Tiedonvälityksen kannalta sosiaalinen media on vailla vertaansa. Tieto kulkee ihmiseltä toiselle erilaisia verkostoja pitkin. Kaverin suosittelu on tärkein yksittäinen tekijä ostopäätöksen tekemisessä. Kaverin sanaan luotetaan.
Tavoitteellinen some-strategia
Yrityskäytössä sosiaalinen media ei ole sen kummallisempi kikka kuin muukaan viestintä tai markkinointi. Pääasia sosiaalisen median yrityskäytössä on se, että yritys itse hahmottaa mihin aikoo sosiaalista mediaa käyttää. Kenelle yritys viestii, mikä on kohderyhmä, halutaanko sosiaalisella medialla nostaa yrityksen brändinäkyvyyttä, vai olisiko se kenties asiakaspalvelukanava. Ensin päätetään mihin pyritään, sitten mietitään kenelle viestitään ja lopuksi valitaan kanavat.
Sosiaalinen media ei ole vain kanava, johon tuutataan informaatiota yrityksestä. Se on läsnäoloa asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden parissa. Yrityksen on oltava valmiina asiakkaidensa käyttöön ja sosiaalinen media mahdollistaa yrityksen aukiolon ympäri vuorokauden.
Virhe, jonka yritykset sosiaalisessa mediassa usein tekevät on, että kuvitellaan asiakkaiden käyttävän sosiaalista mediaa samalla tavoin kuin yrityksen johtoporras itse käyttää. Liekö tästä kuvitelmasta peräisin harhaluulo, jonka mukaan B-to-B-yritysten ei liiketoiminnallisesti katsoen kannattaisi olla läsnä sosiaalisessa mediassa. Viestintäasiantuntijat tuntevat yleisön ja sen viestintätavat. Siksi on hyvä kuunnella viestinnän asiantuntijoiden ohjeita, edes some-strategian luomisen aikana.
Pelkästään se, että ”ollaan sosiaalisessa mediassa”, ei riitä. Läsnäolostakaan ei ole juuri hyötyä, ellei sitä ymmärrä hyödyntää. Some on tilaisuutenne analysoida asiakkaidenne käyttäytymistä, kuunnella heidän mielipiteitään, pyytää suoraa palautetta. Ennen kaikkea pystytte kommunikoimaan yleisönne kanssa reaaliaikaisesti, jakamaan ajankohtaisia asioita jo tapahtumahetkellä.
Panosta sisältöön
Some-strategiaa miettiessänne, päättäkää millaisesta sisällöstä kohderyhmänne tykkäisi. Jakakaa asioita, jotka ovat hyödyllisiä ja jaettavia, näin sanomanne leviää myös niille, jotka eivät teistä vielä tiedä. Jos some-läsnäolonne on pelkästään kampanjointia jonkun tietyn tuotteen, sesongin tai tapahtuman puolesta, ollaan jo mainostamisen puolella ja kriittisintä osaa yleisöstänne sellainen saattaa ärsyttää. Olkaa rohkeita, olkaa ylpeitä tuotteistanne, olkaa alanne asiantuntijoita, tuottakaa sisältöä säännöllisesti. Kerran kuussa ei riitä.
Resursoi järkevästi
Strategiaanne miettiessänne kannattaa ottaa huomioon myös se, että someläsnäolo vaatii resursseja. Se ei ole ilmaista, vaan vaatii jonkun työntekijänne aikaa. Mieluiten vieläpä useamman kuin yhden työntekijän, sillä sisältöjä olisi hyvä miettiä yhdessä. Valitettavan usein kuulee some-kampanjoista, joiden avulla ”saatiin tuloksia aivan ilmaiseksi”. Some yrityskäytössä ei ole koskaan ilmaista. Siihen menee aina sitä kaikkein arvokkainta – aikaa. Ihminen, joka miettii sisältöjänne, on ehkä tärkeimpiä avainhenkilöitä tuotekehityksessä, asiakaspalvelussa, markkinoinnissa, myynnissä, sillä hänellä on suora yhteys kruununjalokiveenne: asiakkaisiinne.
Missä kanavissa yrityksenne pitäisi olla?
Kanavia riittää: Instagram, Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, Vine ja mitänäitänyton. Jälleen kerran mietitte yleisöänne, mitä palveluita yleisönne todennäköisesti käyttää? Onko oma tuotevalikoimanne erityisen visuaalinen, voisivatko kuvat tai videot olla teidän juttunne? Mikäli resursseja ja sisällönluomistaitoa riittää, on luonnollisesti hyvä olla mahdollisimman monessa kanavassa ja aktiivisesti. Tämä tekee yrityksestänne mahdollisimman näkyvän ja löydettävän mahdollisimman laajalle yleisölle. Jos sen sijaan resursseja ei ole, panostakaa edes yhteen hyvin.
Kuulun palveluvalikoimaan kuuluvat:
- Some-strategiat
- Sosiaalisen median toimivuuden analysointi
- Sisällöntuotanto
- Ylläpito (esim. sosiaalisen median eri kanavat)
- Koulutukset tarpeisiinne räätälöitynä, esim. johtoryhmät, tekijät, isot ja pienet ryhmät