Sosiaalisessa mediassa jaetaan usein toistuvia sisältöjä, jotka jollain tavalla nivoutuvat toisiinsa, muodostavat kokonaisuuden tai toteutetaan aina samalla tyylillä. Tällaisten sisältöjen kohdalla voidaan puhua somekonsepteista. Ehkä mieleesi tuleekin jo jokin tili lempisomekanavastasi, jonka postauksen tyylin tunnistat jo ensimmäisestä sanasta tai visuaalisesta ilmeestä ja tiedät heti ensisilmäyksellä, minkä tyyppinen sisältö on kyseessä.
Somekonsepteissa on monia etuja miksi sinunkin kannattaa harkita, voisiko niitä hyödyntää yrityksenne sosiaalisen median markkinoinnissa. Tässä blogitekstissä kerron, mitä nämä edut ovat, millaisia somekonsepteja voi laatia sekä miten somekonseptien toteutuksessa kannattaa edetä.
5 syytä, miksi somekonsepteja kannattaa hyödyntää
Somekonseptit rytmittävät sosiaalisen median tilejä ja tuovat helpotusta kiireeseen, jota useimmat markkinoijat työssään kokevat. Somekonseptien avulla voit vahvistaa brändimielikuvassanne juuri niitä asioita, joista haluat yrityksenne olevan tunnettu. Toisaalta somekonseptit antavat eväitä myös seuraajien sitouttamiseen. Pureudutaanpa näihin syihin hieman tarkemmin.
1. Somekonseptit tuovat säännöllisyyttä ja systemaattisuutta
Markkinoijana olet ehkä joskus saattanut tuskastella somekanavien vaatimasta julkaisutahdista ja aktiivisuudesta. Totta on, että niissä kanavissa, joissa yrityksenne on, tulisi teidän myös olla aktiivinen ja läsnä. Aina ei kuitenkaan tarvitse keksiä kaikkea alusta, vaan apuna voi olla juurikin somekonseptit.
Somekonsepteille ominaista on se, että yhteen konseptiin liittyviä sisältöjä julkaistaan useita ja säännöllisesti. Tilanteen mukaan konseptin sisällöt voivat toistua somekanavassa vaikkapa kerran viikossa tai kuukaudessa. Mikäli päätätte sitoutua suunnittelemaanne somekonseptiin, on sisällön säännöllinen ja systemaattinen tuottaminen monin kerroin vaivattomampaa.
Alla näet kuvitteellisen esimerkin sisältökalenterista, johon on jo ennakkoon seuraavaksi (vaikkapa koko vuodeksi) kirjattuna yrityksen säännöllisesti käyttämät konseptit. Yleensä kosepteja ei toisteta ihan näin usein, mutta esimerkistä saatte paremmin kiinni, miten konseptit helpottavat sisällöntuotantoa ja kalenterointia. Konseptien konkreettinen suunnittelu on helpompaa, kun konseptointi- ja sisältötyö niputetaan yhteen (tästä lisää kohdassa 3.)
2. Somekonseptit rytmittävät sometiliä
Somekonseptiin kuuluvien sisältöjen välissä julkaistaan yleensä muita sisältöjä esimerkiksi ajankohtaisista aiheista tai yrityksen tuotteista ja palveluista. Säännöllisesti toistuvat somekonseptit rytmittävät sisältökalenteria ja täten myös kanavaan julkaistavaa sisältöä. Visuaalisesta näkökulmasta somekonseptit auttavat pitämään tietyn tyylin yllä, jos konseptiin kuuluu vaikkapa tietynlaiset kuvat, videot tai graafiset elementit.
Esimerkiksi jos konseptissa toistuu graafinen tekstipohja, kannattaa niiden välissä julkaista kuvia ja videoita, jotta tekstipohjat eivät tule peräjälkeen, vaan toimivat kivana tehokeinona profiilissa.
3. Somekonseptit helpottavat sisällöntuotantoa
Et varmasti kuule tätä ensimmäistä kertaa somemarkkinoinnista puhuttaessa, mutta ”tee kerralla enemmän” pätee, kun kyse on somekonsepteista. Yksi helpoimmista keinoista tehdä sisältöjä paljon samalta istumalta, on rakentaa somesisältöjä tietyn somekonseptin raameissa. Voit esimerkiksi laatia koko vuoden sisällöt tietyn somekonseptin mukaisesti ja ajastaa ne somekanavaan. Sisällöntuotanto siis helpottuu, kun olet jo ajastanut jotain jokaiselle kuukaudelle ja voit täydentää sisältökalenteria muilla sisällöillä pitkin vuotta.
