LinkedInissä on valittavina useita mainostusmuotoja, joilla on kaikilla omat erityispiirteensä. Kannattaakin perehtyä ennen tätä kirjoitusta kirjoitukseemme LinkedIn-mainonnasta . Niistä kannattaa valita tavoitteen kannalta toimivimmat. Eri mainosmuodot ovat käytössä sen mukaan minkä tavoitteen olet valinnut kampanjalle.
Kampanjan tavoitteet on jaoteltu sen mukaisesti halutaanko
- taivoittaa mahdollisimman paljon ihmisiä
- ohjata ihmisiä www-sivuille
- sitouttaa yleisö
- saada katselijoita videoille
- saada liidejä (yhteystietoja)
- saada konversioita verkkosivuilta (esim. ilmoittautumisia, rekisteröitymisiä, ostoja)
- saada työpaikkahakemuksia
Kun kampanjatavoite on valittu, onkin vuorossa mainosmuodon valinta. Jokaisella tavoitteella on vähän erilaiset mainosmuodot käytössänsä ja näitä kannattaakin rohkeasti kokeilla.
LinkedInistä löytyy Facebookista tuttuja mainosmuotoja, joiden käytöstä on helppo aloittaa, jos Facebook-mainonta on tuttua.
Kuva-, karuselli- ja videomainokset toimivat LinkedInissä Facebookin tavoin. LinkedInissä ne näkyvät kohdeyleisön uutisvirrassa niin pöytäkoneilla kuin mobiilissa. LinkedIn-mainoksen erottaa postauksesta käytännössä vain sana Promoted, joka näkyy mainoksen yläreunassa.
Karusellimainoksia ei vielä toistaiseksi tule kovin usein vastaan LinkedInissä, joten sillä voi saada kohdeyleisön huomion ja erottautua.
Text ad
Tekstimainokset näkyvät LinkedInin oikeassa reunassa bannerissa tai yläreunassa ja ne ovat käytössä vain pöytäkoneilla. Kannattaa siis huomioida, että koska nämä eivät näy mobiilissa, voi niiden kattavuus jäädä pieneksi.
Tekstimainokset rakentuvat pienestä kuvasta, otsikosta (maksimissaan 25 merkkiä) ja lyhyestä tekstistä (maksimissaan 75 merkkiä). Tekstimainokset ovat siis tiiviitä viestejä, joilla kehoitetaan toimimaan.
Mielenkiintoista on, että tekstimainoksilla voi tehdä A/B-testausta ja kokeilla mikä mainosmuoto toimii parhaiten. Tekstimainos antaa mahdollisuuden tehdä jopa 15 mainosta ja testata mikä kuva, otsikko ja tekstiyhdistelmä antaa parhaan tuloksen. Tätä mahdollisuutta kannattaa ehdottomasti hyödyntää ja luoda edes muutama mainosversio.
Spotlight ad
LinkedInin spottimainoksen erikoisuus on se, että niihin saa mukaan vastaanottajan profiilikuvan ja häntä voi puhutella nimellä. Tämä takuulla herättää huomion. Viestin henkilökohtaisuuden vuoksi kannattaa panostaa kohdentamiseen, jotta mainos olisi erityisen osuva.
Mainokseen saa myös lyhyen tekstin ja toimintakehotteen. Tämän mainoksen idea on saada vastaanottaja toimimaan, esimerkiksi liittymään johonkin ryhmään tai lataamaan oppaan. Myös tämä mainostyyppi toimii vain LinkedInin pöytäkoneversiossa ja sen vuoksi myös tässä kattavuus voi jäädä pienemmäksi.
Message ad, eli InMail-mainos
Tämä mainosmuoto tavoittaa hyvin kohdeyleisön, sillä se hyödyntää LinkedInin yksityisviestijärjestelmää. Tämä mainosmuoto on käytännössä viesti, joka lähetetään suoraan vastaanottajan postilaatikkoon, ja koska Linkedinissä ei ole roskapostilaatikkoa, viesti ei voi joutua hukkaan. Tätä mainosmuotoa ei ole saatavilla muissa somekanavissa.
Koska mainos tulee suoraa henkilön postilaatikkoon, ne yleensä myös luetaan. LinkedInissä ei ole roskapostilaatikkoa, joten nämä viestit eivät voi joutua hukkaan. Viestit myös lähetetään silloin kun vastaanottaja on kirjautuneena LinkedIniin, joten viestejä ei lähetetä turhaan odottamaan postilaatikkoon. Voit myös puhutella vastaanottajaa nimellä, ja lisäksi nämä mainosviestit lähetetään henkilön, eikä yrityksen, nimissä, joten viesti saavat eri tavalla huomiota.
Nämä mainosviestit kannattaa pitää lyhyinä ja ytimekkäinä. Kerro siis heti mitä asiasi koskee ja mitä tarjoat. Viestiin saa mukaan call-to action napin, jolla voi ohjata vaikka nettisivuille.
Lähetä siis viestejä joissa kannustat vastaanottajan toimimaan, olipa se oppaan lataaminen, kutsu webinaariin tai jaa lisätietoja nettisivuilla.
InMail-viestit kannattaa kohdentaa tarkkaan, sillä turhat ja huonosti kohdennetut viestit ärsyttävät ihmisiä ja niillä ei saa haluttua positiivista tulosta.
Kokeile eri mainosmuotoja
LinkedInin mainosmuodoilla on hieman erilaisia ominaisuuksia ja niiden sijoittelu voi siis poiketa huomattavasti toisistaan. Osa mainoksista tarjoaa mahdollisuuden todella henkilökohtaiselta tuntuvaan viestintään, mieti siis kohdennus ja sanoma tarkkaan. Eri mainosmuotoja kannattaa kokeilla rohkeasti ja ottaa toimivimmat käyttöön. Kokonaisuudessaa LinkedInissä voi tavoittaa ihmisiä monella eri tavalla ja jokaisen kampanjan jälkeen tulokset tulee analysoida, jotta tunnistaa toimivat mainosmuodot.