Ota yhteyttä

Tapahtuman näkyvyyden maksimointi – case Salesvation

18 syyskuuta 2017

Salesvation järjestettiin Oulussa neljännen kerran. Tällä kertaa Kuulu oli mukana buustaamassa tapahtuman näkyvyyttä. Avaamme casessa, miten meni?

Jonna Muurinen

Kuulun perustaja, toimitusjohtaja ja pääkouluttaja.

Olemme kirjoittaneet aiemmin tapahtumamarkkinoinnista lähinnä siitä näkökulmasta kuinka tapahtumaa voidaan markkinoida ennakkoon somessa , miten tehdä tehokasta maksettua mainontaa tapahtuman mainostukseen sekä tapahtuman jälkimarkkinoinnista .

Tällä kertaa kerromme case esimerkin kautta, kuinka tapahtumaa ja sen näkyvyyttä voidaan edistää tapahtuman aikana.

SALESVATION_GIF_2 (1)

Salesvation 8.9.2017

Salesvation on oululaisten Jussi Patopuron ja Sakari Juneksen ideasta alkunsa saanut myyntiin ja sen valmennukseen keskittyvä seminaaripäivä. Osallistujat ovat pääosin toimitusjohtajia, myyntijohtajia, myyjiä ja jonkun verran asiasta kiinnostuneita opiskelijoita.

Aiemmin olemme olleet osallistujina tapahtumassa mukana, mutta koska havaitsimme, että paikalla on paljon myös omaa kohdeyleisöämme ja potentiaalista asiakaskuntaa, halusimme mukaan kumppanin roolissa. Kuululle ei oikein sovi perinteinen messuständiedustaminen, joten halusimme keksiä jotain meille sopivaa tekemistä.

Mitä kuulu teki tapahtumassa?

Missä olemme Kuulussa erityisen hyviä? No, tietenkin somenäkyvyyden järjestämisessä, nopeassa videotuotannossa sekä esiintymisessä. Päätimme siis yhdistää nämä taidot ja seminaaripäivän henkeen järjestää myyntipuhekilpailun, joka lähetettiin livenä someen ja jonka voittaja äänestetään yleisöäänin. Voittoon ylsi se, joka sai ENITEN reaktioita videolleen, eli ennakkoon ajateltuna todennäköisesti tietenkin se, jolla on parhaat someverkostot tai se, joka on huikea esiintyjä ja osaisi levittää videotaan itse eri somekanaviin.

Tämän lisäksi, koska koulutamme esiintymistä, asiakaspalvelua, edustuksellista markkinointia ja sparraamme asiakkaidemme myyntiä ja markkinointia isona kokonaisuutena, hoksasimme, että voimme sitoa myös omia tuotteitamme päivään. Näin ollen laitoimme erään oman verkkokurssimme tapahtumapäivän osallistujille erikoishintaan. Päivän seminaaripuhujista ensimmäinen, Samuli Välimäki , nimittäin lähestyi myyntiä juuri samasta näkökulmasta kuin verkkokurssimme on.

Miten panostus onnistui?

Varsinaisesti lähdimme mukaan ilman suurempia tavoitteita (mitä emme tietenkään yleensä suosittele asiakkaillemme 😉 Järkevintä on aina miettiä tavoitteet messu- ja tapahtumayhteistöihin), mutta lähinnä halusimme kokeilla, miten oma konseptimme toimii, kun kuitenkin olisimme osallistuneet tapahtumaan.

Valmistelut ennen tapahtumaa

Ennakkovalmisteluina teimme myyntipuhekilpailulle laskeutumissivun, jossa voisi jo ennakkoon ilmoittautua kilpailuun. Tämä jo senkin takia, että tällaisesta kilpailusta on aina helpompaa tiedottaa ennakkoon, jos on joku paikka, johon voi ohjata ihmiset lukemaan lisää. Valitsimme Facebook-tapahtumasivun sijaan laskeutumissivun, koska halusimme ohjata ihmisiä myös Kuulun omalle www-sivulle. Salesvationin yleisö on myös meidän potentiaalista asiakaskuntaa, joten jos he eivät tiedä mikä Kuulu on, yksi tapa esittäytyä on ohjata käymään www-sivullamme.

