Hukkuuko sisällöntuotanto muun tekemisen jalkoihin? Nappaa tästä vinkit ja systematisoi sisällöntuotanto!
Systemaattinen sisällöntuotanto on prosessi, joka vaatii järjestelmällistä toistoa ja jatkuvaa omaa toiminnan kehittämistä. Systemaattisuus tuo luovaan kaaokseen selkeyttä ja auttaa pitämään viestinnän mielekkäänä ja tehokkaana. Käytä resurssisi sinne mistä saat parhaat tulokset – aloita sisällöntuotannon järjestelmällisyys jo tänään!
1. Kartoita nykytilanne
Aloita sisällöntuotannon systematisointi analysoimalla nykytilanne, jotta voit käyttää aikaasi ja rahaasi tehokkaasti. Mikä somekanavista tuottaa sinulle tulosta? Priorisoi ne kanavat myös sisällöntuotannossa, koska näistä kanavista tavoitat asiakkaasi. Selvitä esimerkiksi Google Analyticsin sekä somekanavien omien analytiikkatyökalujen avulla, mikä kanava tuo nettisivuillesi eniten liikennettä ja mihin kohderyhmäsi on sitoutuu eniten.
Näy siellä missä asiakkaasi ovat – muut kanavat ovat toissijaisia. Kartoita myös mikä sisällöistäsi on tuonut sinulle eniten kauppaa? Tee samantyyppistä sisältöä lisää – muokkaa hittisisällön ideaa, teemaa, sisältötyyppiä tai näkökulmaa ja puhu aiheesta ja sen vierestä vielä lisää. Anna asiakkaillesi sitä mitä he tarvitsevat. Lue täältä 5 vinkkiä somesisältöjen kehittämiseen.
Jos et osaa tehdä tällaista analyysia, voit ladata raportin ulos Analyticsista (tai muusta käyttämästäsi analysointityökalusta), viedä raportin maksulliseen ChatGPT:hen ja pyytää siltä analyysiä nykytilanteesta.
2. Aloita asiakkaasta
Millainen on asiakkaasi ostopolku? Mikä auttaisi asiakasta ostamaan juuri sinulta? Kokeile ajatusleikkiä ja ensin mieti miksi asiakkaat eivät sinulta osta. Mitä he sanovat? Korjaa sitten nämä ostamisen esteet ja kirjoita auki, mitä olet tehnyt tai miksi asiat ovat niin kuin ne ovat. Jos asiakas kokee palvelusi kalliina, kerro hänelle mistä hinta muodostuu ja miten palvelusi auttaa asiakasta jatkossa.
Kysyvätkö asiakkaasi aina samat kysymykset ennen ostopäätöstä? Ole proaktiivinen ja selitä näiden kysymysten vastaukset auki helposti ymmärrettävään muotoon ja näin autat asiakastasi tekemään positiivisen ostopäätöksen. Tarjoa asiakkaalle erilaista sisältöä ostopolulle. Tärkeintä on, että sisältösi auttavat asiakasta ostamaan tai ainakin poistavat ostamisen esteet ostopolulta. Ajattele sisältöjäsi palveluna ja tarjoa asiakkaallesi huikea asiakaskokemus myös digitaalisesti !
3. Kirkasta pääviesti
Yksi yleisimmistä haasteista sisällöntuotannossa on se, että viesti ei ole tarpeeksi selkeä tai sitä ei toisteta riittävästi.
Yrityksissä saattaa syntyä ajatus, että samaa viestiä on toistettu liikaa, mutta todellisuudessa usein on päinvastoin – viestiä ei ole toistettu tarpeeksi. On tärkeää keskittyä siihen, että viesti on selkeä ja toistuva. Paras viesti ei välttämättä voita, vaan kirkkain viesti voittaa. Käytä siis aikaa viestisi selkeyttämiseen ja varmistu siitä, että sitä toistetaan eri muodoissa ja kanavissa riittävästi.
4. Kierrätä ja konseptoi
Jos käytät blogin kirjoittamiseen neljä tuntia, niin sen levittämiseen pitäisi käyttää samanmoinen työaika lisää. Unohda kertakäyttökulttuuri! Voit esimerkiksi muuttaa saatesanojen näkökulmaa ja tavoittaa blogillesi muutaman kuukauden päästä uudentyyppisiä lukijoita.
Kokeile myös vaihtaa parhaiden ideoiden sisältötyyppiä. Jos joku tietty blogi on suosittu, niin toimisiko aihe myös podcastina, videona tai infograafina? Mieti mahdollisimman monta erilaista tapaa esitellä tuotteesi ja palvelusi.
Tässä esimerkki Mieli ry:ltä, kun blogisisällöistä on muokattu sosiaalisen median sisältöjä.
Suosittelen myös, että suunnittelet omia konsepteja somenostoihin, joita voit tehdä paljon yhdellä kertaa ja ajastaa. Tällaisia konsepteja voisivat olla vaikka sitaatit asiakasreferensseista, oman toimialasi niksit ja vinkit, henkilöstön esittelyt, sanaselityksen ABC tai vaikkapa toimialasi myyttien murtaminen.
Brändiä tukevista konsepteista olemme kirjoittaneet asiantuntija-artikkelin ja voit lukea sen täällä.Kierrättämisestä puolestaan voit katsoa puolen tunnin case esimerkin alla olevalta videolta. Siinä näytämme case esimerkin, miten vanhoja sisältöjä voi käyttää hyödyksi uutta palvelua markkinoidessa.
