Pinterest-mainonnan edut
Pinterest on käyttäjilleen ideoiden, inspiraation ja iloisten löytöjen aarreaitta. Mainostajalle se on paljon muutakin.
Sinulle / Discovery -osio on Pinterestin sydän. Sinne käyttäjät menevät etsimään uusia ideoita ja inspiraatiota, toisin kuin muihin somekanaviin, jossa pääasiassa seurataan kavereiden tai tiettyjen vaikuttajien kuulumisia.
Pinterest-käyttäjät haluavat löytää uusia tuotteita, brändejä ja projekteja. Pinterest-mainonta toimiikin melko luontevasti kaikkien uutuuksien seassa, koska se ei ole luonteeltaan keskeyttävää mainontaa . Ne tuovat pikemminkin tunteen lisäarvosta tai löytöjen tekemisestä.
Koska Pinterest-käyttäjät ovat lähtöjäänkin todennäköisesti etsimässä shoppailuideoita (katso lista alla), he jopa ilahtuvat hyvin kohdennetusta mainonnasta, eli suhtautuvat mainoksiin ihan eri tavoin kuin muiden somekanavien käyttäjät. Keskimäärin Pinterest-mainonta tuottaa kaksinkertaisesti mainoskustannukset takaisin 2,3 kertaa halvemmalla konversiohinnalla verrattuna muihin somekanaviin.
Pinterest-käyttäjät ovat ostoaikeissa
- 431 miljoonaa ihmistä käyttää Pinterestiä joka kuukausi
- Jos Pinterest olisi maa, se ohittaisi Yhdysvallat maailman kolmanneksi isoimpana
- Yli 60 % käyttäjistä on naisia
- Pinterestiä käyttävien miesten ja Z-sukupolven edustajien määrä kasvaa 40 % vuosittain
- Pinterestiä käyttävien yhdysvaltalaisten milleniaalien määrä kasvaa 35 % vuosittain
- 97 % suosituimmista Pinterestin hauista ovat tuotemerkittömiä
- 85 % käyttäjistä kertoo menevänsä Pinterestiin aloittaakseen uuden projektin
- 80 % viikoittaisista käyttäjistä on löytänyt uuden brändin tai tuotteen Pinterestistä
Vertaile omaa yleisöäsi Pinterestin kaikkiin käyttäjiin
On tietenkin yksi asia tietää, ketä potentiaalisti voi Pinterestissä saavuttaa, ja toinen asia ketä oikeasti saavuttaa. Voit vaikka tehdä vertailua oman yleisösi, oman sitoutuneen yleisösi ja koko Pinterest-yleisön välillä.
Alla näet vertailua Kuulun vajaasta tuhannesta seuraajasta verrattuna koko Pinterestin yleisöön. Huomionarvoista on, että meidän seuraajissamme korostuu koulutuksista kiinnostuneet ihmiset, aivan kuten toivommekin, sillä olemme tehneet Pinterestissä pääasiassa Kuulun nimissä nimenomaan koulutusmainontaa.
Pinterest-mainonnan tavoitteet
Pinterestissä mainoskampanjan luominen aloitetaan täsmälleen samalla tavalla, kuin muissakin kanavissa. Ensin valitaan tavoite. Tavoitteiden määrä on maltillinen, joten niiden väliltä löytää helposti itsellensä tärkeimmän.
Pinterest-mainonnan kohdentaminen
Pinterest ohjaa kohdentamista muita mainosalustoja selkeämmin uudelleenmarkkinointiin. Kohdentaminen aloitetaan siitä, että valitaan, halutaanko kohdentaa jollekin tunnetulle kohderyhmälle, vai ollaanko tavoittelemassa uusia kohderyhmiä.
Kun valitaan ” Löydä uusia asiakkaita ”, voidaan lähteä sen jälkeen valikoimaan haluttujen määreiden mukaan. Pinterestissä kohdentaminen on todella tarkkaa, jos niin halutaan, juurikin siitä syystä, että ihmiset keräilevat Pinterestissä projekteihinsa ja shoppailutarpeisiinsa hyvin tarkkojen aihepiirien kuvia.