Mainostimme kilpailua myös Facebookissa Salesvationin nimissä, jotta yleisö ymmärtäisi kenen tapahtumasta on kyse. Ohjasimme kaikkiaan 229 ihmistä käymään laskeutumissivulla. Näille kerran sivulla käyneille uudelleenmarkkinoimme Facebookissa tällaisella mainoksella. Salesvationin brändi on rohkea ja jopa hieman röyhkeä, joten oli hauskaa kerrankin vähän leikitellä röyhkeydellä.

salesvation retargeting

Kerroimme Salesvation-yhteistyöstä myös Kuulun FB-sivulla sekä Kuulun Twitterissä ja lisäksi jonkin verran Kuulun työntekijöiden omilla Twitter- ja FB-tileillä. Vaikka onnistuimmekin mainiosti ennakkopromossa, eikä kukaan ulkopuolinen ehkä huomaa moitteen sijaa, ruoskin henkilökohtaisesti itseäni, kun huomasin jälkikäteen, että ennakkopromomme oli meidän tasollemme heikohkoa. Olisimme voineet käyttää hurjan laajaa someverkostoamme todella paljon vahvemmin ennakkoon hyväksi. Emme promonneet tätä LinkedIn-profiilissamme tai henkilökohtaisilla LinkedIn-tileillämme lainkaan, vaikka saavutamme yrityksenä + työntekijöinä noin 12 000 ihmistä LinkedInissä , kunhan vain muistamme viestiä. Samalla viikolla osallistuimme moniin muihinkin tapahtumiin ja kaiken sisällön keskellä LinkedIn unohtui.

Tapahtuman aikana

Myyntipuheet lähetettiin livenä Salesvationin Facebook-sivulle , yleisiä tunnelmia ja haastatteluita lähetettiin livenä Kuulun Facebook-sivulle . Kuululaisia osallistui Salesvationiin kuusi henkilöä, joista kaksi oli videokuvaajia. Kaikki muut neljä twiittasimme ja instasimme ahkerasti. Luova johtajamme, Ville Pohjonen, joka tubettaa ahkerasti, kuvasi tunnelmia tietenkin myös vlogiinsa .

Myyntipuhekisan juonsi videotuottajamme, Tuukka Myllymäki , joka itse asiassa on juontanut vuosia sekä radiolähetyksiä että urheilukisoja. Tunnelmapuolen haastattelut teki puolestaan markkinoinnin suunnittelijamme, Mari Kellokumpu , joka on erikoistunut tapahtumatuotantoon sekä tapahtumamarkkinointiin ja on kokenut esiintyjä. Näin pystyimme käyttämään vahvuuksiamme monella tavalla.

Tapahtuman näkyvyys

Loppujen lopuksi tapahtuman aikainen näkyvyys olikin sitten aivan hulppea.

LIVE-VIDEOITA KATSOTTIIN (2)

Salesvation näkyi myös Twitterissä , vaikka yleisö ei mitään hirmuista Twitter-kansaa ollutkaan. Statistiikassa näkyy 4.-11.9. twiitatut twiitit hashtagilla #Salesvation, eli varsinaisen päivän ympäriltä ennakko- ja jälkipuffit pääsivät mukaan.

salesvation twitter

Kuululaiset twiittasivat ehdottomasti eniten vasta tapahtumapäivänä ja itse asiassa emme olleet tähänkään sopineet ennakkoon minkäänlaista suunnitelmaa, niin kuin normaalisti teemme, jos menemme asiakastyöhön. Suhtauduimme tähän selkeästi eri tavoin, kun olimme selkeästi vain omana itsenämme paikalla.

