Näkökulma: Minkä hintaista on Google-hakusanamainonta? Mikä on hyvä mainosbudjetti?
Google-hakusanamainonnan hinta määräytyy muun muassa kysynnän, kilpailun, hintatarjouksen ja mainontasi laadun perusteella. Älä kysy, mitä mainonta maksaa, vaan kuinka paljon mainonnalla voit tehdä kannattavasti uutta liikevaihtoa!
Paljonko maksaa Google-hakusanamainonta?
Kuulemme usein asiakkailtamme kysymyksen: ”Mitä se Google-hakusanamainonta maksaa?” tai ”Minkä verran siihen on järkevää varata rahaa?”. Suoraa vastausta tähän ei voi antaa – joku käyttää 100 euroa kuukaudessa, toinen 10 000 euroa. Ehdottaisinkin, ettet kysy, mitä mainonta maksaa, vaan kuinka paljon mainonnalla voit tehdä uutta liikevaihtoa kannattavasti. Tässä muutama vinkki budjetin haarukoimiseksi.
Minkä verran sinulla on rahaa käytettävissä Google-mainontaan?
Tai näin mainontaa aloitellessa: minkä verran sinulla on varaa hävitä mainontaa aloitellessa? Mainonnan tehokkuus ja klikkien hinnat nimittäin selviävät oikeastaan vain kokeilemalla. Kun kampanja on käynnissä, alkaa syntyä tilastoa, esimerkiksi verkkoajanvarausten määrä per 100 mainosklikkiä.
Aloita kohtuullisella budjetilla varmistaaksesi mainonnan positiivisen tuoton, ja kuitenkin niin suurella, että syntyy tilastoja. Euro päivässä antaa tilaston, mutta niin hitaasti, ettet jaksa odottaa. Kokemuksesi on todennäköisesti: ”Kokeilin Google-mainontaa, mutta ei se johtanut mihinkään.” Määrätietoisuutta peliin ja suurempi summa vaikkapa kuukauden aikajaksolle, niin saat oikeasti dataa päätöksenteon perusteeksi.
Esimerkiksi: Mainosbudjetti 10 euroa päivässä, eli 300 euroa kuukaudessa. Tällä summalla voisit saada sivuillesi 300 kävijää, joista viisi tekee 300 euron arvoisen oston. 300 euron panoksella 1500 euron liikevaihto. Onko se sinun toiminnassasi kannattavaa? Oliko kyseessä kertaosto, vai saitko mahdollisesti houkuteltua itsellesi uusia asiakkaita, jotka ostavat säännöllisesti seuraavien vuosien ajan?
Tilaston perusteella voit tehdä valistuneita päätöksiä jatkosta. Varmista ensin positiivinen tuotto, käännä sitten hanaa isommalle.
Vinkki: Saat rahan riittämään pidemmälle, kun valitset mainostettavaksi suppean osan tarjoamastasi, esimerkiksi vain permanentit. Jos permanenttien kysyntä lähtee äkilliseen kasvuun, tiedät mistä se johtui.
Mikä verran palvelullesi tai tuotteellesi on kysyntää Googlessa?
Permanentti-esimerkistä päästäänkin todella tärkeään tekijään hakusanamainonnan budjetoinnissa: minkä verran tuotteellesi on kysyntää verkossa. Hakusanamainonnassa kauppaa syntyy vain tuotteista, joille on kysyntää. Permanenttien kanssa voi olla vähän niin ja näin, mutta kokeilepa myydä huhti-toukokuussa tarjoushintaan trampoliineja nopealla toimituksella. Kesäkauden alussa kysyntää on valtavasti!
Google Adsin (entinen AdWords) Keyword Planner -työkalu auttaa hakusanojen valinnassa. Syötät ensin hakusanat ja alueen, jossa haluat mainostaa, Google antaa sinulle suuntaa-antavat luvut kyselyiden määrästä. Keyword Planner myös ehdottaa hakusanoja, jotka saattaisit haluta lisätä kampanjaasi. Saat myös vihiä siitä, minkälaista klikkihintaa päädyt maksamaan.
ProTip: Sadasta mainostasi klikanneesta henkilöstä 1–3 prosenttia päätyy tekemään sen toimenpiteen, jonka toivot heidän tekevän.
- Palvelua haetaan 1000 kertaa kuukaudessa.
- Mainoksesi on esillä jokaisella 1000 kerralla.
- Mainoksesi houkuttelee klikkaamaan 10 prosenttia mainoksen nähneistä.
