Ota yhteyttä

Helpful content – päivitys Googlen algoritmiin

12 tammikuuta 2023

Google tekee jatkuvia päivityksiä hakutuloksiin vaikuttaviin tekijöihin. Viimeisin suurempi algoritmipäivitys on nimeltään ”Helpful Content Update”.

Google parantaa hakutuloksiaan aika ajoin algoritmipäivityksillä. Hakutuloksiin vaikuttavia tekijöitä on lukuisten eri lähteiden mukaan ”ainakin 200”, ellei jopa enemmän. Näihin hakutuloksiin vaikuttaviin tekijöihin Google tekee jatkuvia päivityksiä ja tarkennuksia. Päivitysten tarkoituksena on parantaa hakutuloksia ja antaa hakijalle mahdollisimman laadukas hakutulos. Viimeisin suurempi algoritmipäivitys on nimeltään ”Helpful Content Update ”.

Päivitys julkaistiin elokuussa 2022 ja siihen tuli uusi päivitys heti perään joulukuussa -22. Suurempien päivitysten lopulliset vaikutukset hakutuloksiin kaikilla kielillä alkavat tyypillisesti näkymään viimeistään muutamien viikkojen kuluessa – tyypillisesti puhutaan muutamista päivistä muutamaan viikkoon.

Helpful Content -algoritmipäivitys on merkittävin pitkään aikaan

Helpful Content Update. Tämä kertoo jo nimessään, mistä tässä on kysymys. Päivitys keskittyy siihen, miten sivuston sisältö arvioidaan ja miten se näkyy lopulta hakutuloksissa. Tarkoituksena on painottaa sisältöjen laadukkuutta ja hakutulosten osuvuutta Google-hakuun annetussa hakusanassa. Vaikka tämä on vain yksi tekijä lukuisten muiden tekijöiden joukossa, millä tavalla Google hakutuloksiaan järjestelee, ei sen merkitystä voi missään tapauksessa väheksyä tai jättää huomioimatta. Päinvastoin, tämä on yksi merkityksellisin päivitys vähään aikaan.

Sisällön laatu

Algoritmin päivityksen myötä Google painottaa entistä enemmän sisällön laatua hakutuloksia järjestäessään. Tämä tarkoittaa sitä, että sellaiset sivustot, jotka tarjoavat alkuperäistä, asiantuntevaa, luotettavaa ja ajantasaista tietoa aiheestaan, näkyvät hakutuloksissa korkeammalla sijalla kuin ne sivustot, jotka tarjoavat epätarkkaa ja vanhentunutta tietoa.

Tekstin pituus

Vielä joitakin vuosia sitten sisällön määrää ja mahdollisimman pitkää tekstiä pidettiin hyvänä asiana. Tämä näkyy esimerkiksi ulkomaisilla hakukoneoptimointiin keskittyvillä sivustoilla todella pitkinä artikkeleina. Pitkät artikkelit voivat olla raskaslukuisia ja niitä on pyritty jaksottamaan artikkelin alussa löytyvällä ”artikkelivalikolla”, jolla pääsee hyppäämään juuri siihen kohtaan artikkelissa, joka lukijaa kiinnostaa.

Nykyään sisällön pituus ei ole paras mittari siihen, kuinka hyvää ja laadukasta sisältöä sivustolla on. Liian pitkä teksti menee helposti jaaritteluksi ja tämä ei ole kenenkään etu. Ei sisällön tekijän, ei lukijan eikä tämä ole hakukoneellekaan laadukkaasta sisällöstä kertova mittari.

Mikään ei kuitenkaan estä kirjoittamasta pitkää sisältöä. Jos asia on sellainen, että se vaatii pitkän tekstin, niin siinä tapauksessa pitkä teksti kannattaa ehdottomasti kirjoittaa. Jos kuitenkin asia on lyhyt, ei sitä kannata jatkaa turhilla täyte- ja avainsanoilla sekä lauseilla sen vuoksi, että sisältö olisi ”hakukoneoptimoitua” ja halutun avainsanan ympärillä olisi tekstiä mahdollisimman paljon.

Kohderyhmää parhaiten palveleva sisältö nousee

Jos tekstiä ja sisältöä tehdessä mielessä on vain se, kuinka pääsee hyville hakutulossijoille ja sisältö olisi hyvää hakukoneille, ollaan lähtökohtaisesti menossa väärään suuntaan heti alussa. Sisältöjä suunniteltaessa lähtökohtana kannattaa pitää sitä, mikä hyödyttää parhaiten sivustolla vierailijaa. Kun sisältö on hyvää, se kiinnostaa lukijaa ja lukija viihtyy sivustolla pitkään. Tämä on yksi mittari, jota hakukoneet painottavat.

Jos sisältö on huonoa, ei sitä kukaan lue ja sivustolta poistutaan nopeasti etsimään muualta parempaa tietoa. Pidä siis huoli siitä, että sivun sisältö on tehty vain ja ainoastaan lukijaa varten ja sivustolta löytyy varmasti ne asiat, jotka lukijaa aihepiirin ympärillä kiinnostavat.