Kohdennusvaihtoehdot näet kätevimmin alla olevalta videolta
Kohdennus suomalaisille alueittain
Pinterestin kautta saat suomalaiset hyvin kiinni. Voit mainostaa maantieteellisen sijainnin perusteella maakunnittain. Kohdennus on siis kutakuinkin osuvaa. Se ei ole yhtä tarkka kuin Facebookissa, jossa voit kohdentaa mainoksiasi kilometrin säteelle, mutta se on huomattavasti tarkempi kuin esimerkiksi Tiktokin mainostyökalu, jossa voit kohdentaa mainoksiasi ainoastaan koko Suomeen.
Jos mietit, onko kohderyhmäsi tarpeeksi laaja, näet kohdennusryhmäsi koon koko ajan mainostyökalun oikeassa reunassa. Kohderyhmän koko auttaa myös budjetoinnissa.
Pinterest-mainonnan hinta ja budjetointi
Suomen Pinterestissä mainoskilpailu ei ole vielä kovin kovaa tai ainakin paljon vähäisempää kuin muissa somekanavissa, joten selvinnet pienemmillä budjeteilla. Kuten muissakin kanavissa, voit valita joko päiväbudjetin tai kokonaisbudjetin kampanjallesi, ja enempää Pinterest ei käytä.
Alla olevasta esimerkistä näet hieman hinnoittelua. CPM-hinnat esimerkiksi ovat melko alhaisia verrattuna moniin muihin kanaviin. Tämän mainosraportin kolme mainosta on mainostettu b2b-alan kohdeyleisölle , joten kuluttajapuolen mainostajat voivat vähentää vielä näistä hinnoista paljon. Pinterestin mainosraportti on todella kattava, ja tietoa mainosten tehokkuudesta on saatavilla paljon.
Pinterestin mainosmuodot
Pinterest carousel ads = Karusellimainokset
Karusellimainokset näyttävät aivan orgaanisilta pinnauksilta, mutta ovat maksettua mainontaa. Muistakin somealustoista tutut karusellimainokset ovat ryhmä kuvia, joita voidaan swaippailla oikealle tai vasemmalle joko puhelimella tai pöytäkoneella. Tunnistat karusellimainokset pienistä pisteistä kuvan alla.
On hyvä tietää, että jos käyttäjä tallentaa karusellin, niin koko karuselli tallentuu taululle. Yhdessä karusellissa voi olla 2–5 kuvaa.
Karusellimainokset ovat erinomaisia silloin, jos halutaan näyttää sama tuote useasta eri kulmasta tai näyttää vastaavankaltaisia tuotteita tai tietyn teeman tuotteita. Toisaalta ne toimivat aivan samalla tavalla kuin karusellimainokset muissakin kanavissa, joten mitä jos aloittaisi sellaisilla mainoksilla, joita on kokeiltu ja hyviksi havaittu muissa kanavissa jo kertaalleen.
Sponsored Pins = Maksetut pinnausmainokset
Nämä ovat varmasti yksinkertaisin ja yleisin tapa mainostaa Pinterestiä. Suosittelen itsekin aloittamalla tällä mainosmuodolla. Niin ikään tämä mainosmuoto on varsin tuttu muistakin kanavista ja tarkoittaa, että ensin julkaistaan normaalisti pin ja sen jälkeen sitä voi mainostaa.
Yleensä sponsoroiduissa pinnauksissa on yksi kuva tai video. Ainoa asia, mikä erottaa ne orgaanisesta julkaisusta, on pieni ”promoted” tai ”mainostaja” teksti
Kun mainoksen näkijä klikkaa orgaanista julkaisua, he näkevät pinnauksen tietosivun. Kun pinnausta mainostetaan, klikkaaja päätyy suoraan haluttuun URL-osoitteeseen
Shopping ads = shopping mainokset
Nimensä mukaisesti yhtä tiettyä tarkoitusta tehtyä mainontaa. Samalla tavoin kuin kokoelmamainokset, tämä mainostyyppi on verkkokauppiaille luotu. Myös kivijalkakauppiaat pystyvät näitä silti tekemään. Verkkokauppiaan pitää yhdistää verkkokaupan tuoteluettelo Pinterestin mainostyökaluun, jotta tämä mainostyyppi onnistuisi. Monet verkkokauppa-alustat, kuten Shopify, tarjoaa suoran integraation Pinterestiin juuri tämän mainostyypin takia.
Toisin kuin kokoelmamainokset, tämä mainostyyppi sisältä vain yhden kuvan tai videon.
