Digikanavien parissa työskentelevä markkinoija törmää takuulla jossain vaiheessa työkaluun nimeltä Facebook Business Manager . Tämä työkalu herättää usein ihmetystä ja sekaannuksia, joten halusin koostaa tähän kirjoitukseen lyhyesti tietoa työkalusta ja siitä, miksi sitä käytetään.
Mikä on Business Manager?
Facebook Business Manageria voisi kuvailla sateenvarjoksi, jonka alle organisaatio voi kerätä Facebook-markkinointiin liittyvät sivut ja mainostilit. Business Manager perustetaan yritykselle, jonka jälkeen siihen voidaan liittää erilaisia resursseja.
- Organisaation Facebook-sivut
- Organisaation mainostilit
- Organisaation pikselit
Business Manageriin siis lisätään resursseja, jotka voivat olla esimerkiksi sivuja ja mainostilejä. Kun ihmisiä kutsutaan käyttämään Business Manageria, heitä odottaa pelkkä tyhjä kuori, ellei kutsuja anna käyttäjille oikeuksia resursseihin eli sivuihin, mainostileihin tai vaikkapa pikseleihin.
Business Managerin hyödyt
Business Manageria pidetään usein vain turhana lisäosana ja sekoittavana turhakkeena, mutta itse pidän työkalua hyödyllisenä. Alla muutama esimerkki työkalun hyödyistä. Yksi maininnan arvoinen asia on myös se, että Business Managerin käyttö on ilmaista.
Erota työnteko ja henkilökohtaiset Facebook-profiilit
Työkalu mahdollistaa sen, että Facebook-sivua ja mainostiliä hallinnoimaan ja ylläpitämään voidaan kutsua TYÖsähköpostilla sen sijaan, että pitäisi pyytää ihmisiä ensin kaveriksi Facebookissa ja sen jälkeen kutsua heidät sivun ylläpitäjäksi. Tämä vie heti toiminnan astetta ammattimaisemmalle tasolle ja antaa mahdollisuuden erottaa työ- ja vapaa-ajan someasiat toisistaan.
Hallitse useita mainostilejä ja Facebook-sivuja
Business Manageriin voi liittää useampia mainostilejä ja sivuja, jolloin kokonaisuuden hahmottaminen ja hallinnointi helpottuu. Yhdellä silmäyksellä näkee esimerkiksi mainostilien kulutuksen ja sivujen menestyksen.
Tietoturva paranee ja roolitus on selkeämpi
Kun jaat oikeuksia Business Managerin kautta, oikeuksia on helppo hallita ja voit antaa oikeuksia esimerkiksi mainostoimistokumppaneille, työntekijöille ja muille tarpeellisille tahoille jakamatta liian laajoja oikeuksia. Myös oikeuksien poistaminen käy näppärästi yhdestä näkymästä. Harmittavan usein vanhoja työntekijöitä ja yhteistyökumppaneita roikkuu sivujen ylläpidossa tai mainostileillä vielä pitkään yhteistyön päätyttyä.
Kenelle Business Manager sopii?
Mielestäni Business Manager kannattaa ottaa käyttöön melkein kaikille yrityksille ja organisaatioille, jotka ylläpitävät yrityssivua ja mainostavat Facebookissa ja/tai Instagramissa. Erityistä hyötyä työkalusta kuitenkin on organisaatioille,
- joilla on useita sivuja ja mainostilejä
- joilla on yhteistyökumppaneita kuten mainostoimisto
- joilla on useita henkilöitä, jotka työskentelevät suoraan tai välillisesti sisällöntuotannon tai mainonnan kanssa