Ota yhteyttä

Facebook markkinointi – onko yrityksen pakko käyttää rahaa Facebookiin?

2 joulukuuta 2016

Jotta Facebook markkinointi olisi kustannustehokasta yritykselle, on sen käytettävä rahaa Facebookiin, aivan kuten muihinkin mainosmedioihin.

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Jos haluat lisää myyntiä, käytä mainosrahaa Facebookissa

Facebook-markkinointi aiheuttaa harmia yrityksissä. Vankalla Facebook-markkinointikokemuksella on helppo vastata kysymykseen, joka toistui useasti Joulukalenterikampanjamme kysymyksissä. Ilman mainosrahaa on erittäin vaikeaa saada liiketoiminnallisia hyötyä Facebookista. Tai jos olet saanut kauppaa ilman mainosrahaa, voit olla varma, että rahankäyttö kasvattaisi myös tuloksiasi.

Jos siis haluaa

  • tukea myyntiin,
  • tavoittaa uusia yleisöjä,
  • kohdentaa julkaisuja tietyille ihmisryhmille,

niin kyllä, se vaatii mainosrahaa.

Älä vertaa yhteisösivun liiketoimintasivun tuloksia

Joskus kuulen ihmettelyä, että henkilö pitää harrastuksekseen yllä jotakin yhteisösivua esimerkiksi kutomiseen liittyen ja sivulla on huikea kattavuus (postaukset näkyvät kauas) ja reaktioiden määrä on korkea (ihmiset kommentoivat, jakavat ja tykkäilevät vähän kaikesta). Harrasteet ja lifestylesivut ovat luonnollisesti täysin eri asia, kuin bisnessivustot. MUTTA yritykset voisivat ottaa niistä oppia! Mitä sellaista niissä on, joka koukuttaa, miksi ihmiset niitä jakavat. Tietenkin siksi, koska sisältö on juuri sitä mikä on ihmistä lähellä. Kyseessä on yleensä jokin ei-kaupallinen juttu, joka on ihmisten sydämiä lähellä tai intohimon lähde. Niillä Facebook-sivuilla ei myydä mitään. Tällaisista hyviä esimerkkejä lemmikkieläinten sivut, esim. Amerikan bulldog Niilo tai Sämpy-kissa , henkilöbrändit, huumori, lifestyle- ja mediasivustot.

Budjetointi

Se mihin huomio kannattaa kiinnittää, on budjetointi. Rahaa ei kannata käyttää liian vähän, eikä liikaakaan. Facebookin mainokset näkyvät huutokauppaperiaatteella. Jos kaksi toimijaa mainostavat yhtä aikaa samalle kohderyhmälle, se voittaa, joka maksaa mainoksesta enemmän. Jos siis henkilö A maksaa mainoksesta euron ja henkilö B kaksi euroa, henkilön B mainos saa enemmän näkyvyyttä halutulle kohderyhmälle, kuin henkilön A mainos.

Mainosrahaa suosittelemme käyttämään älykkäästi kohdentaen juuri oikeille kohderyhmille, käyttämään mainosrahaa mieluummin jatkuvasti vähän, kuin yhden isomman kampanjan ajan ja miettien aina ennen kaikkea sitä mikä lisää myyntiä. Pelkällä näkyvyydellä ei myyntiä tehdä.

FB-mainonta on edullista ja 200€ kuukaudessa voi olla aivan riittävä summan paikalliselle yritykselle. Valtakunnallisesti tai maailmanlaajuisesti myyvät yritykset käyttävän luonnollisesti enemmän mainosrahaa. Useimmiten kuluttajakaupan mainonta on edullisempaa kuin yrityksille suunnattu mainonta.

Jos budjetti on liian iso, mainos näkyy koko ajan. Toisin sanoen liika toistokaan ei ole hyväksi, sellainen vain ärsyttää ihmisiä. Mainosta tehdessäsi mainostustyökalun avulla, Facebook antaa koko ajan oikeassa reunassa viitteitä siitä, kuinka suuri kohdeyleisösi on ja antaa arvion siitä kuinka monta ihmistä tullaan tavoittamaan päivittäistasolla

Miksi pitää käyttää mainosrahaa

Samasta syystä kuin miksi lehtimainoksista pitää maksaa. Jos kivijalkaliike on kaupungin keskustassa, sen löytävät ohikävelijät ja ne joille kaveri on vinkannut. Jos kivijalkaliike laittaa lehteen mainoksen, voi ainakin toivoa, että mainos leviää lehden levikin verran. Totuushan on, että lehdestä mainosta eivät näe kaikki, joille lehti tulee. Ihmiset ovat mainossokeita ja noteeraavat mainoksia huonosti. Lehti saatetaan lukea puoliksi tai ei ollenkaan. Mainoksen lehdestäkin näkevät ja NOTEERAAVAT ne, joita asia sattuu kiinnostamaan tai jolla on juuri tarve mainoksen tuotteelle. Ja sama Facebookissa. Ota sivun tykkääjämäärä ikään kuin potentiaalina levikkinä ja muista samat jutut kuin printtimainonnan puolella. Ilmaisen julkaisun näkevät juuri ne, joita asia kiinnostaa. Jos asia ei aidosti kiinnosta, ei ihminen siihen ole aiemminkaan reagoinut, eikä postaus näin ollen enää nouse edes hänen aikajanalleen. Facebook kun haluaa ystävällisesti optimoida sisältöjä juuri niille, jotka ovat todistettavasti asiasta kiinnostuneita. Todistetusti, eli ovat aiemminkin reagoineet tämän sivun sisältöön tai tämän tyyppiseen sisältöön.

Ilman mainosrahaa on erittäin haasteellista saada sivun sisällöt leviämään uusille yleisöille.

Ainoa asia millä on vaikutusta on REAKTIOT, eli tykkäykset, kommentit, jaot, klikkaukset. Jos näitä ei tule, ei tule näkyvyyttäkään. Facebook nimittäin analysoi sivuja sen mukaisesti paljonko reaktioita postaukset saavat aikaiseksi.

Vähäiset reaktiomäärät huonontavat sivun näkyvyyttä ja tämän takia esimerkiksi tykkää ja jaa –kisat näkyvät parin viikon verran piikkinä sivun kattavuudessa (eli postausten näkijämäärissä) mutta sen jälkeen kattavuus tyypillisesti romahtaa, koska ihmisiä ei oikeasti kiinnostakaan sivun sisällöt, he vain halusivat voittaa palkinnon.

                         Pidempi livelähetys muun muassa Facebookin ja Instagramin toiminnoista alla:

Jos Facebook-mainonnan mahdollisuudet kiinnostavat enemmänkin, tutustu koulutustarjontaamme!

Facebook-koulutukset