Nämä ovat helppoja ja tehokkaita mainoksia. Näitä voi kuka tahansa tehdä muutamissa minuuteissa. Pinterest käyttää tuoteluettelosi tuotetietoa, aivan kuten myös toimiasi tietoa, jotta se voi automaattisesti kohdentaan mainoksia kaikista kiinnostavimmille yleisöille.
Toki voi kohdentaa mainontaa itsekin ja käyttää vaikkapa edistynyttä uudelleenmarkkinointia, mutta jos käytät tässä mainostyypissä automaattista kohdennusta, voit olla varma, että tämä mainostyyppi on nopea tehdä (ja ehkä jopa unohtaa)
Collection ads = Kokoelmamainokset
Collection -mainontaa näytetään ainoastaan mobiilisovelluksen käyttäjille, ei siis lainkaan pöytäkoneella Pinterestiä käyttäville. Siis noin 82 % Pinterest-käyttäjistä kuuluu kokoelmamainosten kohderyhmään. Hauska yksityiskohta on, että ne tosin voidaan luoda ainoastaan pöytäkoneella.
Kokoelma koostuu yhdestä isosta videosta tai kuvasta ja kolmesta sitä tukevasta kuvasta. Jos käyttäjä klikkaa mainosta, hänelle voidaan näyttää jopa 24 muuta lisäkuvaa.
Tämä mainosmuoto on tehty verkkokauppiaille ja se vaatiikin tuoteluettelon yhdistämisen mainostyökaluun. Sen jälkeen, kun tuoteluettelo on yhdistetty, mainokset voidaan luoda joko manuaalisesti tai jopa automaattisesti.
Collection mainoksista lisää Pinterestin mainostusoppaassa .
Idea Pins (uutta vuonna 2022)
Idea Pins tai ideapinnaukset ovat lyhyitä videoita, siksi niitä kutsutaan myös stooripinnauksina (story pins), koska ne muistuttavat erittäin paljon Instastoori-muotoa, mikä on somessa läsnäoleville ihmisille erittäin tuttu sisältömuoto. Ne ovat siis lyhyitä videopaloja tai jopa 20 kuvan kuvasarja.
Täältä näet Kuulun kaikkien aikojen ensimmäisen Idea pinnauksen
Ideapinnauksiin voidaan lisätä
- Käyttäjien tägäyksiä (esim. tuotemerkkejä, yhteistyökumppaneita, omia työntekijöitä, vaikuttajia jne.)
- Interaktiivisia tarroja ja hashtageja
- Tekstiä ja grafiikkaa
- Voiceovereita
- Mahdollisuus lisätä sivuja, kuten listauksen stepeistä tai tarvittavista materiaaleista.
- Voit luoda tämän joko puhelimella tai tietokoneella.
Tämä sitouttava mainostyyppi saa 9 kertaa enemmän kommentteja, kuin normaalit pinnaukset. Koskapa pinnailijat ovat alustalla oppiakseen uutta ja löytääkseen uusia brändejä, Idea pinnaukset sopivat täydellisesti myös mainontaa. Opeta, neuvo, näytä tai kerro brändinne tarina.
Suomessa ideapinnausten mainostus on mahdollista loppuvuodesta 2022!
Try on -tuotepinnaukset (mainostukseen loppuvuodesta 2022)
Tämä mainostusmuoto tulee mullistamaan mainontaa! Se tuo lisätyn todellisuuden työkalut tuotteiden esittelyyn. Esimerkiksi kauneus- ja vaatetus-, etenkin asusteiden markkinoinnissa, voidaan testata, miltä tuote itsellä näyttäisi. Se tehdään käyttämällä oman puhelimen kameraa!
Ohjeet näiden mainosten näkijöille on jo lisätty Pinterestin ohjeisiin, joten julkaisu ei liene kaukana!
Kuulu kouluttaa, lähetä meille koulutustarjous jos tarvitset lisää apua
Lähteet:
Pinterest, maailmanlaajuinen analyysi, Q4 2021
Pinterestin maailmanlaajuiset omat tiedot, kesäkuu 2020
Pinterest, maailmanlaajuiset aikuisten rekisteröintien vertailutiedot vuosilta 2019–2020
comScore, USA, joulukuu 2020
Pinterestin analyysi, englanninkieliset haut, huhtikuu 2020
GfK:n tekemä tutkimus Pinterestille, Path to purchase study with weekly Pinners, USA, marraskuu 2018