Päivitetty 7.6.2023
Instagram Storiesissa voi paitsi jakaa sisältöä seuraajille myös tehdä mainoksia, joita voi kohdentaa halutulle kohderyhmälle. Suomessa Instagramin käyttäjiä on 2,3 miljoonaa ja maailmanlaajuisesti kaksi miljardia. Instagramin käyttäjistä yli 61 % on 18–34-vuotiaita. Datan mukaan yli puolet Instagram-käyttäjistä on kiinnostuneempia brändistä tai tuotteesta Storien katsomisen jälkeen. Stories on siis loistava mahdollisuus yrityksille liiketoiminnan edistämiseen.
Orgaanisilla Instagram Stories julkaisuilla voidaan tavoittaa vain rajattu yleisö, joka koostuu seuraajista. Instagram Stories mainonta mahdollistaa kuitenkin enemmän. Siihen keskitymme tässä blogitekstissä.
Mitä ovat Instagram Stories mainokset?
Instagram Stories -mainokset ovat maksettua sisältöä, joka näkyy sovelluksen käyttäjille heidän seuraamiensa tilien tarinoiden välissä. Instagramin tarinat eli storiesit ovat pystymuotoisia, koko ruudun täyttäviä lyhyitä videoita tai kuvia. Tärkein ja tunnistettavin mainoksen ominaisuus on pystymuoto eli kuvasuhde 9:16.
Orgaaniset tarinajulkaisut poistuvat 24 tunnin kuluessa, mutta mainoksia tämä ei rajoita. Mainossisältö pyörii sen kampanjan keston ajan eli voit itse määrittää, kuinka pitkän ajan mainos on näkyvissä.
Brändeille Instagram Stories on tehokas alusta oman viestin esiin saamiseen. Tarinamainoksilla voidaan lisätä brändin tunnettuutta, saada liikennettä sivustolle ja jopa merkitä tuotteita, jotta niitä voi ostaa helposti suoraan sovelluksesta.
Mainoksen tekeminen Instagram Storiesiin
Instagram Stories -mainokset tehdään Metan mainostyökalulla. Tämä on mahdollista, kun yrityksen Instagram-tili on linkitetty asetuksista sen Facebook-tiliin. Mainosten kohdentamisessa ovat näin käytössä kaikki samat mahdollisuudet kuin Facebook-mainoksissa. Tällöin myös Instagram Storyyn tulee merkintä Sponsoroitu.
Instagram Stories -mainoksen tavoitteet voivat olla muun muassa
- brändin tunnettuus
- kattavuus
- videon katselut
- liikenne
- konversiot
- sovellusasennukset.
Koska Storyn kuvakoko poikkeaa muista somekuvista, kannattaa sitä varten luoda oma sisältö. Kuvasuhde Stories-mainoksissa on 9:16, ja suositeltu kuvakoko 1080 x 1920.
Story-mainos koostuu aina 15 sekunnin pätkästä. Yksittäinen kuva näkyy mainoksessa 15 sekuntia ja yksittäisen videon pituus voi olla 15 sekuntia. Mainosmuotona voi käyttää myös karusellia, jolloin mainoksessa on kolme peräkkäistä kuvaa, joista jokainen kuva näkyy 5 sekunnin ajan.
Parhaiden tulosten saavuttamiseksi, käytä Metan suosittelemia kuvasuhteita ja tiedostomuotoja Story-mainoksessa. Näin vältyt oudoilta rajauksilta tai kuvan venymisiltä.
Kuvasuhde |
9:16 |
Suositeltu koko |
1080px x 1920px |
Minimikoko |
600px x 1067px |
Videotiedosto |
.mp4 or .mov |
Kuvatiedosto |
.jpg or .png |
Videon maksimikoko |
250MB |
Kuvan maksimikoko |
30MB |
Kuten kaikissa Instagram-julkaisuissa, myös Story-mainoksessa visuaalisuus on tärkeää. Videon on oltava heti alusta alkaen huomiota herättävä ja sisällössä ei saa olla liikaa tekstiä, jotta sen ehtii lukea kunnolla. Katsoja voi tietysti halutessaan pysäyttää mainoksen painamalla sitä ja näin jäädä lukemaan tekstiä.
Instagram Stories -mainoksiin tulee oletuksena alareunaan toimintopainike, johon voi linkittää URL-osoitteen, joka ohjaa verkkosivuille. Toimintopainikkeita on muun muassa lue lisää, osta nyt ja varaa nyt.
Muista huomioita Story-mainoksessa sisällön turva-alueen raja. Kuvia tehdessä kannattaa pitää mielessä, että Storyssa vasempaan yläreunaan tulee käyttäjätilin nimi ja sen alle teksti Sponsoroitu. Alareunaan on tärkeää jättää toimintopainikkeelle tilaa eli älä sijoita tekstiä liian alas ja keskitä mainoksen sisältö muutenkin mieluummin keskivaiheille.
Story-mainoksen turva-alueen rajat ovat videon tai kuvan ylä- ja alareunassa.
Kerro tarinaa!
Mieti, mikä on ydinajatus siitä, mitä haluat kertoa. Katsoja voi helposti napauttaa mainoksen yli katsomatta koko pätkää. Tämän vuoksi mainoksen on herätettävä mielenkiintoa, jotta siihen tartutaan ja klikataan esimerkiksi kotisivuille.
Muista visuaalisuus, joka on tärkeää Instagramissa yleensäkin. Kannattaa tehdä pystymainos erikseen, sillä sijoitteluun sopiva mainossisältö saa parempia tuloksia. Sinulla on koko ruutu käytettävissä, joten hyödynnä tämä mahdollisuus.
Voit käyttää kuvan tai videon muokkaamiseen kuvankäsittelyohjelmaa, esimerkiksi Canvaa, jonka käyttöön löytyy vinkkejä blogijutustamme Canva – paras ilmainen kuvankäsittelyohjelma . Kuvankäsittelyohjelma mahdollistaa brändin omien fonttien ja värien käytön silloin, kun niitä ei löydy Instagramista.
Analysoi
Kun mainonta Storiesissa on päättynyt, kannattaa aina tarkastella analytiikkaa: onko mainokset tavoittaneet oikeaa kohderyhmää ja paljonko klikkauksia tai näyttökertoja mainos on saanut? Testaa erilaisia tavoitteita, mainoksia ja kohdennuksia, jotta tiedät, minkälaiset mainokset toimivat yritykselläsi parhaiten.
Oman kokemukseni mukaan Stories on sijoitteluna Instagramin tehokkain mainosmuoto silloin, kun sisältö on siihen optimoitu. Erityisesti videot ja näyttävät kuvat toimivat, sillä Story-mainos täyttää koko ruudun.
Instagram Stories -mainonnalla voi saada aikaan siis huikeita tuloksia! Storysta jatketaan sivustolle yllättävän paljon, kun sisältö on kiinnostavaa ja siitä halutaan lisätietoja.
Haluatko oppia tekemään Instagram Stories -mainontaa? Osallistu koulutukseemme!