Loppuvuosi on täynnä erilaisia juhlapäiviä, joita kannattaa hyödyntää sosiaalisessa mediassa. Innostu siis joulunalusajasta ja kehittele joku ajankohtainen kampanja. Tässä blogauksessa perehdymme siihen, miten saat kaiken irti loppuvuoden juhlasesongista.
Kohdenna tarkkaan
Tiedät kenet haluat tavoittaa somessa, mutta muista tavoitella myös heitä, jotka jo ovat sitoutuneita yritykseesi sosiaalisen median kanavissa. Keitä he ovat, mitä yhteistä heillä on, mistä he ovat kiinnostuneita, käyttävätkö he mobiilia vai tietokonetta, missä he asuvat ja milloin he ovat online?
Parasta olisi jos pystyisit luomaan sisältöä myös muille kuin suurimmalle kohderyhmällesi. Jos et, niin saatat menettää mahdollisuuden kasvaa pienemmissä kohderyhmissä. Analysoi mitkä sisällöistäsi saavat eniten kommentteja, jakoja, tykkäyksiä tai mitä vain sitoutuneisuutta. Siitä voit päätellä minkä tyyppinen sisältö toimii ja minkä tyyppistä sisältöä sinun kannattaa julkaista myös juhlapyhien aikaan. Mitä paremmin yleisösi tunnet, sen paremmin pystyt klaaraamaan loma-ajan. Jollet ole koskaan tehnyt tällaista analyysia, lue blogikirjoituksemme siitä miten analysoit Facebook-markkinointianne ja mitä Facebook-sivun tilastot tarkoittavat .
Mikä toimi viime vuonna?
Tutki, mikä yrityksesi somessa toimi ja ei toiminut viime vuonna ja tutki myös, mikä oli kilpailijoiden tilanne. Tekikö joku aivan mahtavan joulukamppiksen, josta voit ottaa oppia? Valmistautuminen joulun aikaan tarkoittaa, että on aika tehdä pientä itseanalyysiä. Listaa kolme pahinta kilpailijaasi ja analysoi myös heidän kampanjansa, vaikka ne olisivatkin unohtuneet.
Listaa sitten mitä ehdottomasti haluat ja et halua sisällyttää tämä vuoden kampanjaasi. Jos kilpailijasi käytti edellisjouluna ärhäkämpää huumoria onnistuneesti, niin se sinunkin pitää kirjoittaa listaasi. Käytä listaa ideoinnin ensiaskeleena ja ala hommiin!
Aloita ajoissa, mutta ole ajankohtainen
Ei ole koskaan liian aikaista alkaa muistuttaa ihmisiä siitä, että yritykselläsi on tuloillaan jokin iso jouluyllätys. Ehkäpä haluat tehdä kamppiksen alkuun saakka päivittäistä lähtölaskentaa ja samalla hoitaa vaikkapa kuukauden sisällöt sillä keinolla. Tämä keino kasvattaa jännitystä mukavalla tavalla ja muistuttaa sopivin väliajoin seuraajillesi, että jotain on tapahtumassa.
Tulevasta voi myös vihjailla erilaisin tavoin pitkin lähtölaskentaa. Esimerkiksi linkittää aiheeseen liittyviä biisejä, vihjailevia kuvia tai muita vinkkejä. Kunhan vain pidät sitten huolen, että kamppiksesi on odotuksen arvoinen 😉
Lisää omat mausteesi
Jokainen yritys lähestyy joulunpyhiä omalla tavallaan, painottaen itse jouluun, uuteen vuoteen, isänpäivään tai vaikkapa itsenäisyyspäivään. Painotus kannattaa tietenkin valita sen mukaan, mikä koskettaa juuri yrityksesi yleisöä eniten.
Se selviää kun määrität, ketkä ovat vaikutusvaltaisimpia seuraajiasi. Kiinnitä huomiota siihen, mistä nämä vaikutusvaltaisimmat seuraajasi välittävät. Kannattaa tehdä myös vähän laadullista tutkimusta vaikuttajistasi, jotta todella ymmärtäisit millaista sisältöä he jakavat ja mistä he ovat innoissaan.
Seuraavaksi tutki, mitkä ovat suosituimmat termit seuraajiesi profiilikuvauksissa. Näin selvität, kuinka seuraajasi määrittävät itseään ja mistä he välittävät ja mitä haluavat nähdä feedissään. Kolmanneksi tarkastele mitä yrityksestäsi sanottiin viime juhlakaudella ja mitä siitä on sanottu viime kuukausien aikana. Tämän tiedon valossa osaat tehdä toimivan juhlakauden sisältöstrategian .
Testaaminen kannattaa
Suosittelemme testaamaan joulunajan kampanjaasi ennen julkistamista. Voit kokeilla kampanjan aikataulua ja mittaustyökaluja sekä linkityksiä someanavista toiseen sekä kampanjasivuille tekemällä minikamppiksen etukäteen.
