Kuulun Essi kävi Los Angelesissa ja otti selvää, mitä sosiaalinen media on rapakon takana.
Vietin viikon Los Angelesin neljän miljoonan ihmisen kaupungissa. Matka alkoi oikeastaan jo puolitoista vuotta takaperin, kun liityimme yhdessä avomieheni Jukka Aholan kanssa sivustolle nimeltään tongal.com . Tongal vaikutti kahden innokkaan ja luovan markkinoinnin osaajan mielestä jopa liian hyvältä ollakseen totta – Tongal on nimittäin luova yhteisö, joka yhdistää ideoijan, videotuottajan ja yrityksen. Lyhyesti sanottuna ideoijat (me) pitchaavat yritysten projekteihin, videotuottajat pitchaavat voittaneisiin ideoihin ja yritykset saavat valmiin mainoskampanjan joukkoistamisen voimalla. Meidät Tongal yhdisti losangelisilaisen videotuotantoyritys Fanciful Foxin kanssa, toi Foxit kaksi kertaa Suomeen sekä lopulta lennätti myös meidät Los Angelesiin Tongies -tapahtumaan, jossa parhaat Tongal-tekijät palkitaan.
Tässä neljä asiaa, jotka opin sosiaalisesta mediasta, videoista ja markkinoinnista matkallani Los Angelesissa – ja sitä ennen.
1. Aktivoi seuraajiasi
Keskellä vaateliikettä seisoo iso masiina, jossa lukee ”Photo Booth – Instant Photo Printer”. Hetken tutkimuksen jälkeen selviää, että laitteella voi tulostaa kuvia suoraan omalta Instagram-tililtä. Kirjautumisen jälkeen syötän koneelle 5 $ setelin ja kone tulostaa minulle kuusi neliönmuotoista valokuvaa, joita tuskin muuten olisin koskaan kehittänyt.
Innostuin jokaisesta liikkeissä ja kaupungilla näkemästäni someen ohjaavasta ilmoituksesta. Suomessakin on toki kivijalkakauppoja ja ravintoloita, joiden seinillä kerrotaan, että me ollaan myös Facebookissa. Losin kaupat ja ravintolat olivat kuitenkin jo askeleen edellä: ne kertoivat lisäksi, mitä toivovat seuraajiensa jakavan somessa.
Älypuhelimilla otetaan satoja ellei tuhansia kuvia lyhyenkin ajan sisällä. Niistä vain harvat päätyvät kuvasovellusta pidemmälle, ja vielä harvemmin niitä kehitetään. Losissa erilaiset Photo booth -pisteet ja kuvien tulostaminen vaikuttivat olevan in. Tällaisia pisteitä oli monissa paikoissa vaateliikkeistä tapahtumiin – Tongieseissa valokuvan lisäksi Photo boothin kuvat näkyivät tapahtumapaikan näytöillä samaan tyyliin kuin huvipuiston vuoristoradassa otetut riemun tai kauhun tunteet paljastavat kuvat.
Tämän opin: Sen sijaan, että pelkästään kerrot, missä kanavissa liikkeesi on, aktivoi seuraajiasi haluttuun toimintaan! Kerro siis seuraajillesi, mitä toivot heidän jakavan somessa.
2. Reissussa voi somettaa netittäkin
Istun Disneylandin Starbucksin Wi-Fi-yhteyden katveessa. Ainoa keino päästä takaisin Downtowniin on Uber, ja sen tilaamiseen tarvitaan netti. Avaan Google Maps -sovelluksen ja etsin Disneylandin ulkopuolelta lähimmät Starbucksit ja McDonald’sit – Wi-Fi-yhteydellä varustetut matkalaisten pelastukset. Pieni sininen pallo seuraa kulkua kartalla koko kahden kilometrin kävelymatkan.
Internet-yhteyttä oppii arvostamaan tosissaan vasta silloin, kun yhteyttä ei ole. Lyhyelle matkalle harvoin tulee hankkineeksi nettiä älypuhelimeensa, joten someen pääsee yleensä vain majapaikoissa ja isojen ketjujen ravintoloissa ja liikkeissä, joissa on ilmainen Wi-Fi-yhteys.
