Linkedin mainonta on helppo omaksua, jos on jo kokeillut Facebook-mainontaa. LinkedIn on mainoskanavana tärkeä etenkin B2B-yrityksille, jotka voivat tavoittaa siellä potentiaalisia asiakkaita ja työntekijöitä. LinkedInissä on ammattilaisverkosto, ja siellä valtavasti yrityspäättäjiä ja korkeakoulutettuja ammattilaisia. LinkedIn mainonnan vahvuus on tarkka kohdentaminen tietylle ammattialalle tai tietyn ammatin edustajille.
LinkedIn on ammattilaisverkosto
Suomessa LinkedInin käyttäjiä on jo yli miljoona ja suurin osa on korkeakoulutettuja ja päättävässä asemassa olevia henkilöitä. LinkedIniä käytetään ammatillisista lähtökohdista, siellä jaetaan tietoa oman alan kehityksestä ja oman yrityksen tapahtumista. LinkedInistä haetaan uusia kontakteja ja yhteistyökumppaneita, sekä uusia haasteita työuralle. Lisäksi ihmiset seuraavat oman ammattialansa ryhmiä.
LinkedIn on hyvä paikka kasvattaa niin yrityksen tunnettavuutta, kuin tuoda omaa ammatillista osaamista esille. Molemmista on hyötyä kun yritys haluaa kasvattaa tunnettavuuttaan.
LinkedIn-mainonta
LinkedIn mainontaa kannattaa hyödyntää niin yrityksen palvelujen ja tuotteiden markkinoinnissa kuin rekrymarkkinoinnissa. LinkedInissä mainonta on tarkasti kohdennettavissa ammatillisin perustein. Kohdennuksessa voi hyödyntää esimerkiksi titteliä, yrityksen nimeä, toimialaa ja yrityksen kokoa. Nämä auttavat kohdentamaan viestejä esimerkiksi tietyssä asemassa oleville henkilöille. Tietysti myös maantieteellinen sijainti ja demografiatietojen perusteella kohdentaminen onnistuu kuten muissakin some kanavissa.
Asenna LinkedIn pikseli konversioseurantaa varten
Ennen mainonnan aloittamista kannattaa asentaa LinkedIn pikseli. Pikselin luontiin pääset yritystilin asetuksien kautta. Saat koodin pätkän, joka tulee kopioida nettisivuillesi. Mikäli Facebookin mainospikseli on tuttu juttu, tämä onnistuu sinulta varmasti. Kun pikseli on asennettu, voit tehdä uudelleenmarkkinointia verkkosivukävijöillesi LinkedInissä. Täältä löydät englanninkieliset ohjeet pikselin asennukseen .
Mainosta luodessa ensiksi valitaan kampanjan tavoite. Se voi olla esimerkiksi
- brändin tunnettavuuden kasvattaminen
- liikenne verkkosivuille
- julkaisuun sitoutuminen
- videon näyttökerrat tai
- konversioon tähtäävä tavoite, kuten työpaikkahakemuksen vastaanottaminen.
LinkedIn tarjoaa jo mainosta luodessa arvion kohderyhmästä ja sen kuinka hyvin tavoitat kohderyhmän asetetulla budjetilla. Linkedin mainonta on kalliimpaa esimerkiksi Facebook mainontaan verrattuna, mutta LinkedInissä kohdentaminen ammatillisin perustein on paljon tarkempaa. Kun tätä kohdennusmahdollisuutta hyödyntää voi sillä saavuttaa hyviä tuloksia.
LinkedInin mainosmuodot
LinkedInissä on valittavana erilaisia mainosmuotoja. Ne ovat käytössä sen mukaan minkä tavoitteen olet valinnut. Mainosmuodoista kannatta ensimmäisenä kokeilla:
LinkedIn feedin mainokset
Nämä toimivat samoin kuin Facebookin mainokset. Ne ovat tavallisen julkaisun näköisiä ja näkyvät kohderyhmän LinkedIn-virrassa, mutta ne eivät tule näkyviin yrityksen sivulle. Nämä voivat sisältää tekstiä ja kuvaa tai videon. LinkedIniin on mahdollista tehdä myös karusellimainoksia.
InMail mainos
InMail on henkilökohtainen viesti, joka lähetetään suoraa vastaanottajan LinkedIn postilaatikkoon. Viesti lähetetään kohderyhmään kuuluvalle henkilölle, kun hän on aktiivinen LinkedInissä. Ihmiset yleensä lukevat postilaatikkoon saapuvat viestit, joten näillä on helppo saada ihmisten huomio.
Dynaamiset mainokset
Dynaamiseen mainokseen saa mukaan kohderyhmän käyttäjän oman profiilikuvan ja nimen, ja tämä takuulla herättää kiinnostusta. Mainoksen teksti osia on lyhyt, tämän vuoksi mainoksen on oltava selkeä. Tähän mainosmuotoon saa mukaan toimintakehotteen, jolloin voit ohjata henkilön seuraamaan yrityksen sivua, lataamaan oppaan tms. konkreettista.
Tekstimainos
Tekstimainokset näkyvät LinkedIn-sivun yläosassa tai sivupalkissa ja ne voivat näkyä niin yrityksen sivuilla, pääsivulla, profiilisivulla kuin ryhmien sivuilla. Tekstimainoksiin voi lisätä myös kuvan. Tekstimainoksissa kannattaa muistaa, että ne eivät näy mobiiliversiossa, joten näkyvyys voi jäädä pieneksi.
Erilaisilla mainosmuodoilla voi tavoittaa eri ihmisiä ja niidenhuomioarvo on erilainen. Uutisvirrassa hyvin kohdennetut mainokset saavat ihmisten mielenkiinnon heräämään ja InMail mainonta on harkitusti toteutettuna on oiva tilaisuus tavoittaa henkilökohtaisesti yritykselle tärkeitä ihmisiä. LinkedInissä kannattaa testata erilaisia mainosmuotoja ja mietti tavoitteen mukaan mikä niistä olisi toimivin.
LinkedIn mainonnan analyysi
Kuten muussakin mainonnassa, myös LinkedIn mainonnassa tulee kampanjoiden tuloksia analysoida. Mainoskampanjan päätyttyä pystyt analysoimaan tuloksia esimerkiksi sitä kuinka moni on nähnyt mainoksen ja reagoinut siihen.