Ota yhteyttä

Tinder-markkinointi

6 helmikuuta 2018

Sopisiko Tinderin yleisölle mainostaminen yrityksellenne? Tinder-mainostaminen tehdään Facebookin Audience Networkin kautta tai luomalla profiili palveluun.

Päivitetty 2.3.22

Kannattaako Tinderissä mainostaa?

“Swipe right”. Tinder tunnetaan kansan keskuudessa hauskasta tavasta löytää mahdollinen deittikumppani. Tinderissä deittikumppanin haku siis perustuu henkilön muokkaamiin profiileihin joita käyttäjä “swaippaa” kortteja oikealle tai vasemmalle sen mukaan, onko toinen käyttäjä kiinnostava vai ei. Meilläkin on testattu Tinderiä.

Markkinointi Tinderissä

Tinderissä mainostaminen tapahtuu Facebookin Audience Networkin kautta. Facebookin mainostyökalun Audience Networkissa mainostajan tulee erikseen klikkailla pois ne sovellukset, joissa ei halua mainostaa. Jos olet joskus tehnyt Facebook-mainontaa, olet todennäköisesti jo mainostanut myös Tinderissä, vahingossa ja tietämättäsi, jos ET ole klikannut kyseistä vaihtoehtoa pois valikoimasta.

Jos ET halua mainostaa Tinderissä, lue Audience Networkia käsittelevä kirjoituksemme . Mainos generoituu siis automaattisesti erilliseksi kortikseen Tinderiin.

Toinen, ehkä jopa tehokkaampi tapa tehdä mainontaa Tinderissä, on tehdä suoraan profiili itse palveluun. Esimerkiksi VR ja kuntavaalien aikaan itse vaaliehdokkaat hyödynsivät kyseistä tapaa mainonnassaan. Erityisesti VR:n hellyttävä kampanja teemalla VR <3 kaukosuhteet, jossa siis markkinoitiin kilpailua, herätti monen huomion kekseliäällä kampanjoinnillaan.

Facebookin Audience network on siitä haasteellinen Tinder-mainonnan suhteen, että nimenomaisesti pelkästään Tinderiä et pysty mainoksen kohdennuspaikaksi valikoimaan. Audience networkista löytyy myös useita muita deittisovelluksia, joissa mainoksia näytetään, eivätkä ne häviä Tinderille mainospaikkana yhtään.

Facebook audience network missä mainoksesi on näkyneet
Jos olet joskus mainostanut Facebookissa, etkä ole erikseen kieltänyt mainosten näkymistä deittisovelluksissa, mainoksesi todennäköisesti ovat jo näkyneet Tinderissä sekä muissa deittisovelluksissa. Voit itse tarkistaa mainostyökalusta jokaisen kampanjasi kohdalta, missä mainoksesi ovat näkyneet,

Miksi Tinderissä kannattaa mainostaa?

Tinderin itsensä mukaan sitä käyttää maailmanlaajuisesti n. 46 miljoonaa ihmistä (2017). 46 miljoonaa potentiaalista kuluttajaa. Suomen kohdalla lukuja on hankalammin saatavilla, mutta sovellus on kasvattanut tasaisesti suosiotaan myös meillä ja “tinderöinti” on monelle sinkulle jo arkipäivää. Jos ajatellaan, että edes murto-osa näistä käyttäjistä klikkaa mainoksen käyttäessään sovellusta, on yrityksellä mahdollisuus tavoittaa useita tuhansia uusia (tai vanhoja) asiakkaita.

Alla näet Suomen Tinder-käyttäjien määriä

Suomen tinder käyttäjät Alla näet eurooppalaisten Tinder-käyttäjien määriä

euroopan tinder käyttäjät

Suomessa mm. Lumo-kodit, VR ja Gigantti ovat hyödyntäneet Tinderiä markkinoinityökaluna. Erityisesti yli 30-vuotiaiden käyttäjien määrä on lisääntynyt sovelluksessa, ja nämä käyttäjät ovat jo kulutusvoimaisia käyttäjiä. Myös ne, jotka eivät ole aktiivisia esimerkiksi Instagramissa tai Facebookissa, voivat olla hyvinkin aktiivisia Tinderin käyttäjiä, sillä palvelua ei välttämättä koeta samanlaiseksi somepalveluksi kuin edellä mainitut.

Jos siis mietit, hyötyisitkö juuri sinä Tinderissä mainostamisesta, kannattaa aloittaa siitä sopiiko yrityksesi tai tuotteesi Tinderin luonteeseen. Toisekseen on hyvä miettiä, millaista kohderyhmää havittelet. Lopuksi kannattaa miettiä, millä tavalla ja millainen mainostus toimisi Tinderissä. Vaikka mainonta Tinderissä on vielä melko vähäistä Suomessa, se nostaa koko ajan suosiotaan ja kekseliäät mainokset voivat toimia todella hyvin.

Mieti siis, oletko sinä ja Tinder hyvä ‘match’!

Mitä muita vaihtoehtoja on Tinderille?

Suosittelemme itse kuitenkin harkitsemaan Tinderin lisäksi esimerkiksi Pinterestiä mainoskanavana. Suomalaisista Pinterestin käyttäjistä noin 75 % on naisia ja kohdennusmahdollisuuksia on valtavasti. Jos siis halutaan saada kiinni tavallisia naisia vapaa-ajalla, jotka ovat etsimässä inspiraatiota ja uusia ideoita, pohdi voisiko sittenkin Pinterest olla jopa Tinderiä parempi mainosalusta. Sinne voit kohdentaa mainokset aivan kuten haluat, mainostusmahdollisuudet ovat monipuolisia ja voit kohdentaa mainoksia myös paikallisesti. Tässä voimme auttaa!

Jäikö jokin asia vielä mietityttämään? Ota yhteyttä ja katsotaan yhdessä mitä voimme tehdä!

Ota yhteyttä