Toinen ongelma matkalla on aikaero, sillä esimerkiksi Suomen ja Los Angelesin aikaero on yhdeksän tuntia. Kun Losissa on aikainen aamu, Suomessa käydään yöpuulle. Kun Los Angelesissa käydään nukkumaan, Suomessa vasta heräillään. Päivällä taidemuseoita ja nähtävyyksiä kierrellessä on siis turha laittaa twiittejä, sillä silloin seuraajat nukkuvat. Tällöin apuna toimivat erilaiset ajastustyökalut ja -sovellukset, esimerkiksi Hootsuite .
Tongiesien alkuun asti oli epävarmaa, olisiko tapahtumapaikalla ilmaista Wi-Fi-yhteyttä. Se vaikuttaisi ennen kaikkea siihen, voisinko suunnitelmien mukaan pitää Periscope -lähetystä suoraan tapahtumasta. Nettiyhteys kuitenkin oli, joskin hiukan heikosti toimiva. Muutaman yhteyden katkeamisen ja onnistuneen twiitin jälkeen aloitin lopulta scooppailun – ja kulutin puhelimeni akun loppuun. Onneksi olin varautunut tapahtumasometteluun asiaan kuuluvasti Power Bankilla!
Mitä opin: Reissussakin paras someapu on ajastustyökalu. Kun haluat twiitata kuvan Hollywood-kyltistä, ja saada sille yleisöä, ajasta twiitti sopivaan hetkeen Suomen aikaa esimerkiksi Hootsuite-sovelluksen avulla. Pitäähän lomakuviesi saada arvoisensa huomio – ja aiheuttaa edes vähän kateutta!
3. Videoinnin salaisuudet
Kolme amerikkalaista purkaa kuvausvälineensä olohuoneen lattialle. Sänky nostetaan seinää vasten, jotta makuuhuoneessa mahtuu kuvata. Kamera rajaa kuvan makuuhuoneen parhaasta puolesta. Onnenbambu näyttää yksinäiseltä nurkassa, mutta hyvältä kameran ruudulla.
Los Angelesissa pääsin kolmannen kerran seuraamaan videotuotantoyritys Fanciful Foxin toimintaa kentällä. Olin jo kaksi kertaa aiemmin ollut mukana heidän kuvauksissaan kotikaupungissani Oulussa. Kesällä 2015 juhannuksen aikoihin kuvasimme 37 neliön kaksiossamme kaupungissa sekä maalla järven rannalla lapsuudenkotini maisemissa. Oletko sinä nähnyt oululaisen banjomiehen tällä Lenovon mainosvideolla?
Syksyllä Fanciful Foxit lensivät takaisin Ouluun kuvaamaan toista videota. Drone lensi lapsuuteni rantapolkua, Hietasaaren kesämökistä lavastettiin kotimme ja hotellin kokoushuoneesta tuli toimisto. Kuvaan mahdutettiin aina myös kasvi, jos sellainen kuvauspaikalta löydettiin. Huomaatko, miten harmaa sateinen sää muutettiin väreiksi vaatteiden ja rakennusten avulla tässä Tongalin mainosvideossa?
Vietin Losin matkasta ison siivun Fanciful Foxien toimistolla ja kuvauspaikoilla. Vieraillessaan Oulussa Fanciful Foxit tutustuivat myös Kuulun toimistoon, ja ihastuivat avaraan ja luovaan ympäristöön. Videointi on luovaa työtä, ja luova työ vaatii luovan työympäristön, joten Foxien uusi toimisto sai vaikutteensa Kuulun toimistosta. Molempien toimistoissa on esimerkiksi ruohomatto ja lautaseinää.
Mitä opin: Videoinnissa pimeys, hämärä ja harmaus voitetaan väreillä. Pukeudu värikkäästi ja kuvaa värikkäitä rakennuksia vasten. Jos et syksyn kuvauksiin saa saunavihtaa kaupasta tai koivun oksista, sellaisen voi lavastaa myös muiden kasvien vihreistä osista.
