Päivitetty 12.1.2023
Google My Business, tai nykyiseltä nimeltään Google Business Profile, on maksuton Googlen palvelu, joka auttaa yritystäsi löytymään Googlesta. Yleisesti Googlen Business Profile tunnetaan huonosti, mutta se on tärkeä yrityksen näkyvyydelle Googlessa. Erityisen tärkeä se on paikallisille yrityksille.
Yritystietojen hallinta Googlen yritysprofiilissa on omissa käsissäsi
Olet kenties huomannut, että googlatessa vaikkapa rautakauppaa, jossa haluat asioida, hakujen oikeaan reunaan tulee tietolaatikko yrityksestä sijainteineen ja aukioloaikoineen. Lisäksi laatikko tarjoaa sinulle valintoja, joilla voit ehdottaa yritykselle esimerkiksi virheellisten tietojen muuttamista tai puuttuvien tietojen lisäystä.
Myös googlatessa omaa yritystäsi löydät yleensä vastaavanlaisen tietolaatikon. Nämä tiedot ovat hallittavissasi, kun vahvistat Googlelle, että tämä on sinun yrityksesi.
Saadaksesi yrityksesi näkyviin Googlessa palveluun on syötettävä itse tietoa. Jos yrityksellä on useita toimipisteitä, on toimisteet syötettävä palveluun erikseen. Tämän lisäksi yritykselle on määriteltävä luokkia yrityksen toimialan mukaan. Luokkia on hyvä määritellä vähintään viisi kappaletta. Esimerkiksi Kuululla yksi luokka on ”mainos- ja markkinointitoimistot”.
Mitä tietoja Googlen yritysprofiiliin voi laittaa?
Alla listattuna tietoja, mitä mm. voit lisätä tietolaatikkoon. Kaikki kohdat eivät ole pakollisia. Voit lisätä yritystietosi Googleen myös ilman katuosoitetta, jos se ei ole yrityksen löytymisen kannalta relevantti tieto.
- yrityksen logo
- sijainti osoitteineen
- puhelinnumero
- aukioloajat poikkeuksineen
- kuvia tuotteista, palveluista ja toimipisteestä
- verkkosivusto
- tapahtumat
Lisäksi Google-profiiliin voi tehdä julkaisuja hieman samaan tapaan kuin vaikkapa Facebookiin. Ne voivat olla ajankohtaisia asioita yrityksestäsi tai tuotteiden ja palveluiden esittelyitä.
Arvostelut vaikuttavat hakukonenäkyvyyteen
Arvostelut vaikuttavat etenkin paikallisen yrityksen hakukonelöydettävyyteen. Keskimääräiset arvostelutähdet määrittävät, monentenako näyt listauksessa. Testaa vaikka itse.
Rohkaise asiakkaitasi antamaan tähtiarvosteluja heti teillä asioituaan. Muissakin palveluissa annetuista tähdistä on yleensä apua. Esim. Yelp.
Tilastot kertovat, miten asiakkaat löytävät yrityksesi
Kun yritykselläsi on Googlen yritysprofiili, saa sen avulla tietoa, miten profiili aktivoi asiakkaita: miten he löytävät yrityksesi ja mistä he tulevat?
Jos hakukoneoptimointi kiinnostaa, voit joko osallistua koulutuksiimme aiheeseen liittyen tai tilata yrityksellenne hakukoneoptimoinnin auditin, jossa analysoimme yrityksenne nykytilanteen ja annamme suosituksia jatkotoimenpiteistä.