Tässä pari takuuvarmaa tapaa testata minikamppiksesi onnistumista:
- Aseta tavoitteeksesi ohjata joku tietty lukumäärä ihmisiä kolmelle laskeutumissivulle sosiaalisen median kanavistasi. Säädä kamppista joka kanavalla ja katso mitä mikäkin säätäminen saa aikaan.
- Testaa kamppista suljetusti jossain sosiaalisessa mediassasi. Käytä mittarina sitoutuneisuutta ja katso mitä mainokset ja erilaiset sisällöt saavat aikaan. Näin voit ennustaa millä mittakaavalla ja tiheydellä sinun kannattaa julkaista kampanjasisältöjä.
Kun olet testannut kampanjaasi, kirjoita ja suunnittele sitä etukäteen niin paljon kuin voit, pohjaten kokemuksiisi testauksesta. Näin saat mahdollisimman paljon liikkumavaraa jos jotain meneekin pieleen.
Pidä isommat tavoitteet mielessäsi
Ehkä haluat ihmisten ostavan, ehkä puhuvan yrityksestäsi, ehkä haluat sähköpostiosoitteita – mitä haluatkaan, muista tavoitteesi myös joulunaluskampanjasi aikaan.
Verkkokauppojen ja muiden verkossa kauppaa tekevien yritysten kannattaa seurata klikkauksia käyttämällä Bit.ly -linkkejä. Kuinka moni ihminen klikkaa itsensä laskeutumissivulle verrattuna siihen kuinka moni lopulta osti tuotteen laskeutumissivulta?
Liidien tai sähköpostiosoitteiden kerääjän kannattaa varmistaa että somesisältösi vie tavoitettasi kohti. Voisit rakentaa kampanjasi niin, että sitä on helppo mitata. Tällaisia voisivat olla esimerkiksi Kuulunkin tuotevalikoimasta löytyvät Facebook-joulukalenterit ja Facebook-testit, joihin osallistuminen vaatii sähköpostiosoitteen tai jopa ostoaikeen kertomista. Kysy niistä lisää suoraan meiltä!
Brändinäkyvyyttä saa ristiinlinkittämällä ja –jakamalla voittokuvia eri kanavissasi. Aseta tavoitteeksi saavuttaa joku tietty määrä sitoutuneisuutta ihmisiltä, joilla on todennäköisesti samanmielisiä ystäviä, jotka voisivat pitää sinun brändistäsi.
Joskus kannattaa maksaa
Joulunalusaikana on tarpeellista kaivaa vähän kuvetta. Etenkin Facebookin kohdennettua mainontaa kannattaa viimeistään nyt kokeilla. Uudelleenmarkkinointi on etenkin Se Juttu, nimittäin sen avulla pääset mainostamaan Facebookissa juuri niille tyypeille jotka ovat käyneet jo sivuillasi tai ladanneet mobiilisovelluksesi, eli ovat potentiaalisesti valmiiksi kiinnostuneita tuotteistasi.
Keskityt sitten www-sivuilla käyneisiin, mobiilisovelluksen ladanneisiin tai molempiin, varmista että käytät tätä tehokasta markkinointikeinoa koukuttaaksesi potentiaaliset asiakkaat, jotka ovat jossain kohtaa lähteneet sivuiltasi tarjoamalla heille juuri sitä, mistä he haaveilevat. Jos uudelleenmarkkinointi on sinulle vieras käsite, ota yhteyttä meihin niin tehdään yhdessä yrityksellesi sopiva kamppis.
Muista varasuunnitelmat
Valmistele muutama ässä hihaasi siltä varalta, että jotain negatiivista tapahtuu joulunaluskampanjasi kanssa. Testaaminen ennakkoon vähentää mahdollisuuksia epäonnistumiseen, mutta silti mitä vain voi tapahtua. Laadi taulukko, jossa on listattuna mahdolliset vaaratilanteet ja niiden ratkaisut. Käy taulukko läpi tiimisi kanssa, niin että kaikki osaavat reagoida suunnittelemallanne tavalla ja etenkin tietävät kenen vastuulla mikäkin on.
Älä hiljene!
Somemarkkinoijan työ ei ole koskaan ohi. Jatka siis hyvää sisällöntuotantoa joulunkin jälkeen, älä hiljennä somekanaviasi vain koska kampanja päättyi. Mittaamalla kuinka paljon sitoutuneisuutta, monta näyttökertaa tai ostotapahtumaa ja kuinka monta uutta seuraaja kampanjasi sai aikaan, saat hyvin tarkkaa tietoa siitä, mikä toimi, mikä ei ja miksi.
On erityisen tärkeää selvittää mikä sai uudet seuraajasi kääntymään puoleesi, jotta saisit myös pidettyä heidät jatkossakin seuraajinasi. Jatka laadukkaan sisällön tuottamista kanavissasi, äläkä anna kovan työsi valua hukkaan.
Käytä somea myös ilmaisena palautekanavana ja selvitä kuinka houkutteleva kampanjasi oli. Voit kysyä vaikka suoraan yleisöltäsi, tai mittailla kuhinaa hashtagisi tai somekanavasi ympäriltä. Olet kerännyt työllä ja vaivalla seuraajasi, nyt on aika kohdata heidät.