”Mitä tänään postattaisiin?” -kysymys saattaa kuulua päässäsi hieman harvemmin, kun somekonseptin myötä sinulla on jo raami sisällölle, eikä julkaisua tarvitse alkaa miettimään alusta alkaen. Hyvässä konseptissa onkin usein ikään kuin tyhjät kohdat, jotka tulee täyttää, mutta muuten sisältö on jo pitkälti valmis siinä vaiheessa, kun konsepti on suunniteltu. Tästä esimerkkinä on kohdan 1 somekalenteripohja somekonsepteineen. Nuo tyhjät kohdat voi olla sellaisia, joihin on jo apukysymys entisestään helpottamassa sisällöntuotantoa. Sinun tarvitsee vain täyttää nämä tyhjät kohdat kyseisen aiheen mukaan - tässä havainnollistava esimerkki.
Esimerkki somekonseptista Pohjolan Matkalle
4. Somekonseptit vahvistavat brändiä
Brändin visuaalista ilmettä on kätevää vahvistaa somekonseptien myötä, sillä esim. brändivärit saadaan näppärästi esille somepohjissa, joita konsepteissa usein hyödynnetään.
Jos halutaan vahvistaa brändiä esim. iloisten ihmisten tai arjen työtehtävien kautta, voidaan kerralla kuvata useita konseptiin sopivia kuvia tai videoita, jotka ovat yhteneväisiä ja sopivat konseptin sisältöihin.
Helpointa on, jos yrityksellänne on käytössä jonkinlaiset visuaaliset pohjat, joita on helppo muokata. Niitä voi tehdä esimerkiksi Canvalla tai tietenkin Adoben työkaluilla. Jollet kykene itse suunnittelemaan pohjia, suosittelemme käyttämään graafikon palveluita. Kerran hyvin tehdyt pohjat maksavat varmasti itsensä takaisin ajansäästönä hyvin nopeasti. (Kuulu kouluttaa Canvan käyttöä juurikin näihin tarkoituksiin. Lue lisää koulutuksesta täältä!). Alla esimerkki Canvaan tehdyistä brändipohjista, joiden avulla sisällöntuottajan on helppo tarttua toimeen ja tehdä toistettavaa, tunnistettavaa visuaalista materiaalia.
5. Somekonseptit sitouttavat kohderyhmää
Toiston kautta seuraajat oppivat tunnistamaan tiettyyn somekonseptiin kuuluvia sisältöjä somekanavien feedejä selatessaan. Parhaimmassa tapauksessa seuraajat jopa odottavat, milloin seuraava kyseiseen konseptiin kuuluva postaus julkaistaan tai mikäli kyseessä on tiettynä viikonpäivänä julkaistava somekonsepti, tietävät seuraajat jo ennakkoon, minkä tyylinen sisältö sinä päivänä on luvassa. Esimerkkejä tällaisista voisivat olla: maanantaina jaetaan uusimmat tärpit digimarkkinoinnista, kollegakeskiviikkona esitellään työntekijä työkavereiden silmin tai turvallisuustorstaina julkaistaan työturvallisuuteen liittyvä postaus.
Somekonseptoinnin prosessi
Somekonsepteja suunniteltaessa on hyvä käydä läpi kuusi kohtaa, jotka pätevät myös ylipäätään digimarkkinoinnin suunnitteluun ja toteutukseen.
1. Tavoite
Mikä on tavoite, joka somekonseptille asetetaan? Halutaanko saada aikaan bränditunnettuutta, myyntiä, seuraajien sitouttamista, työnantajamielikuvan vahvistamista tai vaikkapa tietoisuuden kasvattamista tietystä aiheesta? Mikä olisi parasta, mitä somekonseptin myötä tapahtuisi?
Jotta tiedetään, ollaanko somekonseptin kanssa onnistuttu, täytyy asettaa jokin mitattava tavoite. Yhdellä somekonseptilla ei varmastikaan voida tavoitella kaikkia markkinoinnille tai liiketoiminnalle asetettuja tavoitteita, vaan on parempi keskittyä yhteen selkeään konseptia ohjaavaan tavoitteeseen. Huomioitavaa on se, että somekonsepti on usein kevyempi ja helpommin toteutettavissa kuin sisältökonseptit, jotka jalkautetaan monikanavaisesti. Täten sisältökonsepteilla usein on myös kunnianhimoisemmat ja monisyisemmät tavoitteet.
2. Kohderyhmä
Ketä varten somekonsepti luodaan? Se ketä haluat konseptin sisällöillä puhutella, vaikuttaa konseptin luontiin. Jotta tuloksia saadaan aikaan, on tärkeää astua kohderyhmän saappaisiin. Mitä tarkemmin tiedät, mikä heitä kiinnostaa, mitkä asiat puhuttelevat ja saavat reagoimaan, mikä viihdyttää tai mistä aiheesta he tarvitsevat tietoa, sitä paremmin onnistut luomaan somekonseptin, joka on hyödyllinen kohderyhmällesi.