5. Kalenteroi
Systemaattisen sisällöntuotannon perusta on selkeä kalenteri, joka ohjaa tekemistä. Voit käyttää Exceliä tai muuta työkalua suunnitellaksesi sisältöä koko vuodelle. Mieti, mitä sisältöjä tuotetaan minäkin päivänä ja missä kanavissa. Voit luoda teemoitettuja päiviä, jotka ohjaavat sisällöntuotantoa. Esimerkiksi maanantaisin voit julkaista asiakasreferenssin, keskiviikkoisin tuoda esiin tuotteen käyttöön liittyvää tietoa ja perjantaisin keskittyä verkkokaupan tuotteisiin.
Vanha totuus on, että jos asiaa ei ole kalenterissa, ei sitä tulla koskaan tekemään. Varaa siis sisällöntuotannolle kalenterista kuukausittain omaa aikaa. Tee tuolloin seuraavalle kuukaudelle kuukausittainen suunnitelma ja pyri tekemään paljon sisältöä kerralla ajastettavaksi.
Priorisoi sisällöt, siten että tärkeimmät teemat näkyvät vahvasti. Tee myös yrityksellesi vuosikello, joka auttaa ennakoimaan tulevaa ja pitämään tavoitteen kirkkaana mielessä. Kun sinulla on jo valmista sisältöä ”varastossa”, ei tärkeimmät teemat jää kiireellisen tuntuisen ad hoc -tekemisen jalkoihin.
Lataa itsellesi julkaisukalenteri tästä.
6. Delegoi ja jaa vastuuta
Viestintä on koko yrityksen yhteinen asia. Yhdessä on on vaivattomampi tehdä sisältöä systemaattisesti. Muista siis pyytää myös kaikilta työkavereilta panosta viestintään. Ennalta suunniteltuun sisältökalenteriin voi merkitä selkeästi, kuka milloinkin tuottaa kuvia, blogeja ja/tai artikkeleita. Kalenterissa on myös se hyvä puoli, että siinä voi määritellä deadlinet. Kun kaikilla on etukäteen tiedossa, mistä tullaan viestimään ja milloin, on vastuuta proaktiivisesti helpompi jakaa myös muille. Jos teet viestintää yksin, kannattaa myös miettiä, voisiko yhteistyökumppanisi sekä asiakkaasi tuottaa sinulle arvokasta sisältöä esimerkiksi asiakasreferenssien muodossa?
Älä ajattele, että sisällöntuotantotiimi koostuu vain yhdestä henkilöstä. Myyntitiimi ja asiakaspalvelu ovat tärkeitä tietolähteitä, joiden osaamista kannattaa hyödyntää sisällöntuotannossa. Asiakaspalvelussa käydään usein läpi asiakkaiden ongelmia ja kysymyksiä, joista voi syntyä arvokasta sisältöä. Myyntitiimi puolestaan ymmärtää asiakkaiden tarpeita ja voi auttaa ohjaamaan sisällöntuotantoa oikeaan suuntaan.
7. Yhteisön rakentaminen ja asiakaskokemuksen parantaminen
On tärkeää ottaa yleisö mukaan sisällöntuotantoon ja yhteisön rakentamiseen. Mieti, miten voit puhutella asiakkaitasi ja millä tavoin voit parantaa heidän kokemustaan. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi asiakastarinoita, joissa kerrotaan, miten asiakkaan elämä muuttui palvelusi ansiosta. Tärkeää on myös ymmärtää, milloin ja missä asiakkaat haluavat ostaa, ja suunnitella sisältöä sen perusteella.
8. Sisällöntuotannon mittaaminen ja parhaiten toimivien sisältöjen hyödyntäminen
Jotta voisit kehittää systemaattista sisällöntuotantoa, on tärkeää mitata ja seurata sisältöjen toimivuutta. Luo kansio tai tiedosto, johon keräät parhaiten toimineet sisällöt. Tämä auttaa sinua ymmärtämään, millainen sisältö resonoi parhaiten yleisössäsi. Kun huomaat, että tietty sisältö toimii erityisen hyvin, voit kehittää sen pohjalta jatko-osia tai uusia sisältöjä. Lisäksi se auttaa sinua hyödyntämään samoja sisältöjä uudelleen eri muodoissa ja kanavissa.
Olemme kirjoittaneet aiemmin tekstin: 7 keinoa sisältömarkkinoinnin mittaamiseen.
BONUSROUND!
Tärkeää on, että juhlistat sisällöntuotannon onnistumisia, ihan niitä pieniäkin. Kirjoitusvirheeseen ei kukaan kuole, mutta jos niiden pelossa lamaantuu, kuolee koko sisällöntuotanto. Älä jää jähimään ajatukseen, että teet sisältöjä oman toimen ohessa ja olet usein myöhässä.
Sisällöntuotannon pahin vastustaja on ajatus, että heti pitää tulla täydellistä ja kaikki piti olla tehtynä jo eilen. Pois turha negatiivisuus! Mokakin on moka vasta sitten, kun siitä ei opi kukaan mitään. Keskity positiivisuuteen niin luovuus alkaa kukkia. Sisällöntuotanto on todella hauskaa! Ota vinkkiä onnistumisten juhlistamiseen vaikka Kuulun Tuomaksen blogista ja kokeile buustaamista .
Tutustu Sisältöpankki-palveluumme
Sinua saattaisi kiinnostaa myös kirjoituksemme