Ota yhteyttä

Instagram feed- ja stories-mainonta – kumpi toimii paremmin?

21 lokakuuta 2019

Olet varmasti törmännyt Instagramissa mainoksiin sekä feedissä että storyssa. Lue blogista, miten voit hyödyntää Instagramin eri mainosmuotoja!

Jos Instagram on sinulle tuttu kanava, olet varmasti törmännyt mainoksiin sekä feedissä (syöte) että storyssa (tarina). Mainokset eroavat toisistaan aika paljonkin – ainakin ulkonäöltään.

Feed-mainoksessa käytetään usein neliö- tai pystykuvaa ( kuvakokosuositukset ) tai videota. Jos käytettävissä on useita kuvia, on mahdollista tehdä karusellimainos. Mainostekstin kannattaa olla lyhyt ja ytimekäs, sillä Instagramissa pääosaa näyttelevät kuvat ja videot, joilla herätetään kuluttajan huomio. Jos halutaan, että mainoksesta siirrytään muualle, esimerkiksi yrityksen Instagram-profiiliin tai verkkosivuille, lisätään mainokseen linkki.

Instagramissa mainostekstin kannattaa olla lyhyt ja ytimekäs.

Instagramiin voi tehdä karusellimainoksia, jos käytettävissä on useita kuvia.

Stories-mainoksia näkee kaikenlaisia, mutta hyvä sellainen on suunniteltu kyseiseen kanavaan. Tämä vaatii hieman kuvankäsittelytaitoja, mutta esimerkiksi ilmaisella kuvankäsittelyohjelma Canvalla se on helppoa. Myös storyssa huomion saa paremmin hyvällä kuvalla tai mieleenpainuvalla tekstillä. Muista noudattaa suositeltua kuvakokoa !

Stories-mainoksissa mainostekstin on oltava vielä tiiviimpi kuin feed-mainoksissa, sillä se tulee pystyä lukemaan viidessä sekunnissa (tämän ajan mainos näkyy). Stories-mainoksessa voi käyttää korkeintaan kolmea kuvaa, jotka näkyvät peräkkäin. Jokainen näkyy viiden sekunnin ajan. Jos haluat tehdä storyyn videomainoksen, on sen maksimipituus 15 sekuntia.

Myös stories-mainokseen kannattaa lisätä linkki, jos haluat, että mainoksesta siirrytään jonnekin.

Hyvä story-mainos on suunniteltu Instagramiin sopivaksi.

Instagram story-mainoksella voidaan ohjata verkkosivuille.

Kummalla paremmat tulokset?

Minulta kysytään usein, mikä on toimivin mainosmuoto Instagramissa – feed vai stories. Vastaus on, että se selviää vain kokeilemalla.

Olen saanut molemmilla loistavia tuloksia. Tässäkin asiassa, sisältö on kaiken a ja o. Jos sisältö on houkutteleva ja mainos on kohdennettu hyvin, pääset varmasti tavoitteeseesi. On se sitten sitoutuminen, klikkaukset, myynti tai mikä tahansa muu.

Jos et ole aiemmin tehnyt mainoksia Instagramiin, aloita toisesta mainosmuodosta. Seuraa miten se toimii, kuten esimerkiksi kuinka paljon ihmisiä se tavoittaa ja kuinka moni reagoi siihen. Sen jälkeen kokeile toista mainosmuotoa samalla budjetilla, niin pääset vertailemaan tuloksia.

Lisävinkkejä Instagram-mainontaan

  • Instagram-mainontaa on mahdollista tehdä, vaikka yrityksellä ei ole Instagram-profiilia. Aina silloin tällöin törmää tällaisiin mainoksiin. Harmittaa, jos mainos herättää huomioni ja alan etsiä yritystä Instagramista, mutta löydä sitä. Suosittelen siis tekemään mainontaa sellaisissa kanavissa, jonne yritys muutenkin tuottaa sisältöä.
  • Kun näet sinua miellyttävän mainoksen Instagramissa, ota siitä kuvakaappaus. Kun olet kerännyt itsellesi esimerkkejä hyvistä mainoksista, analysoi, mikä niissä viehättää. Onko mainoksissa jotain yhteistä? Millaista sisältöä niissä on? Analysointi auttaa omien mainosten suunnittelussa.
  • Hyvässä mainoksessa on laadukas kuva tai video ja mainos näyttää siltä, että se on suunniteltu kyseiseen kanavaan. Jos haluat mainoksen näkevän henkilön klikkaavan mainosta, muista lisätä siihen selkeä CTA (call to action eli toimintakehote).

Jäikö jokin asia vielä mietityttämään? Katso meidän Instagram-koulutuksemme!

Instagram-koulutus