- Sivullesi päätyy 100 henkilöä kuukaudessa.
- 1–3 heistä ottaa yhteyttä/varaa ajan/ostaa verkkokaupasta.
Tämä 1–3 prosentin, ”Internet-markkinoinnin vakio”, on hyvä ottaa huomioon paitsi hakusanamainontaa budjetoidessa, myös kaikkea verkkosivuliikennettä tutkiessa. Jos sivuillasi käy kaikki liikenteen lähteet huomioiden 100 henkilöä kuukaudessa, uusia asiakkaita ei ole luvassa kovin monta. Hyvä uutinen: virittämällä sivustosi ja mainoksesi huippuunsa, tilasto kääntyy eduksesi suhteessa kilpailijoihin.
Mitä se mainosklikki suunnilleen maksaa?
Mainosklikin hintaan vaikuttaa antamasi hintatarjous, kilpailutilanne sekä Googlen mainoksellesi antamat laatupisteet. Laatupisteet lyhyesti selitettynä tarkoittaa mainoksen osuvuutta asteikolla 1–10: jos mainostat henkilöautoja, mutta mainosklikki päätyy sivustolle, jossa myydään traktoreita, laatupisteiksi tulee 1/10 – kukaan ei löydä kaupastasi sitä mitä tuli etsimään ja joutuu palamaan takaisin hakulistaukseen. Google ei halua näyttää tuollaista mainosta, joten se näyttää mieluummin kilpailijoiden mainosta tai ainakin ottaa sinulta kovan hinnan jokaisesta klikistä.
Tässä joitakin esimerkkejä klikkihinnoista:
- yrityksen omalla nimellä ”Talin keilahalli” 0,13 €/klikki
- kilpaillulla palveluhakusanalla ”Keilahalli Helsinki” 0,53 €/klikki
- palveluhakusanalla, jota kilpailijoilla ei ole ”vaahtokeilailu Helsinki” 0,25 €/klikki
- todella suureen kauppaan johtava haku ”toiminnanohjausjärjestelmä” 5 €/klikki
Kun huolehdit, että sivustosi on hakukoneystävällisesti toteutettu, mainonta ohjattu oikealle alasivulle ja sisältö houkuttelevaa ihmissilmälle, klikkihintasi ovat parhaat mahdolliset. Laatupisteet antavat rahanarvoista tietoa sivuston kehittämiseksi.
Google kyllä vinkkaa sinulle, jos kampanjaa on tarpeen virittää: jos mainoksesi ei yletä ensimmäiselle hakutulossivulle, jos kysyntää on enemmän kuin mihin budjetti riittää, jos laatupisteet eivät riitä mainosnäyttöihin. Anna tilaston kehittyä pari-kolme viikkoa kerrallaan ja tee sitten säätöjä.
Välihuomio: Miksi kannattaa maksaa klikistä, vaikka sivustoni on orgaanisten, eli luonnollisten hakutulosten kärjessä? Koska hakutulosten alkuun listautuu jopa neljä mainosta ja kartta alueen palveluntarjoajista ennen kuin päästään orgaanisiin hakutuloksiin. Yrityksesi nimellä hakenut henkilö saattaa kurvata kilpailijan sivustolle, jos yrityksesi ei näy ensimmäisellä ruudullisella.
Yhteenveto
Jos tuote ja kotisivut ovat kunnossa, kokeile mainontaa muutaman viikon testijakson ajan sellaisella budjetilla, jonka voit vaikka hävitä. Valitse mainostettavaksi suppea tuotevalikoima tai maantieteellinen alue, jolloin huomaat mainonnan tehon. Kytke mainonta Google Analyticsiin. Seuraa mainonnan tilastoja Adsista ja verkkosivun kokonaistilannetta Analyticsistä. Kokeile useita mainostekstiversioita. Kehitä mainontaa.
Tämä ei ole rakettitiedettä, vaan tilastomatematiikkaa – jos tykkäät tämänkaltaisesta työstä, opiskele se itse ja hoida homma kotiin.
Jos uskot, että yrityksesi hyötyy panoksestasi toisaalla enemmän, ulkoista Google-mainonnan teko sertifioiduille digimarkkinoinnin ammattilaisille.
Koulutamme ympäri Suomen ja webinaarien välityksellä, joten jos haluat perehtyä syvemmin Googlen työkaluihin, pyydä meiltä koulutustarjous!
Kuuntele kirjoittajan podcast aiheesta: