Someen ei tulla ensisijaisesti seuraamaan yrityksiä. Siksi seuraajien saaminen ja ennen kaikkea säilyttäminen on yrityksille haasteellista. Sprout Socialin tutkimuksen mukaan yritysten sometuksessa voivat ärsyttää useat tekijät.
Liikaa mainosmaista sisältöä
Eniten ärsyttää selkeästi liika mainostus ja mainosmaiset sisällöt. Some on keskusteleva kanava, jolloin mainokset eivät riitä herättämään kohderyhmän kiinnostusta. Somessa yrityksellä on oltava ihan uudenlainen suhtautuminen verrattuna perinteisiin mainoskanaviin. Maksettu mainostus ja muu sisältö täytyy pyrkiä pitämään tasapainossa. Kiinnostava ja kohderyhmälle suunniteltu sisältö on todella tärkeä osa suunnitelmallista somemarkkinointia!
Slangi, jargon ja tyhmät vitsit
Toinen tutkimuksessa esiin noussut asia oli huonosti mietitty kielenkäyttö. Äänensävy ja kieli on syytä miettiä tarkkaan, sillä kohderyhmä huomaa kyllä, jos yritys ei aidosti ymmärrä mistä se puhuu. ”Ole oma itsesi” on hyvä neuvo myös yritykselle. Unohda meemit ja ”jonnet ei muista” -tyyppiset hokemat, jos ne eivät aidosti istu yrityksen suuhun ja äänensävyyn. Uusia kohderyhmiä voi tavoittaa myös muilla tavoin. Ihmisiä ärsyttää myös muka hauska vitsailu. Huumori on vaikea laji ja yrityksen voi olla haastavaa löytää sellainen äänensävy ja tyyli, jonka valtaosa yleisöstä kokisi aidosti hauskaksi.
Persoonattomuus
Ei saa vitsailla, ei saa käyttää jargonia, mutta persoonaa pitäisi kuitenkin löytyä. Persoonallisuutta sisältöön tuo jo se, että ne oikeasti kirjoitetaan käsin. Pelkkä retwiittaus tai ontot myyntilauseet jättävät seuraajan kylmäksi. Rikkaalla kielellä ja kanavaan sopivalla tyylillä kirjoitetut julkaisut tuovat heti seuraajille enemmän tarttumapintaa yritykseen. Lisäksi esimerkiksi ihmiskasvot ja ihmisten tarinat ovat someen sopivaa ja persoonallista sisältöä.
Yritys ei vastaa viesteihin
Ihmiset ärsyyntyvät somessa myös jos yritys ei vastaa. Kyse on sosiaalisesta mediasta ja keskustelu on hyvinkin toivottavaa! Jos yritys on perustanut sometilin, myös asiakaspalvelusta täytyy huolehtia.
Täytyy myös huomioida, että passiivinen ote somekeskusteluun on oman maineen hallinnan ja kehittämisen kannalta huono asia. Kun viesteihin vastaa ja keskustelemiseen käyttää aikaa, seuraajien mielipiteiden ja kokemusten lisäksi yrityksen kanta ja toimintatavat tulevat kuulluksi. Myös esimerkiksi reklamaatiotilanteet voi hoitaa tyylikkäästi ja estää huonojen kokemusten leviämisen pahimmillaan kunnon somekriisiksi asti.
Lähde: Sprout Social – Turned Off: How Brands Are Annoying Customers on Social