Saat paljon uudelleentwiittauksia ja klikkejä. Tiedät, että Twitter-tili menestyy, mutta et välttämättä osaa selittää miksi. Twitterin arvoa voi joutua selventämään esimerkiksi yrityksen johdolle, joten on hyvä tietää, mitä kaikkea Twitterissä voikaan mitata. Tavoitteellinen markkinointi sosiaalisessa mediassa alkaa tavoitteiden asettamisella ja seuranta kertoo, onko tilin toiminnassa parantamisen varaa.
Twitterin oma analytiikkatyökalu kertoo paljon. Sen saa käyttöönsä jokainen, jolla on vähintään 14 vuorokautta vanha Twitter-tili. Twitter-analytiikkaan pääset käsiksi osoitteesta analytics.twitter.com . Kun menet sivulle, kirjaudut sisään omilla Twitter-tunnuksillasi ja siinäpä se sitten on.
Tässä lyhyt listaus siitä, mitä Twitter-analytiikkaa voi seurata, ja mitä analytiikka kertoo.
Tilin kasvu: Paljonko uusia seuraajia saat päivittäin/viikoittain/kuukausittain? Tämä mittari voi olla hyödyllinen mitattaessa esimerkiksi brändititetoisuutta. Pääasia, että seuraat asiaa ja mietit, minkä aikavälin tieto juuri teille on olennaisinta.
Twitterin analytiikkatyökalulla näet kuukausikohtaisesti uusien seuraajien määrän.
Uudelleentwiittaukset: Se, kuinka paljon twiitit saavat uudelleentwiittauksia, kertoo paljon mitattaessa kattavuutta, bränditietoisuutta ja sitoutuneisuutta.
Tykkäykset: Tykkäysten lukumäärä. Hyödyllinen mittari seurattaessa sitoutuneisuutta ja bränditietoisuutta. Tykkäykset myös kertovat twiittien sisältöjen toimivuudesta.
Vastaukset: Kuka vastaa twiitteihin? Mitä twiiteissä sanotaan brändistäsi/yrityksestäsi? Tätä kannattaa seurata silloin, kun halutaan mitata sitoutuneisuutta ja brändiin liittyviä tunteita. Vastaukset ja reaktiot voivat olla yllättävänkin erilaisia verrattuna siihen sanomaan, jota yritys haluaa itsestään levittää!
Maininnat: Kuinka monta kertaa muut käyttäjät ovat maininneet tilisi? Tämäkin kertoo paljon brändin tunnettuudesta.
Linkin klikkaukset: Jaetun linkin klikkausten määrä. Tämä on tärkeä mittari, joka kertoo, kuinka hyvin sivuliikennettä on ohjattu yrityksen sivuille somen kautta. Lisäksi klikkaukset antavat osviittaa asiakashankinnan onnistumisesta.
Hashtag-seuranta: Miten hashtagin lanseeraus on sujunut? Kuka hashtagia käyttää? Hyvä mittari esimerkiksi tapahtumamarkkinoinnissa, koska hashtagin käyttö kertoo tapahtuman tunnettuudesta ja asiakkaiden sitoutuneisuusasteesta.
Seuraajien kansalaisuus: Jos teet kansainvälistä markkinointia, on olennaista tietää mistä maista Twitter-seuraajanne ovat kotoisin. Jos huomaatte, että jostakin teille merkittävästä markkinamaasta seuraajia ei olekaan, voitte tehdä juuri kyseiseen maahan kohdistetun kampanjan uusien seuraajien hankkimiseksi.
Kaikkia mittareita ei välttämättä ole mahdollista tai mielekästä käyttää aina. Usein markkinoinnin kannalta tärkeimmät mittarit valikoituvat helposti miettimällä markkinoinnin tarkoitusta. Jos esimerkiksi hoidat tapahtumamarkkinointia, haluat varmasti seurata hashatagia, uudelleentwiittauksia ja linkin klikkauksia. Näillä mittareilla saa arvokasta tietoa siitä, miten klikeistä tulee myyntiä ja kuinka markkinoidun tapahtuman tunnettuus kasvaa.