Kuulun Laura testasi Tinder-mobiilisovellusta. Mikä on Tinder ja miten tätä uutta sosiaalisen median palvelua voisi hyödyntää yrityskäytössä?
Mikä on Tinder?
Tinder on mobiilisovellus, jonka tarkoitus on saattaa ihmisiä yhteen. Tinder on ladattavissa iOS- ja Android-puhelimiin ja sen käyttö edellyttää Facebook-profiilia. Sitä voidaan kutsua deittalusovellukseksi, vaikka osa käyttäjistä ei välttämättä olisikaan sinkkuja. Perusidea Tinderissä on se, että sovellus löytää sinua lähellä olevat tyypit. Se on yhteydessä Facebookin kanssa, mutta ei julkaise mitään Facebook-seinälläsi. Käyttäjistä näkyy etunimi, ikä, valokuva tai useampi sekä yhteiset Facebook-kaverit ja –tykkäykset.
Kun kuvia selaa, on pakko valita tykkääkö kuvasta vai ei. Sovelluksessa ei siis pääse kovinkaan syvällisesti tutustumaan käyttäjiin, vaan valinta tehdään lähinnä pärstäkertoimen perusteella. Aika raakaa, mutta sitä voidaan aika suoraan verrata baari-iltojen kumppaninmetsästykseen. Tinderissä selviää vain vähemmällä vaivalla ja rahalla.
Jos tykkäämäsi käyttäjä tykkää myös sinusta, olette Tinder-pari. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että nyt pystytte juttelemaan sovelluksessa viestein. Sovelluksessa pystyy myös määrittämään, minkä ikäisiä käyttäjiä se tarjoaa sinulle sekä kuinka monen kilometrin säteeltä etsitään.
Mitä Tinderistä puhutaan?
Tinderistä sanotaan kaikenlaista. Sillä määritetään omaa markkina-arvoa, tai pettäjät etsivät sieltä satunnaista seuraa. Tinder tuntuu olevan etenkin parikymppisten käytössä, joko sitten vitsillä tai ihan tositarkoituksella. Myös Kaleva kirjoitti testanneensa Tinderiä vastikään.
USA:ssa sovellusta käytetään jo runsaasti, ja jotkut ovat väläytelleet siitä jopa Facebookin kilpailijaa. Keskustelun aloittamisesta Tinder-pareille on tullut jo legenda. Mitä mielikuvituksellisemmat avaukset ovat suosiossa etenkin amerikkalaisten nuorten käyttäjien keskuudessa.
Vaikka osa käyttäjistä ei selvästikään ole Tinderissä tosimielellä, niin osalle sovellus on mitä mainioin tapa tavata uusia ihmisiä. Itsessään on jo loistava keksintö tarjota helppoa kanavaa, jonka kohderyhmä on aktiivista sosiaalisessa mediassa.
Tinderin markkinointinäkökulma
Ruokaravintolat ja anniskeluravintolat voisivat tarjota Tinder-tarjouksia asiakkailleen. ”Tinder-pareille 2 x 12 cl talon punaviiniä yhden hinnalla.” ”Tinder-treffeillä jälkiruoka kaupan päälle.” Nuorisomuotia tarjoavat yritykset voisivat tarjota Tinder-deiteille uutta päällepantavaa. Paikallisen leffateatterin tiskillä voisi saada popcornit leffalipun hintaan.
Valjasta yrityksesi Facebook, Instagram ja Twitter ja jaa mainos siellä käyttäen hastagiä #tinder. Palvelun idea on vahva paikallisuus ja Tinder saattaa pian olla sosiaalisen median muoti-ilmiö, jolla tavoittaa parikymppiset oululaiset. Tiedossahan on, että juuri tuo ikäluokka on hylännyt Facebookin ja siirtynyt muihin palveluihin. Hyvin pienellä vaivalla on mahdollista kokeilla, toimisiko Tinderin hyödyntäminen markkinoinnissa.
Kuulu suosittelee muutenkin testaamaan erilaisia ideoita sosiaalisen median parissa. Kokeilemalla selviää mikä toimii ja mikä ei. Facebookissa mainostaminen ei ole ainoa tapa hyödyntää sosiaalista mediaa.
(PS: Happy ending?
Kuulun testijakson aikana palvelusta löytyi paljon Tinder-pareja, tuli muutamia mukavia viestejä ja pari treffipyyntöä. Ystävä alkoi käyttämään Tinderiä suosituksestani, koska huomasin että palvelussa oli runsaasti hänen tyyppisiään miehiä. Hän löysikin sieltä erään potentiaalisen yksilön ja he sopivat treffit hyvin pian. Ensimmäisten treffien jälkeen tämä Tinder-pari on keskustellut aktiivisesti, pientä ihastusta tuntuu olevan ilmassa ja seuraavat treffit on jo sovittuna perjantaiksi. Palvelu siis todella toimii! Kuulu toivoo parille onnellista loppua ja ihastuttavaa kevättä!)