4. Go big or go home
Parkkipaikan reunalla on koju ilmoittautumista varten. ”Nimi?” vastaanoton tyttö kysyy. ”Essi. Ii es es ai”, vastaan. Lausun sukunimen kolmesti ennen kuin saan oikean nimilapun rintapieleeni. Astun bungalowin lyhtyjen tuikkeeseen taskussani arvontalipuke, jossa lukee ”Älä hukkaa.”
Koko matkan liikkeellepanija oli Tongal ja päämääränä Tongies. Se on tapahtuma, jossa palkitaan Tongalin edellisen vuoden parhaita ideoita, ideoijia, videoita ja videoijia. Kolmatta kertaa järjestettävä palkintogaala kokosi vuoden 2015 parhaimmiksi Tongal-tekijöiksi ehdolla olevat kaksipäiväiseen tapahtumaan, jossa internet-yhteisöstä tutuksi tulleet nimet saivat viimein kasvot.
Ensimmäisen illan Tongies-ennakkobileet olivat tutustumista varten. Tapahtumassa riitti ihmeteltävää vaatimattomalle suomalaiselle: bileet järjestettiin tunnelmallisessa bungalowissa, jonka monissa tiloissa pääsi nauttimaan hyvästä ruoasta, ilmaisesta juomasta, luovasta seurasta ja musiikista. Järjestäjänä mukana ollut tietokonevalmistaja Lenovo arpoi tapahtumassa kolme tablet-tietokonettaan.
Torstaina 3.3. lähti majapaikkamme Loews Santa Monica -hotellin edustalta bussikuljetus Tongies-tapahtumaan Hollywoodiin. Aina ruuhkaisilla Losin teillä bussimatka sujui odottavaisin mielin. Show alkoi jo tapahtumapaikan ulkopuolelta, jossa pääsimme punaiselle matolle kuvattavaksi. Sisällä tarjoilijat kiikuttivat pikkusuolaisia väkijoukossa ja juomia pidettiin kylmänä Tongies-pystin mallisen jääveistoksen päällä. Meidät ohjattiin pöytään nro 2, josta oli esteetön näky lavalle. Tapahtuman aloitti trapetsitaiteilija, joka kiikkui metallikehikossa katon rajassa. Sen jälkeen lavalle nousi toistaan innostavampia puhujia esittelemään kunkin kategorian ehdokkaat. Jokainen ehdokas esiteltiin visuaalisin tykityksin videolla, ja jokainen voittaja piti kiitospuheen tuttuun Oscar-gaalan tyyliin.
Olen twiittaillut, instannut ja facebookannut sekä työn puolesta että vapaa-ajalla monissa tapahtumissa. Aina tapahtumasta sometettaessa tärkeintä on tietää tapahtuman häshtäg, jotta julkaisut voidaan kerätä saman aihetunnisteen alle ja ovat helposti löydettäessä jälkikäteenkin. Siksi tapahtuman häshtägin on oltava aina selkeästi esillä tapahtumapaikalla, esitteissä ja mielellään jo kutsussa.
Kun lähtee rohkeasti mukaan uusiin asioihin, myös näkee ja kokee uusia asioita. Sellaisia, joita ei voi etukäteen suunnitella. Los Angelesin matkan hienoimpia hetkiä oli nähdä pitkäjänteisen työ tulokset: pienestä Tongaliin pitchatusta ideasta syntyi Tongies-pystin arvoinen mainosvideo. Se oli once in a lifetime -kokemus, josta toivottavasti tulee vuosittainen traditio.
Oulussa kuvattu Lenovon mainosvideo voitti Tongal Best Long-Form Video -palkinnon Los Angelesissa.
Pideltyäni Tongies-pystiä ymmärsin, miksi sanotaan ”Oh, it’s heavy.”
Mitä opin: Oli kyse sitten innostuksesta jakaa onnistumisia, rohkeudesta kokeilla uutta tai halusta tehdä jotain toisin, tee vaikutus. Isompi on isompi!
Tämän blogijutun kirjoittaja on Kuulun copywriter, joka Losin matkallaan voitti sekä Lenovon tabletin että rakkaudessa kosittuaan karkauspäivänä.
Kiinnostaako yhteistyö Kuulun kanssa? Ota yhteyttä ja katsotaan mitä voimme tehdä yhdessä!