Google Analytics on digimarkkinoijan melkeinpä tärkein työkalu – ja vieläpä ilmainen. SItä voi käyttää paitsi markkinoinnin analysointiin, mutta myös suunnitteluun.
Google Analyticsilla voit mitata nettisivunne kävijämäärää, seurata mistä kävijänne tulevat ja mitä he nettisivuillanne tekevät ja oppia heidän tekemistensä perusteella paljon nettisivujenne toimivuudesta ja sisällöistä. Suurin osa käyttäjistä käyttää kuitenkin vain pientä osaa Analyticsin mahtavista ominaisuuksita. Tässäpä siis täsmävinkkejä Analyticsin markkinointikäyttöön.
1. Luo tavoitteita
Tavoitteet ovat yksi Analyticsin yksinkertaisimmista ja hyödyllisimmistä ominaisuuksista, mutta ne ovat myös vähän käytetty ominaisuus. Klikkaa Järjestelmänvalvoja > Tavoitteet > Uusi tavoite, jos haluat luoda ensimmäisen tavoitteesi. Googlen omat ohjeet ovat täällä . Useimmilla sivuilla konversiot ovat tärkeimpiä seurattavia tavoitteita. Konversio on siis haluttu toimenpide, jonka sivukävijä tekee, esimerkiksi uutiskirjetilaus, tarjouspyynnön jättäminen tai vaikkapa verkkokauppaostos. Ennen kuin lähdet luomaan koetavoitteita, on hyvä huomioida että kuhunkin Analytics näkymään voi luoda max. 20 tavoitetta ja kerran luotua tavoitetta ei voi näkymästä poistaa.
2. Luo kustomoitu hälytys
Nettisivuilla tapahtuvista normaalista poikkeavista tapahtumista voi tilata itselleen hälytyksen. Voit luoda hälytyksen esimerkiksi seuraamaan epätavallisia kävijäpiikkejä sivuillanne. Mene Järjestelmänvalvoja > Muokatut ilmoitukset > Luo uusi ilmoitus . Voit luoda haluamasi ilmoituksen, joka täyttää haluamasi ehdot, esimerkiksi tiettynä aikana syntynyt poikkeuksellisen suuri tai pieni kävijämäärä. Näin saat sähköpostilla tai tekstiviestinä ilmoituksen, jos määrittelemäsi poikkeustila syntyy.
3. Mittaa nettisivunne nopeus
Yksi hakukonetuloksiin vaikuttavista tekijöistä on nettisivun nopeus ja hitaat sivut vaikuttavat ehdottomasti myös sivujen kävijämääriin. Ihmiset kun eivät jaksa odotella hitaiden sivujen latautumista. Jos sinua kiinnostaa miten nopeasti tai hitaasti yksittäiset sivut latautuvat, näet tämän Analyticsista menemällä kohtaan Raportointi > Käyttäytyminen > Sivuston nopeus. Saat myös parannusehdotuksia sivukohtaisesti, jos klikkaat kohdasta Nopeusehdotukset . Googlella on myös sivunopeustesti erikseen, jos haluat tutkailla asiaa vain harvakseltaan. Joka tapauksessa, jos olet ihmetellyt joidenkin sivujen vähäistä suosiota, syys saattaa löytyä täältä. Linkin takaa löytyvä nopeustesti antaa konkreettisia ohjeita miten voit nopeuttaa sivustosi latautumista.
4. Tarkista mistä ihmiset nettisivuillenne tulevat
Jotta tietäisit mitkä kanavat ovat markkinoinnissanne tehokkaita, seuraa Analyticsista mistä ihmiset nettisivuillenne tulevat. Kohdasta Hankinnat > Yleiskatsaus pääset näkemään ovatko ihmiset tulleet nettisivuillenne Google-haun kautta, mainosten kautta, sosiaalisen median kautta vaiko mahdollisesti sähköpostimarkkinoinnin kautta. Voit myös vertailla eri kanavien tehokkuutta yhdistämällä tulokanava ja tavoite. Tavoitteen ja kanavan yhdistelmän kautta pystyisit halutessasi seuraamaan onko teille Google-mainonta vai Facebook-mainonta tehokkaampaa.
5. Tilaa raportti sähköpostiisi
Jos sinusta tuntuu, ettei sinulla ole aikaa tarkistaa Analyticsia viikoittain, niin voit tilata itsellesi raportin. Luo itsellesi raportti tietylle aikavälille, kuten esim. ”Viimeinen viikko” tai ”Viimeiset 30 päivää” ja klikkaa kohtaa Sähköposti ja tilaa itsellesi tilaraportti, jonka saat säännöllisesti. Näin nettisivuillanne tapahtuvat muutokset eivät pääse yllättämään ja näin pääset käyttämään kävijädataa markkinoinnissasi oikeasti.
Jos haluat oppia miten analytiikkatietoa voi käyttää markkinoinnissa hyväksi, ota yhteyttä.