Milloin viimeksi olet perehtynyt yrityksesi Instagram-tilin analytiikkaan? Oletko kenties seurannut vain tykkäysten tai seuraajien määrää? Haluaisitko saada enemmän tietoa julkaisuista ja niiden tehokkuudesta sekä kohderyhmästäsi?
Tässä blogissa kerron, miksi Instagram-analytiikka on tärkeää, mitä lukuja tulisi tutkia ja miten voit hyödyntää saatavaa dataa parhaalla mahdollisella tavalla. Huomioithan, että käymme läpi Instagramin yritysprofiilin analytiikkaa mobiilisovelluksessa. Mikäli käytössäsi on sisällönjulkaisijatili , on saatava data hieman erilaista.
Analytiikasta ammennat tietoa kohdeyleisön, julkaisutahdin sekä julkaisuajankohtien määrittämiseen. Datan avulla saat selville, mitkä julkaisut toimivat halutulla tavalla, millaiset julkaisutyypit tavoittavat oikean kohderyhmän tai millaisiin julkaisuihin käyttäjät sitoutuvat. Saatavan tiedon avulla voit tehostaa Instagramin käyttöä strategisena markkinointikanavana ja varmistaa, että siihen käytetty aika todella on tehokasta.
Julkaisun kävijätiedot
Jokaisen julkaisun alta pääset kyseistä julkaisua koskeviin kävijätietoihin painamalla Kävijätietojen tarkasteleminen -kohtaa. Näet kuinka monta tykkäystä, kommenttia, jakoa ja tallennusta julkaisu on kerännyt. Saat selville myös, kuinka moni julkaisusi nähnyt käyttäjä, siirtyi tarkastelemaan profiiliasi. Tutki -osio kertoo tarkemmin, kuinka monta käyttäjää olet tavoittanut julkaisullasi sekä mistä käyttäjät näkivät julkaisusi.
- Aloitussivu: syöte, jossa näkyy seurattavien tilien jakamat sisällöt sekä maksetut sisällöt
- Avainsanat: tietyllä avainsanalla eli hashtagilla etsittäessä näkyvät sisällöt
- Tutki-syöte: syöte, jossa näkyy sisältöä Instagramin algoritmin mukaan
Lisäksi julkaisun alta näet markkinointisi analytiikkaa, mikäli olet mainostanut julkaisua suoraan Instagramin kautta.
Profiilin kävijätiedot
Analytiikkaan pääset tarkemmin käsiksi yrityksesi Instagram-profiilista painamalla Kävijätiedot -kohtaa.
Ensimmäisenä avautuu Kävijätietojen yleiskatsaus -näkymä, josta saat ensisilmäyksen tavoitetuista tileistä, vuorovaikutuksen ja seuraajien määrästä sekä parhaiten toimineista julkaisuista. Yläpalkista voit määrittää tarkasteluajankohtaa 2–60 päivän ajanjaksolle. Kävijätietojen dataa on siis saatavilla edeltävältä kahdelta kuukaudelta. Jakamasi sisällön osalta voit määritellä aikavälin edeltävästä viikosta jopa kahteen vuoteen.
-
Tavoitetut tilit
Klikkaamalla Tavoitetut tilit -kohtaa saat tarkempaa tietoa siitä, ketkä ovat nähneet julkaisusi. Diagrammit havainnollistavat, ovatko tavoitetut käyttäjät tilisi seuraajia ja mitkä sisältötyypit ovat tavoittaneet eniten ihmisiä.
Huippujulkaisuista ja kohokohdista voit tutkia tarkemmin yksittäisten julkaisujen ja tarinoiden tehokkuutta halutulla muuttujalla, joita ovat esimerkiksi kattavuus, kommentit, näyttökerrat, tallennukset, vierailut profiilissa tai poistumiset.
