Konseptit kirkastavat brändin ydinviestejä
Konseptointi ja konseptit ovat monipuolisia käsitteitä, joita käytetään laajasti ihan jo markkinoinninkin alan sisällä. Tässä kirjoituksessa käsittelemme ensisijaisesti sisältökonsepteja. Sisältöjen konseptointi voidaankin määritellä ydinviestien kirkastamiseksi ja konkretisoinniksi, jonka avulla saavutetaan tiettyjä tavoitteita.
Sisältökonseptilla on yleensä toistettava teema tai aihe, joka toimii ikään kuin reseptinä uusille sisällöille – ainesosat vain vaihtelevat, mikä pitää makunystyrät valppaina.
Sen, millainen konsepti luodaan, tulisi aina perustua haluttuihin tavoitteisiin. Valmis konsepti voi olla esimerkiksi...
- Kampanjakokonaisuus, jossa käsitellään aihetta tietystä näkökulmasta
- Somessa toistuva postaussarja
- Brändin ydinviesti kiteytettynä ja visualisoituna
- Video tai videosarja
- Palvelu.
IKEAn Click & Collect on hyvä esimerkki palvelukonseptista, jolla vastataan kiireisten kuluttajien tarpeeseen. Se myös tukee brändimielikuvaa oikein positiivisella tavalla – palvelu on helppoa ja nopeaa!
Sisältökonseptit taas toimivat erinomaisesti niin kuluttajamarkkinoinnissa, kuin myös B2B-puolen strategisessa sisällöntuotannossa. Tässä esimerkissä Pori Energia jakaa asiakkailleen tietoa “Pori Energia vinkkaa” sekä "Miksi" -konseptien alla toistuvasti, tunnistettavalla visuaalisella ilmeellä:
Toisto on avain tunnettuuteen
Sisältökonsepteille on ominaista, että ne ovat toistuvia tai ainakin toistettavissa. Ja mikäs sen parempi avain brändin tunnettuuden kasvattamiseen, kuin toisto! Toistuvien sisältökonseptien avulla saadaan välitettyä brändin ydinviesti tehokkaasti, hieman eri näkökulmia ja sisältöä soveltaen. Toistuvat konseptit ovatkin usein mallia “viikon vinkki” tai “kuukauden katsaus”.
Tiesitkö, että esimerkiksi LinkedIn suosittelee mainoksille jopa 8–10 näyttökertaa, että brändi jäisi käyttäjän mieleen?
Konseptointi rikastuttaa brändiä
Toistuvat konseptit ovat erinomainen tapa tukea brändiä ja korostaa sen äänensävyä. Esimerkiksi Prime Salesin työnantajamielikuvan kehittämiseen luoduilla eläinhahmoilla ja niiden lausahduksilla haluttiin korostaa yrityksen rentoa ja nuorekasta meininkiä.
Ydinviestin tukemisen lisäksi konsepteilla voidaan myös rikastuttaa brändikuvaa tuomalla siitä esiin aivan uudenlaisia kulmia.
Hyvä esimerkki tästä on maksualusta Klarna, joka tiedostaa kohderyhmänsä monet puolet, eikä pelkää puhutella heitä omalla tavallaan. Klarnan somekanavien toistuvana konseptina nähdään mm. meikki- ja tyylivideoita, jotka eivät kuvasta yrityksen omaa palvelutarjoamaa, vaan tuovat esille sen monia puolia. Myös horoskooppeihin perustuva konsepti puhuttelee rohkeasti tiettyä kohderyhmää heidän suosikkikanavassaan, Instagramissa.
Esimerkkejä brändiä tukevista konsepteista
Sievin Jalkine on tunnettu kotimaisista ja kestävistä kengistään. Brändiä tukemaan kehitettiin Elämän kengät -videokonsepti, joka tuo esille kuinka Sievin kengät kestävät aikaa ja kulkevat mukana eri elämäntilanteissa. Sievi Stories -konseptilla tuetaan samaa brändimielikuvaa kertomalla oikeita tarinoita Sievin asiakkaiden elämästä:
Porin kaupungin rakastettua Porisuhdeneuvoja-konseptia jaeltiin onnistuneesti eri kanavissa aina HS-etusivusta neuvojan omiin “talkshow”-jaksoihin.
Toimiva konsepti on ajankohtainen ja tunteita herättävä. Finnairin “Odotamme sinua lähtöportilla” -kampanja puhutteli korona-ajan jälkeen varmasti jokaista innokasta matkailijaa. Konsepti sai näkyvyyttä aina kadunvarsinäytöistä TikTokin tanssivideoihin saakka.
Muista ainakin nämä
Millainen konsepti tukee brändiä parhaiten? Muista ainakin nämä:
- Hyvä konsepti on tavoitteellinen ja kohderyhmälle suunniteltu. Tee siis huolellista taustatyötä yrityksestä, kohderyhmästä ja brändistä. Muista myös määritellä tavoitteet etukäteen.
- Hyvä konsepti sisältää monikanavaisen jakelusuunnitelman. Hienoon mainosvideoon tai muuhun tuotantoon käytetyt eurot valuvat helposti hukkaan, jos se ei tavoita oikeaa kohderyhmää heille sopivassa kanavassa.
- Hyvä konsepti leikittelee ajankohtaisilla teemoilla brändille sopivalla tavalla ja on kehitetty "laatikon ulkopuolelta". Tunteita herättävät aiheet jäävät parhaiten mieleen!
Kaipaatko ideoita brändiänne tukeviin konsepteihin? Ota meihin yhteyttä, niin kehitetään niitä yhdessä!