Mitä hakukoneoptimoijan kannattaa nyt tehdä?

Vaikka hakukoneet pitävätkin siitä, että sivustolla on jatkuvasti uutta sisältöä ja tietoa saatavana, on syytä keskittyä jo olemassa oleviin sisältöihin. Heittäydy kohderyhmäsi asemaan ja lue sivustosi sisältöjä huolellisesti läpi.

  • Onko sisältö sellaista, että se hyödyttää lukijaa parhaalla mahdollisella tavalla
  • Onko sivu ja sisältö tehty vain hakukoneita ajatellen
  • Onko tekstiä venytetty liikaa pyrkien tiettyyn sana- tai merkkimäärään
  • Tarjoaako sivu asiantuntevaa sisältöä, vai onko sisällöt tehty siinä toivossa, että sivusto saisi liikennettä, vaikka se ei tarjoa lisäarvoa lukijalle
  • Kiinnostaako sivun sisältö lukijaa
  • Onko lukijalla tunne, että sivun sisältö on antanut vastauksen hakuunsa
  • Mieti ja selvitä mitä lukijat haluavat aiheesta tietää ja kerro siitä
  • Onko lukijalla tunne, että sivun sisältö ei kertonut aiheesta riittävästi ja tietoa on etsittävä muualta

Ole kriittinen tutkiessa sisältöjä. Karsi epäoleellinen, turha ja hyödytön sisältö pois, vaikka se tuntuu ikävälle asialle tehdä. Panosta sen sijaan laatuun mahdollisimman pitkän ja venytetyn tekstin sijasta. Määrä ei korvaa laatua.

Tutki, antaako sivuston sisältö vastauksen esimerkiksi kysymyksiin miksi, miten, kenelle, mistä, milloin, hinta, saatavuus, hyödyt, edut ja niin edelleen. Kertooko sivu aiheesta, tuotteesta tai palvelusta joka lukijaa kiinnostaa ja mietityttää? Antaako sivu vastauksen lukijan kysymyksiin? Onko saatavilla esimerkkejä, kuvia, videoita tai kaavioita, jotka kertovat aihepiiristä tekstin lisäksi?

Poista tai muokkaa kaikki sellainen sisältö, joka on tehty vain hyvää hakutulosta ajatellen. Tätä kutsutaan ns. SEO-sisällöksi ja vaikka sivu voikin päätyä hyville hakusijoille, niin tällainen hyödytön ja turha sisältö turhauttaa lukijaa. Google pyrkii alentamaan tällaisten sivujen näkyvyyttä hakutuloksissa ja nostamaan esille sellaisia sivustoja, jotka tarjoavat merkitykseltään laadukasta ja hyödyllistä sisältöä. lähde: Search Engine Land 

Search Engine Landin mukaan, mikäli sivusto todetaan Googlen silmissä ”hyödyttömän sisällön sivuksi”, voi siitä palautuminen normaaliksi kestää useita kuukausia, vaikka korjaustoimenpiteet aloittaa heti.

Varmista, että verkkosivun sisältö on omaasi, myös verkkokaupassa

Varmista, että sisältö on takuulla alkuperäistä, laadukasta ja lukija saa siitä tarvitsemansa tiedon ilman turhaa jaarittelua. Esimerkiksi verkkokauppiaat sortuvat helposti siihen, että kopioivat tuotekuvaukset suoraan tavarantoimittajan tai maahantuojan sisällöistä. Pahimmillaan sama teksti löytyy kymmenistä eri verkkokaupoista. Toinen huono esimerkki on itse kirjoitettu, mutta sisällöltään köyhä tuotekuvaus, joka ei kerro lukijalle yhtään mitään.

Vaikka tämä artikkeli koskee Helpful Content -päivitystä, niin lopulta se on kuitenkin vain yksi osa kokonaisuutta. Sivusto kannattaa pitää muutenkin ajan tasalla ja huolehtia siitä, että jokainen sivu on helposti saavutettavissa (valikkorakenne), sivusto toimii salamannopeasti jokaisella laitteella ja sitä on helppo ja miellyttävä käyttää (käytettävyys).

Hyvä verkkosivusisältö auttaa mainonnassa

Ja lopuksi vielä huomiona. Hyvän sisällön sivu auttaa myös mainonnassa. Sivuston ja sisällön ollessa kunnossa, parantaa se mainonnan tehoa. Kun mainosta nähnyt klikkaa mainosta, on erittäin paljon todennäköisempää, että mainos saa aikaan halutun lopputuloksen, kun sivusto on viilattu kuntoon.

Näillä toimenpiteillä voit parantaa asemaasi hakutuloksissa pitkässä juoksussa Helpful Content Updaten puitteissa. Kuulun blogista löytyy myös muita hakukoneoptimointivinkkejä lisää.

Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME

Lue lisää  hakukoneoptimoinnin koulutuksesta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös alla olevat kirjoituksemme

Yrityksen näkyvyys Googlessa

Google my business auttaa yrityksiä löytymään netistä