Julkaisujen muuttujat:
- Julkaisun vuorovaikutukset: kuinka monta tykkäystä, kommenttia, tallennusta, jakoa ja muita vuorovaikutuksia julkaisussa on
- Kattavuus: kuinka moni ihminen on nähnyt julkaisun
- Kommentit: kuinka monta kommenttia julkaisussa on
- Näyttökerrat: kuinka monta kertaa julkaisu on nähty
- Puhelu-painikkeen napautukset: kuinka moni painoi profiilin puhelinnumeroa
- Seuraajat: kuinka moni käyttäjä alkoi seuraamaan tiliä
- Sivuston napautukset: kuinka moni klikkasi profiilista verkkosivuille
- Sähköpostipainikkeen napautukset: kuinka moni painoi profiilin sähköposti-painiketta
- Tallennusta: kuinka moni tallensi julkaisun
- Tekstipainikkeen napautukset: kuinka moni klikkasi julkaisun tekstiä
- Tykkäykset: kuinka monta tykkäystä julkaisussa on
- Videon näyttökerrat: kuinka monta kertaa video on nähty
- Vierailut profiilissa: kuinka moni käyttäjä klikkasi julkaisusta profiiliin
- Yrityksen osoitteen napautukset: kuinka moni klikkasi profiilin osoitetta
Tarinoiden muuttujat:
- Takaisin: kuinka moni siirtyi takaisin päin tarinassa
- Puhelu-painikkeen napautukset: kuinka moni painoi profiilin puhelinnumeroa
- Sähköposti-painikkeen napautukset: kuinka moni painoi profiilin sähköposti-painiketta
- Poistunut: kuinka moni poistui tarinan kohdalla
- Seuraajat: kuinka moni käyttäjä alkoi seuraamaan tiliä
- Seuraava tarina: kuinka moni siirtyi suoraan seuraavaan tarinaan
- Yrityksen osoitteen napautukset: kuinka moni klikkasi profiilin osoitetta
- Näyttökerrat: kuinka monta kertaa julkaisu on nähty
- Linkin klikkaukset: kuinka moni klikkasi tarinan linkkiä
- Välitä: kuinka moni välitti tarinan eteenpäin toiselle käyttäjälle
- Vierailut profiilissa: kuinka moni käyttäjä klikkasi tarinasta profiiliin
- Tekstipainikkeen napautukset: kuinka moni klikkasi tarinan tekstiä
- Sivuston napautukset: kuinka moni klikkasi profiilista verkkosivuille
Profiilin toiminta -kohdan alta puolestaan näet, millaisia toimintoja käyttäjät ovat tehneet lähestyäkseen yritystäsi. Lukujen alla on vertailuprosentti edeltävään samanpituiseen ajanjaksoon, joten voit tarkastella ovatko luvut kehittyneet haluttuun suuntaan ja mitkä tekijät sen taustalla mahdollisesti ovat.
-
Sisällön vuorovaikutukset
Halutessasi tietoa siitä, kuinka paljon tykkäyksiä, kommentteja tai tallennuksia julkaisusi ovat keränneet, etene kävijätiedoista Sisällön vuorovaikutuksiin. Samalla näet myös muiden sisältötyyppien keräämät vuorovaikutukset. Lisäksi voit tutkia sisältöjesi menestymistä halutulla muuttujalla 7 päivästä 2 vuoden mittaisella ajanjaksolla.
Jos siis esimerkiksi haluat tietää, millaisiin julkaisuihin saat eniten kommentteja, valitse huippujulkaisujen määritteleväksi muuttujaksi kommentit. Vastaavasti voit tutkia, mitkä julkaisusi keräävät eniten tykkäyksiä. Saatat huomata tiettyjä yhtäläisyyksiä, joiden perusteella voit suunnitella yrityksesi tulevia sisältöjä.
-
Yleisösi
Kaikessa tekemisessä sinulla tulee olla kirkkaana mielessä se, ketä varten julkaisuja teet. Yleisösi-kohta on siis tärkeä ottaa haltuun. Sieltä näet seuraajamäärän muutoksen, seuraajiesi sijainnit, ikäryhmän ja sukupuolen. Mikäli et ole aiemmin katsonut näitä tietoja, käy nyt vilkaisemassa ja vertaa niitä omiin ajatuksiisi yrityksesi seuraajista. Yllätyitkö?
Kun julkaiset sisältöä Instagramiin, tulisi sen siis olla oikealle kohderyhmälle suunniteltua ja lisäksi oikeaan aikaan julkaistua. Seuraajiesi aktiivisimmat ajat kertovat, milloin he ovat Instagramissa, eli milloin sinun tulisi julkaista julkaisusi. Voit katsoa päiväkohtaisesti aktiivisimpia kellonaikoja tai viikkokohtaisesti aktiivisimpia päiviä. Useimmiten aktiivisimmat hetket painottuvat iltaan, joten kannattaa suosia julkaisujen ajastamista etukäteen. Tällöin sinun ei tarvitse olla iltaisin päivittämässä, mutta tavoitat kuitenkin kohderyhmäsi parhaiten. Jos et ole vielä hyödyntänyt aktiivisimpia aikoja ja päätät muuttaa julkaisuajankohtaa, saatat huomata vaikutuksen muun muassa tavoitettujen tilien lukumäärässä.
- Jakamasi sisältö
Alimpana kävijätiedoissa löytyy eri sisältötyyppeihin liittyvää analytiikkaa sitä mukaan, kun niitä julkaiset. Voit valita halutun aikavälin ja muuttujan, jonka perusteella tutkit julkaisujasi.
Analysoi, mitkä julkaisusi ovat toimineet parhaiten. Aluksi on hyvä miettiä, mitä tavoittelet julkaisuillasi. Haluatko tavoittaa mahdollisimman monia ihmisiä, haluatko saada aikaan keskustelua seuraajien kanssa vai onko tavoitteenasi saada mahdollisimman paljon yhteydenottoja Instagramin kautta. Tutki, millaiset julkaisut toimivat parhaiten saavuttamaan tavoitteitasi ja mieti, miten voisit hyödyntää vastaavanlaisia julkaisuja jatkossa.
Tutkimalla yrityksesi Instagram-tilin analytiikkaa tutustut paremmin seuraajiisi ja saat tietoa, millainen sisältö heitä kiinnostaa. Parhaassa tapauksessa tehostat julkaisujesi näkyvyyttä ja lisäät vuorovaikutusta sekä sitoutuneisuutta tilisi sisältöön.