Kuvat vaikuttavat ihmisiin vahvasti: ne saavat ihmiset hymyilemään, nauramaan ja piristävät päivää. Kuvien voimakas vaikutus selittää, miksi kuvia käytetään paljon markkinoinnissa ja ne ovat sisältömarkkinointiin täydellinen viestimuoto.
Kuvapankit, kuten Shutterstock, ovatkin tärkeässä roolissa markkinoinnin suunnittelussa. Täydellisen kuvan valitseminen on kuitenkin vaikeaa. Näiden vinkkien avulla osaat valita kuvapankkikuvien paljoudesta juuri sinun kampanjaasi sopivat kuvat.
1. Tunnista viestisi ja äänensävysi
Ennen kuin alat suunnitella kuvien käyttöä, mieti, millaisen viestin haluat kohderyhmällesi välittää. Haluatko herättää tietyn tunteen, saada aikaan tietyn reaktion vai opettaa yleisölle jotakin uutta? Kun olet määrittänyt viestisi, voit valita viestiä täydentävän kuvan.
Kuvitellaanpa, että haluat herättää kampanjallasi tunteen kiireestä, koska kyseessä on rajoitetun ajan voimassa oleva tarjous. Tekstin pariksi sopii kuva, joka kuvastaa aikaa, esimerkiksi tikittävä kello. Lisäksi voit vahvistaa kiireen tuntua strategisella värien käytöllä. Esimerkiksi punainen herättää usein stressiin liittyviä tunteita.
Kuvan pääväri luo viestiin tietyn sävyn – pehmeä punainen, oranssi ja keltainen viestivät lämmöstä ja näitä värejä pidetään kutsuvina, hauskoina ja energisinä. Jos haluat välittää viestin onnellisuudesta tai innostuneisuudesta, käytä lämpimiä sävyjä. Viileät värit kuten sininen ja vihreä puolestaan viestivät rauhallisuutta ja luottamusta (esimerkiksi useilla pankeilla ja rahoitusalan yrityksillä on siniset logot). Mustavalkoiset kuvat kuvastavat dramaattisuutta ja terävyyttä. Mustavalkoisuutta kannattaa siis harkita silloin, kun brändille halutaan nostetta ja viestintään tunnetta korkealaatuisuudesta.
2. Täydennä copywritingia
Juuri oikea kuva on visuaalisesti kiehtova ja kiinnittää huomion, mutta se ei saa olla niin voimakas, että se vie huomion tekstistä tai on ristiriidassa tekstin kanssa. Kuva täydentää tekstiä ja auttaa tuottamaan yhdenmukaisen viestin.
Relevantti kuva kertoo kiehtovan tarinan ja on helppo ymmärtää. Kohdeyleisön tulisi ymmärtää ja sisäistää ydinviestisi helposti ja nopeasti. Jos kuva on ristiriidassa tekstin kanssa tai on niin voimakas, että katsoja ei huomaa kuvaan liittyvää tekstiä, sanomasi hukkuu ja toiminnot (linkin klikkaus, lataus tai osto) jäävät haaveeksi.
3. Etsi paikallisuutta henkiviä kuvia
Abstraktit, universaaleja ideoita esittävät kuvat toimivat periaatteessa missä päin maailmaa tahansa – mutta entä, jos haluatkin markkinoida tiettyyn maahan, tietylle ihmisjoukolle?
Sisältösi pitäisi olla tietyille markkinoille räätälöity ja ottaa huomioon kulttuuriset tekijät, kuten kauneuskäsitykset ja kulttuurikohtaiset värisuosikit. Voit käyttää ainoastaan paikallisten valokuvaajien kuvia, jolloin varmistat kuvien sopivan juuri kohdealueesi väestölle. Kannattaa myös etsiä tietoa etukäteen käyttämällä hakusanoina kaupunkien nimiä, ruokia tai vaatetusta.
On tärkeää, että valitsemasi kuvat kuvastavat kohdealueesi asukkaiden ytimen – mitä he tekevät, miten he pukeutuvat? Tällaiset kuvat tekevät sinusta samastuttavan ja tutun. Kohdeyleisösi tunnistaa itsensä kuvistasi ja näkevät brändisi inhimillisenä.
4. Ota huomioon markkinointikanavien erityispiirteet
Markkinointikanavien ymmärtäminen on yhtä tärkeää, kuin yleisön ymmärtäminen. Jokainen kanava on erilainen ja kanavilla on erilaiset tavoitteet, printti ei toimi samalla tavalla kuin digitaalinen markkinointi. Kuva, joka toimii Twitterissä, ei välttämättä toimi Instagramissa tai Facebookissa. Kuvakoon muuttaminen ei aina riitä. Kuvaa valitessa tulisi ottaa huomioon myös kuvan muoto markkinointikanavassa: panoraama, vertikaalinen vai neliö?
Joitakin kanavia käytetään pääasiassa mobiilissa. Tällaisiin kanaviin kannattaa valita yksinkertaisia kuvia, jotka keskittyvät yhteen kohteeseen. Tällaiset kuvat näyttävät hyvältä myös pienemmällä ruudulla. Varmista, että käytät kaikkia kanavia samalla tavalla, kuin asiakkaasi niitä käyttävät. Näin varmistat, että brändisi näyttäytyy kohdeyleisöllesi kuin tuttavana.
Lähde: Sprinklr – 4 Tips for Choosing Better Stock Photography for Your Marketing Campaigns