Kun otat käyttöön sosiaalisen median sisältökalenterin, saat paremmin hyödyt irti tehokkaasta sisällöntuotannosta. Sisältökalenterin avulla teet somen päivittämisestä myös suunnitelmallista.
Panostamalla hieman aikaa sisältökalenterin luomiseen ja ylläpitoon, voi yritys saavuttaa merkittäviä hyötyjä toiminnassaan tulevaisuudessa. Sisältökalenterin avulla yritys voi lisäksi varmistaa säännöllisen ja kasvavan aktiivisuuden sosiaalisen median kanavissa. Seuraavaksi esittelemme viisi vinkkiä, joiden avulla tehokkaan sisältökalenterin luominen on helppoa – sisältökalenteria pääsee lisäksi hyödyntämään nopeasti.
1. Hyödynnä työkaluja
Eikö sisältökalenterin luomiseen ole aikaa? Onneksi tarjolla on useita ohjelmia, jotka päivittävät sosiaalista mediaa puolestasi: voit ohjelmien avulla saumattomasti ajastaa ja julkaista sisältöä useille sosiaalisen median käyttäjätileille. Hootsuite ja Sprout Social ovat esimerkiksi kaksi erittäin suosittua työkalua. Nämä työkalut helpottavat työskentelyäsi, sillä voit suunnitella, ajastaa ja julkaista päivityksiä sekä seurata päivtysten menestymistä sosiaalisessa mediassa. Yhden työkalun käyttöönotto auttaa julkaisuaikataulun ja päivitystahdin sujuvoittamisessa.
Aktiivisen somekäyttäjän repertuaariin kuuluvat kuitenkin useat muutkin työkalut. Lue artikkelimme somettajan työkalupakista !
2. Luo vaihtelevaa sisältöä
Sosiaalisen median sisällöt koostuvat ideaalitapauksessa paitsi trendikkäistä aiheista, mutta myös ikivihreistä ja ajattomista teemoista. Kun luot itsellesi sisältökalenterin, pystyt helposti luomaan kerralla useita erilaisia sisältöjä jälkimmäisen kategorian aiheisiin. Pidä esimerkiksi juoksevaa listaa tämänkaltaisesta sisällöstä – tuotteiden yksityiskohdat tai informatiiviset päivitykset tuovat hyvin lihaa ajankohtaisten sisältöjen ympärille.
3. Keskity laatuun, älä määrään
Luo päivitysten julkaisuun aikataulu sen mukaan, kuinka aktiivinen haluat olla sosiaalisessa mediassa. Älä kuitenkaan aseta tavoitteitasi liian korkealle. Päivitysten säännöllisyys eri palveluiden osalta on tärkeää, mutta yhtä tärkeää on myös luoda aidosti kiinnostavaa sisältöä. Liian usein päivittäminen ei kuitenkaan ole kannattavaa; Facebook-käyttäjät pitävät liian korkeaa päivitystahtia närkästyttävänä. Myös päivitysten osalta laatu korvaa määrän – laadukas sisältö sitouttaa käyttäjän.
4. Muista oikea ajoitus
Optimoi päivitysaikataulu jokaiselle käyttämällesi palvelulle. Ota huomioon erilaiset julkaisuaikaan vaikuttavat tekijät, kuten kohdeyleisösi aikavyöhyke. Kokeile rohkeasti sisältöjen julkaisua eri aikoihin. Vai etkö tiedä mistä aloittaa? Alta löydät muutamia yleisesti suositeltuja kellonaikoja päivitysten julkaisulle suosituissa sosiaalisen median palveluissa:
Facebook: Facebook-käyttäjät ovat aktiivisimmillaan iltapäivisin. Loppuviikkoa ja viikonloppua kohden käyttäjät ovat myös taipuvaisempia sitoutumaan julkaistuun sisältöön. Mihin ajankohtaan aktiivisuushuippu Facebookissa sijoittuu? Käyttäjät ovat aktiivisimmillaan palvelussa keskiviikkoiltapäivisin kello kolmelta. Oman tilinne huippuhetket näet FB:n statistiikoista. Jollet tiedä miten FB-statistiikka toimii, lue blogimme Facebookin tilastoista .
Twitter: Twitterissä yleisö on aktiivisimmillaan keskiviikkoisin lounasajan paikkeilla (klo 12–13) ja työpäivän päätteeksi (klo 17–18). Tätä aikataulua noudattamalla voit helposti ajastaa Twitter-päivityksesi myös muun viikon osalta.
LinkedIn: Parhaita aikoja LinkedInin sisältöjen päivittämiselle ovat aikaiset aamut (klo 7.30–8.30), myöhäiset iltapäivät tai alkuillat (klo 17–18). LinkedIn-käyttäjät sitoutuvat eniten julkaistuihin päivityksiin tiistaisin aamupäivästä.
5. Optimoi sisältökalenteri yleisösi mukaan
Kiinnitä huomiota siihen, miten kohdeyleisö reagoi julkaisemiisi päivityksiin. Parhaimmat vuorokaudenajat päivityksille voivat yleisösi kohdalla poiketa yllä listaamistamme kellonajoista. Tämä tarkoittaa sitä, että parhaimpaan tulokseen pääsee seuraamalla päivitysten saavuttamaa suosiota. Pidä myös korvasi auki toimialallasi tapahtuvien mielenkiintoisten uutisten ja uusien saavutusten varalta – voit täyttää sisältökalenteriasi tärkeillä ja ajankohtaisilla tärpeillä.
Jäikö jokin asia vielä mietityttämään? Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!
Lähde
Business 2 Community: How to Create an Effective Social Media Calendar in Just 5 Steps