Haluatko kasvattaa näkyvyyttäsi paikallisten asiakkaiden keskuudessa? Mietitkö mahdollisesti, miten voit hyödyntää sosiaalista mediaa tavoitteesi saavuttamisessa? Sosiaalisen median ominaisuuksia hyödyntämällä voit halutessasi keskittyä paikalliseen markkinointiin niin Facebookissa, Twitterissä, LinkedInissä kuin Instagramissakin.
Kerromme seuraavaksi, miten voit tavoittaa lähialueesi asiakkaat suosituimpien sosiaalisen median kanavien avulla.
1. Tavoita asiakkaat Facebookissa
Vaikka Facebookissa on 1,4 miljardia aktiivista käyttäjää, vain murto-osa heistä asuu lähellä liiketoimintaasi. Onneksi yrityksillä on käytettävissään useita keinoja kattavuuden parantamiseen.
- Kasvata Facebook-sivuillasi paikkatietonsa ilmoittaneiden määrää. Kun asiakkaat kertovat sijaintinsa asioidessaan luonasi, saa Facebook-sivusi ilmaista näkyvyyttä käyttäjien uutisissa. Kannusta asiakkaitasi jakamaan sijaintinsa, sillä tavoitat paikallisia ihmisiä helposti asiakkaittesi kautta. Asiakkaiden ilmoittamat käynnit näkyvät sekä Facebook-sivuillasi että asiakkaan uutisissa.
- Mainosta paikallisille ihmisille. Facebookin mainostyökalun avulla voit mainostaa sivusi julkaisuja tai luoda itsenäisiä mainoksia. Mainosten hallinnan avulla voit kohdentaa mainoksesi Facebook-käyttäjän maantieteellisen sijainnin mukaan. Mainosten hallinta -työkalun avulla voit myös halutessasi määrittää kohderyhmän, joka pitää sisällään esimerkiksi valitsemasi sähköpostilistan. Voit myös tallentaa määrittämäsi kohderyhmän myöhempää käyttöä varten.
- Luo julkaisu yrityssivullesi ja jaa se omalla seinälläsi. Näin tavoitat laajemman yleisön. Kun jaat päivityksen henkilökohtaisen pofiilisi kautta, voit valita asetuksista, kenelle jakamasi julkaisu näkyy. Ole kuitenkin maltillinen: Facebook-kaverisi tuskin innostuvat lukemattomista ja liian usein toistuvista jaoista.
- Mainosta tapahtumiasi Facebookissa. Jos järjestät paikallisia tapahtumia, jotka voisivat kiinnostaa asiakaskuntaasi, kerro niistä Facebook-seuraajillesi. Luo uusi tapahtuma ja jaa se seuraajillesi ja ystävillesi Facebookissa. Jokainen tapahtumaan kutsuttu henkilö saa tapahtumaan liittyvät ilmoitukset nähtäväkseen, kunhan he eivät kieltäydy kutsusta. Keskitä kutsusi niille henkilöille, jotka asuvat tai työskentelevät lähelläsi.
Miten luot menestyksekkään yrityssivun Facebookiin? Olemme kirjoittaneet aiheesta aiemmin; voit lukea vinkit hyvän yrityssivun luomiseen täältä . Jos haluat tavoittaa erityisesti lähiympäristössäsi kulkijat, lue vinkkimme paikallisen yrityksen mainostamiseen täältä .
2. Tavoita yleisösi Twitterissä
Twitter voi myös olla arvokas kanava yritykselle paikallisen yleisön tavoittamiseen. Verkostoidu paikallisen yhteisön kanssa sekä henkilökohtaisen profiilisi että yritysprofiilisi kautta. Voit esimerkiksi lisätä otsakekuvaksesi profiilisi ylälaitaan tunnistettavan valokuvan lähistöltäsi tai ilmoittaa paikkakuntasi sijainnin Muokkaa profiilia -kohdasta.
