettu Isolla Alkukirjaimella. Suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjen mukaan vain virkkeen ensimmäinen kirjain sekä erisnimet ovat isolla alkukirjaimella.
Mainoksiin voi kirjoittaa kolme otsikkoa. Suositeltavaa on täyttää kaikki otsikkopaikat, jolloin Google voi hyödyntää niistä tehokkaimpia yhdistelmiä.
1. otsikko vastaa mahdollisimman hyvin googlaajan tekemään hakuun. 2. otsikko voi sisältää esimerkiksi kilpailuedun tai koukun, jolla saat googlaajan kiinnostumaan. 3. otsikko ei aina näy, joten älä laita siihen tärkeintä vaan täydentävää tietoa.
Esimerkit otsikoista ja mainosteksteistä vastaavat muun muassa googlaajan hakuihin keilahalli oulu ja keilaus oulu .
Hyvä Google Ads -mainoksen kuvaus
Kuvauksen sisältö vastaa samalla tavoin googlaajan hakuun kuin otsikkokin. Panosta erityisesti 1. kuvaukseen, sillä se näkyy aina mainoksessa. Lisää loppuun aina myös call to action eli CTA eli toimintakehote.
Kuvassa näet esimerkit 1. ja 2. kuvauksesta.
Responsiivisten mainosten tekstit
Google Adsin responsiivinen mainos mahdollistaa jopa viidentoista otsikon ja neljän kuvauksen kirjoittamisen. Näistä tekoäly testaa toimivimpia yhdistelmiä, jolloin sinun ei tarvitse arvuutella, mitkä otsikot ja kuvaukset toimisivat parhaiten.
Kirjoita responsiiviset mainostekstit samalla tavoin kuin tekstimainostenkin: varioi erilaisia hakuun sopivia otsikoita ja kuvauksia. Pidä myös mielessä, että eri vaihtoehtojen tulee sopia keskenään yhteen.
Responsiivinen mainos on ulkoasultaan samanlainen kuin tekstimainoskin.
Mainoslaajennuksilla voit täydentää mainostekstejä
Mainostekstikenttien lisäksi hyödynnä myös mainoslaajennukset, jotka mahdollistavat sisällön täydentämisen: tällaisia ovat huomiotekstilaajennus ja sisältöpoimintalaajennus.
Huomiotekstilaajennusta voisi ajatella lyhyiden sloganeiden, myyntiargumenttien ja -lupausten tykityskentäksi.
Sisältöpoimintalaajennus on kätevä esimerkiksi palveluiden ja niiden ominaisuuksien nostamiseen. Voit valita, listaatko mainokseen yleisesti palvelut tai lisäpalvelut vai tarkemmin automerkit, brändit, kaupunginosat, kohteet, kurssit, oppiaineet, show’t, suositellut hotellit, tyylit, tyypit tai vakuutukset. Listauksessa on suositeltavaa käyttää pieniä alkukirjaimia, jotta lista tulee suomen kielen oikeinkirjoitussääntöjen mukaisesti.
Näiden tekstipainotteisten mainoslaajennusten lisäksi on suositeltavaa käyttää muitakin laajennuksia, esimerkiksi sivustolinkkilaajennusta, jolla voit nostaa mainokseen sopivia sivuja mainoksen yhteyteen. Näin tarjoat googlaajalle nopean pääsyn vaikkapa hinnastoon, yhteystietoihin tai muihin palveluihin.
Hyvät mainostekstit ovat mainostajan eduksi
Mainostekstit vaikuttavat mainonnan tehoon monella tavalla. Hyvä ja houkutteleva teksti saa klikkaamaan, mikä nostaa klikkiprosenttia. Iso klikkiprosentti puolestaan vaikuttaa laatupisteisiin ja hyvillä laatupisteillä saa edullisemmat klikit. Hyvä mainosteksti voi siis vaikuttaa mainonnan hintaan. Voit lukea Google Ads -hakusanamainonnan laatupisteistä lisää aiemmasta blogijutustamme.
Tsemppiä ja työn iloa mainostekstien kirjoittamiseen!