Kaikki haluavat tulla löydetyksi Googlesta. Siinä auttavat hakukoneoptimoitu sisältö ja huolella valitut hakusanat eli ne avainsanat, joilla haluat tulla löydetyksi. Tässä blogipostauksessa listaamme kolme ilmaista ja kätevää työkalua, joita voit hyödyntää hakukoneoptimoinnissa ja hyvien hakusanojen etsimisessä.
Millainen sitten on hyvä hakusana? Lyhyesti sanottuna asiakkaidesi käyttämä ja yrityksesi tavoitteille relevantti. Mitä haluat myydä ja millä sanoilla asiakkaasi sitä Googlesta hakevat.
Hakukoneoptimoinnissa kannattaa hyödyntää yleisten yhden sanan hakusanojen lisäksi myös erilaisia hakusanojen yhdistelmiä. Mitä tarkemmalla haulla tulet löydetyksi, sitä todennöisempää on että googlettaja on etsimässä juuri sitä, mitä tarjoat.
Esimerkiksi blogitekstiä varten on hyvä valita yksi päähakusana ja muutama sitä tukeva aiheeseen liittyvä hakusana tai hakusanojen yhdistelmä. Käytä apuna näitä ilmaisia työkaluja!
1. Googlen avainsanojen suunnittelija
Googlen Avainsanojen suunnittelija on oiva ilmainen työkalu hakukoneoptimoinnin tueksi ja hakusanojen etsimiseen, vaikka sitä käytetäänkin myös hakusanamainonnassa. Sen avulla voit esimerkiksi
- selvittää miten monta hakua tietyllä hakusanalla tehdään kuukaudessa
- etsiä uusia kiinnostavaan hakusanaan liittyviä suosittuja hakusanoja
- kerätä hakusanaideoita esimerkiksi kilpailijoiden tai hakukoneessa hyvin menestyviltä sivuilta.
Avainsanojen suunnittelijan käyttöä varten sinulla tulee olla ilmainen AdWords-tili. Merkittäville mainostajille Avainsanojen suunnittelija antaa tarkkoja tietoja esimerkiksi hakumääristä, mutta pääset käyttämään työkalua ja näkemään hakumäärien suuruusluokan, vaikket tekisi ainuttakaan mainoskampanjaa.
Vinkki: Mistä lähteä liikkeelle? Tee Google-haku kiinnostavalla sivulla ja katso, mitkä sivut nousevat hakutuloksissa korkeimmalle. Syötä sinua kiinnostava hakusana ja sivun osoite Avainsanojen suunnittelijaan, ja saat listan hakusanaideoista.
2. Google Trends
Google Trends on Googlen ilmainen työkalu, joka sopii erityisesti kahden tai useamman hakusanan vertailuun. Google Trends ei näytä tarkkoja hakumääriä, mutta sen avulla saat selville esimerkiksi
- mikä hakusanoista on suhteessa suosituin
- miten eri hakusanojen suosio on kehittynyt pitkällä aikavälillä
- miltä maantieteelliseltä alueelta haut tulevat.
Kaikki nämä tiedot Google Trends esittää mukavan visuaalisessa muodossa erilaisten kuvien ja kaavioiden avulla.
Vinkki: Jos sinulla on kaksi potentiaalista hakusanaa, joita haluaisit käyttää uusimman blogitekstisi tai nettisivusi otsikossa, tarkista Google Trendsin avulla kumpi niistä on suositumpi.
3. Keywordtool.io
Keywordtool.io on työkalu, joka auttaa hakukoneoptimoijaa erityisesti hakusanojen yhdistelmien tai hakusanalausekkeiden etsimisessä. Työkalusta on sekä ilmainen että maksullinen versio, mutta ilmaisversiollakin pääsee jo pitkälle.
Kun syötät ilmaisversioon kiinnostavan hakusanan, Keyword Tool antaa sinulle listan hakusanaan liittyvistä sanayhdistelmistä. Sanaan ”hakukoneoptimointi” liittyviä yhdistelmiä ovat esimerkiksi ”hakukoneoptimointi hinta” tai ”hakukoneoptimointi opas”.
Hakusanojen yhdistelmät ovat kiinnostavia, koska todennäköisesti esimerkiksi hakukoneoptimoinnin hintaa etsivä asiakas on jo paljon lähempänä ostopäätöstä kuin pelkän hakukoneoptimoinnin googlettaja.
Vinkki: Syötä työkaluun sinulla tärkeä hakusana, ja saat listan siihen liittyvistä hakusanoista tai hakusanayhdistelmistä. Kopioi lista sen jälkeen Googlen avainsanojen suunnittelijaan ja saat lisätietoa siitä, miten paljon kullakin hakusanalla tai niiden yhdistelmällä tehdään hakuja.
Lue myös
Hakukoneoptimointi eli SEO – varmista löydettävyytesi verkossa
Somekanavat ja hakukoneoptimointi – 8 vinkkiä