- Hyödynnä Twitterin listoja. Twitterin listat mahdollistavat sen, että voit luoda ryhmiä mielenkiintoisista ihmisistä ja yrityksistä tietyn aihealueen ympärille. Voit listojen avulla esimerkiksi seurata, mitä ihmiset puhuvat ympärilläsi. Työkalujen, kuten Hootsuite ja Tweetdeck avulla voit seurata mielenkiintoisia listoja entistä helpommin. Listat luodaan manuaalisesti. Jos joku on jo luonut sinua kiinnostavan listan tai sinulla ei ole aikaa oman listasi kokoamiseen, voit myös liittyä löytämäsi listan tilaajaksi.
- Käytä Twitterin tarkennettua hakua löytääksesi liidejä paikalliselle yrityksellesi. Voit etsiä mielenkiintoisia paikallisia toimijoita käyttämällä toimialallesi ominaisia hakusanoja ja rajaamalla hakutulokset koskemaan vain lähialueen yrityksiä. Kun pääset hakutuloksiin, valitse sivun ylälaidasta Tilit -kohta. Voit nyt tarkastella ja seurata käyttäjiä, jotka vastaavat hakutuloksiasi.
- Twitter-mainokset ovat yksi keino paikallisten asiakkaiden tavoittamiseen. Vaikka Twitter-käyttäjistä ei ole saatavilla samanlaista asiakasdataa Facebook-käyttäjiin verrattuna, tarjoaa palvelu kuitenkin kelvollisen alustan mainostukselle. Kuten Facebookissa, voit kohdentaa mainoksen haluamasi sähköpostilistan jäsenille tai hyödyntää kohdennusta käyttäjän sijainnin mukaan.
3. Löydä liidejä LinkedInistä
LinkedIn on selvästi ammattikäyttöön ja liiketoimintaan keskittynyt sosiaalisen median palvelu, josta paikallisten osaajien löytäminen on helppoa. Palvelun käyttäjiä rohkaistaan omien sijaintitietojensa julkaisuun ja yleensä tiedot ovat hyvin paikkansapitäviä.
Jos haluat löytää osaajia läheltäsi, käytä LinkedInin hakutyökalua ja rajaa hakutuloksia maantieteellisesti kohdista Location ja Add. Voit myös halutessasi tallentaa tekemäsi LinkedIn-haun ja tilata viikoittaiset ilmoitukset hakutuloksia vastaavista henkilöistä sähköpostiisi. Kätevää!
Jos LinkedIn-profiilisi kaipaa päivittämistä, katso ohjeemme hyvään LinkedIn-profiiliin täältä .
4. Esittele toimintaasi Instagramissa
Instagram on täydellinen palvelu yrityksille, joille visuaalisuus on iso osa liiketoimintaa. Instagram tarjoaa myös muiden somepalveluiden tavoin mahdollisuuksia paikalliseen brändäykseen.
Instagram-mainonta onnistuu luontevasti Facebookin Mainosten hallinnan kautta. Instagram-mainosten luominen ja kohdentaminen vaikkapa sijainnin mukaan tapahtuu siis samoin kuin Facebook-mainosten osalta. Instagramissa voit myös seurata ja hyödyntää hashtageja tavoittaaksesi paikalliset asiakkaat paremmin. Kun lisäät paikkatiedot Instagram-kuvaan julkaisun yhteydessä, kuvasi näkyvät kaikille, jotka etsivät kuvia paikastasi. Tämä on kätevä keino paikallisille yrityksille näkyä sijainnin avulla.
5. Muut somekanavat
Edellä mainittujen alustojen lisäksi muita hyviä sosiaalisen median kanavia paikallisten asiakkaiden tavoittamiseen ovat myös Pinterest, Periscope ja Reddit. Kaikki tarjoavat mahdollisuuksia lähellä olevien ihmisten löytämiseen.
Muistathan aina pitää yhteystietosi ajan tasalla käytettävästä somekanavasta riippumatta.
Lähde: Social Media Examiner – How to Connect With Local Customers via Social Media