Saavatko päivityksesi sosiaalisessa mediassa lukijan kiinnostumaan? Miten voit luoda sisältöä, johon kohdeyleisösi sitoutuu?
Sisällöntuotanto on aina muokattava yrityksen kohdeyleisöön sopivaksi. Luo sisältöä, joka sopii tavoitellulle yleisölle, esiintyy edukseen ja motivoi kuluttajia toimimaan. Esittelemme viisi tapaa, joiden avulla lukija on mahdollista tavoittavaa vetoamalla psykologisiin toimintamalleihin.
1. Kerro tarina
Tarinankerronta luo tunteita, jotka ohjaavat ihmisten käyttäytymistä. Tunteisiin vetoava tarina yksilöstä vaikuttaa lukijaan voimakkaammin kuin informatiivinen data suuresta joukosta. Yksilön tunteiden ja kokemusten kuuleminen herättää todennäköisemmin raakaan tietoon verrattuna. Ihmiset samaistuvat tarinoihin – eivät tilastoihin tai abstraktiin informaatioon.
Tarinan muotoon luotu sisältö sosiaalisessa mediassa jää mieleen ja vaikuttaa lukijaan tunnetasolla. Ei ole väliä, onko kokemus omasi vai jonkun muun, se kannattaa silti jakaa.
2. Esittele hyödyt
Hyvä tapa lisätä sitoutuneisuutta sosiaalisessa mediassa on esitellä, miten kuluttaja voi hyötyä tarjoamastasi tuotteesta tai palvelusta. Tunnista, mitä seuraajasi haluavat ja kerro, miten tuotteesi tai palvelusi vastaa näihin tarpeisiin. Tehokkaita tapoja hyötyjen kertomiseen on useita. Tärkeintä on ymmärtää, mitä kuluttaja pohjimmiltaan kaipaa.
3. Jaa hyvä palaute
Erilaiset arvostelut sekä suositukset tuotteista ja palveluista ovat nykyään vain muutaman klikkauksen päässä. Vertaisarviot ovat myös markkinoijalle voimakas keino vaikuttaa sosiaalisen median seuraajiin. Positiivinen palaute kuluttajilta on yleensä tehokkaampi vaikutuskeino hintakikkailuun verrattuna.
Saatua hyvää palautetta voi hyödyntää usein eri tavoin. Kerro Facebook-tykkääjiesi määrä, julkaise saamasi positiivinen palaute tai kerro siitä, kuinka suosittu tuotteesi on. Tyytyväisten asiakkaiden jättämä palaute sosiaalisessa mediassa on yksi tehokkaimmista tavoista vaikuttaa seuraajiin. Henkilökohtaisesti annettu kehu kertoo toimivasta ja pidetystä tuotteesta tai palvelusta.
4. Yhdistä brändisi auktoriteettiin
Kun tuotteesi tai palvelusi ovat yhdistettävissä tunnettuun henkilöön, myös brändisi tunnistettavuus kasvaa. Jos henkilö on tunnistettu ja menestyksekäs omassa toiminnassaan, on yhdistettävyydellä positiivinen vaikutus brändiisi. Huomaa, että henkilöön mahdollisesti kohdistuvilla negatiivisilla mielipiteillä voi olla päinvastainen vaikutus.
Kun ihmiset ovat epävarmoja tai eivät tiedä miten toimia, he ottavat usein mielellään mallia muista. Tunnetun henkilön käyttäminen esimerkkinä ohjaa seuraajien toimintaa tehokkaammin kuin tuntemattoman. Mikäli et löydä tunnettua hahmoa yrityksesi ulkopuolelta, voit käyttää oman esimerkkisi voimaa. Kerro taustoistasi, koulutuksestani ja tunnustuksista, joita olet saanut työssäsi.
5. Luo ajatus niukkuudesta
Ihmiset haluavat tai arvostavat usein asioita, joita he eivät voi saada. Sama lainalaisuus pätee myös silloin, kun kyseessä on harvinainen tuote.
Tehokas keino huomion herättämiseen on tehdä siis tarjoomasta eksklusiivista. Luo esimerkiksi tarjous, joka on voimassa vain päivän tai muutoin rajoitetun ajan. Vaihtoehtoisesti voit korostaa tuotteesi ainutlaatuisuutta: oli sitten kyse brändisi persoonallisuudesta tai siitä, etteivät muut tarjoa samanlaista tuotetta tai palvelua. Korosta niitä hyviä puolia, jotka erottavat brändisi muista toimijoista.
Pähkinänkuoressa
Sosiaalisen median avulla voit muovata seuraajien käsityksiä brändiisi liittyen. Voit myös vaikuttaa siihen, miten kohtaat seuraajasi sosiaalisessa mediassa – puhumattakaan brändisi esilletuomisesta tai uskottavuudesta. Sosiaalinen media on nykyisin kasvavissa määrin ensimmäinen kohtaamispaikka kohdeyleisösi kanssa ja samalla hyvä ympäristö sitoutuneen yhteisön rakentamiseen.
Lähde: Social Media Today: 5 Ways You Can Engage Social Media Followers Today