Salesvationin porukka twiittasi itse ja hallinnoi omaa tiliään. Kuulu twiittasi sekä yritystililtään, että henkilöinä. Kun katsoo miten #Salesvation Twitterissä levisi, pääsemme nimenomaan omiin vahvuuksiimme. Twitter on meillä hallussa ja sen takia mielellämme autamme tapahtumia niiden näkyvyydessä. Alla olevassa kuvassa siis Twitter-tilit, joiden vaikutuksesta viesti kulki eteenpäin. Vaikka luvut ovat ihan hyviä, ne olisivat vähintään tuplasti isommat, jos olisimme olleet paikalla nimenomaan twiittityössä (jota teemme tapahtumille tilauksesta). Tällä kertaa keskityimme videoihin ja olimme toki myös myymässä omia palveluitamme ja keskityimme verkostoitumiseen ihan livenä.

salesvationtwiitit

Instagram oli myös aktiivisena, vaikkei Salesvationilla siellä omaa tiliä olekaan. Mutta näinhän me aina opetammekin, yrityksestä puhutaan kyllä somessa, vaikkei se itse keskusteluun osallistuisi. Itse asiassa Salesvationin järjestäjät ja tuottajat kyllä instasivat ahkerasti ja Instagram oli lähes yhtä aktiivinen kuin Twitter.

Miltä nyt tuntuu?

Reilu viikko tapahtuman jälkeen tuntuu, että tapahtuma ylitti omat odotuksemme. Ei niinkään sen puolesta, että olisimme heti onnistuneet myymään kasoittain Muistimestarin polku -verkkokurssia tai saaneet kymmeniä uusia asiakkaita. Sen puolesta, että huomasimme taas miten jäätävän ammattitaitoinen tiimi meillä on, miten ”vähällä vaivalla” saimme uskomattoman hienon näkyvyyden aikaiseksi, miten kiinnostavaa sisältöä osaamme kehittää hetkessä, miten jouhevasti tiimimme työskenteli yhdessä. Saimme myös erinomaista kokemusta vastaavanlaisten tapahtumien varalta ja tällainenhan täytyy tietenkin ehdottomasti tuotteistaa myytäväksi palveluksi.

Tapahtumajärjestäjän palaute

Oli mukava saada palautetta myös tapahtumajärjestäjän suusta, kun Jussi Patopuro kertoi somekumppanin hyödyistä omasta näkökulmastaan:

”Kuulun panos markkinointiviestinnän tehostajana oli korvaamaton. Some-kanavien hallinta, tiedottaminen ja markkinointi kehittyivät merkittävästi – aikaa vapautui järjestäjätaholla merkittävästi enemmän varsinaisen tapahtuman tuotantoon ja lipunmyyntiin.

Kuulu toi myös oman kosketuksensa päivän sisältöön – myyntipuhekilpailu oli malliesimerkki loistavasta kontekstuaalisesta markkinoinnista ja osallistavasta sisällön rakentamisesta.

On havaittu maaninen lisäys jaettuun sisältöön sitoutumisessa. Selkeästi laadukkaamman sisällön ja sitä tukevan markkinoinnin ansiosta Salesvationin viestiä on saatu menemään myös sellaisille kohderyhmille, jotka eivät itse tapahtumaan tällä kertaa osallistuneetkaan. Tämä kanavoituu suurella todennäköisyydellä lisäkävijöiksi tulevissa tapahtumissa.

Näissä luvuissa tiivistyy some-markkinoinnin mahdollisuudet; Salesvation kerää fyysisesti paikan päälle satoja ihmisiä, kuitenkin hyvin tehdyn markkinointiviestinnän ansiosta se kykeni puhuttamaan ja sitouttamaan tuhansia (kymmeniätuhansia) ihmisiä.”

Jos siis tarvitset apua tapahtumasi markkinoinnissa, tiedätte kyllä mistä apua saa!

Ota yhteyttä