Mieti tarkkaan, millaista sisältöä kohderyhmäsi muuten kuluttaa, sillä somekonseptisi sisällöt tulevat kilpailemaan sen sisällön kanssa kohderyhmäsi jäsenten huomiosta.
3. Sisällöntuotanto
Somekonseptin luonnissa on tärkeää käyttää aikaa sisällöntuotannon suunnitteluun. Mieti, millaista sisältöä kohderyhmäsi janoaa. Hyödynnätkö kuvia, videoita tai graafisia elementtejä?
Tekstin osalta varmista, mikä on kiinnostavin asia konseptin sisällöissä – mene suoraan asiaan!
Kun somekonseptia lähdetään luomaan, on hyvä miettiä ainakin 5-10 lähestymiskulmaa konseptin sisältöihin. Näin somekonsepti ei kuihdu ensimmäiseen postaukseen, vaan pankissa on jo aiheita tuleviin postauksiin. Esim. jos aiot luoda konseptin työntekijöistänne, varmista, että saat riittävästi vapaaehtoisia mukaan sisältöihin. Tai jos haluat tehdä alanne faktoista videokonseptin TikTokiin, mieti jo alkuun muutama erilainen fakta, joita voit konseptin puitteissa jakaa.
4. Viestintäkanavat
Mihin kanavaan olet luomassa somekonseptia? Eri somekanavissa toimivat erilaiset julkaisut, joten yksi somekonsepti ei välttämättä sellaisenaan ole käypä useaan eri somekanavaan. Kannattaakin jo konseptin suunnitteluvaiheessa kiinnittää huomiota kanavavalintoihin ja kanavakulttuurin mukaisiin sisältömuotoihin.
Jotta somekonsepti tuo tuloksia, on sisällön oltava kanavan muuhun sisältöön sopivaa. Erilaiset julkaisumuodot kannattaa valjastaa hyötykäyttöön. Esimerkiksi somekonsepti Instagramiin on vielä melko karkea suunnitelma. Tämä voi kattaa mm. Reels-videot, karusellipostaukset tai storyt. Onkin siis hyvä miettiä, mitä julkaisumuotoa konseptissa tarkalleen hyödynnetään. Jos halutaan sitouttaa seuraajia kyselyiden muodossa, voisi viestintäkanavana toimia Instagram storyt, joihin lisätään pystykuva kysely-tarralla varustettuna.
5. Resursointi
Mitkä ovat realistisesti käytettävissä olevat resurssit? Suhteuta somekonseptointi niihin, jotta et haukkaa liian suurta palasta ja pety realiteettien astuessa peliin. Mikäli somekonseptin toteutukseen tarvitaan esim. graafikon osaamista tai asiantuntijoiden hiljaista tietoa, varmista heidän kalentereistaan tilaa tälle. Muutenkin kalenterointi on syytä suorittaa huolella. Mieti mm. milloin sisällöt suunnitellaan, työstetään ja julkaistaan sekä milloin somekonseptia jatkojalostetaan?
Kun on kyse somekanavista, kannattaa myös pohtia kuinka suurta levikkiä somekonseptilla tavoitellaan. Jos kyseessä on orgaanisesti jaettava somekonsepti, saattaa kattavuuden kasvattaminen kuitenkin vaatia maksettua mainontaa. Mieti siis realistinen budjetti somekonseptin mainonnalle.
6. Analysointi
Viimeinen, muttei suinkaan vähäisin kohta, joka tulee suorittaa, on analysointi. Somekonseptin tehokkuudesta aletaan saamaan välittömästi ensimmäisen julkaisun jälkeen dataa, jota todellakin kannattaa hyödyntää. Datan avulla näet muun muassa kuinka moni ihminen on nähnyt julkaisun, kuinka moni on reagoinut siihen ja kuinka paljon julkaisusta on ohjautunut liikennettä verkkosivuille.
Säännöllinen datan seuranta auttaa tutkimaan somekonseptin toistuvuuden vaikutusta. Ehkä huomaat, että jossain vaiheessa ihmiset ovat toiston houkuttelemana alkaneetkin osallistua entistä enemmän somekonseptin visoihin tai keskustelua alkaakin syntymään, kun somekonseptissa nostetaan aiheesta yhä kiinnostavampia faktoja esille. Somekonseptin sisältöjä kannattaa verrata konseptisisältöjen lisäksi muiden tilillä julkaistujen sisältöjen dataan. Toimivatko ne jollain mittarilla paremmin ja miksi näin?
Analysoimalla tiedät, mikä somekonseptissa toimii ja miten sitä voisi kehittää. Joskus konseptit jalostuvatkin vielä ensimmäisten julkaisujen myötä, joten kannattaa suhtautua niihin pitkäjänteisellä otteella. Joskus somekonseptit toimivat useita vuosia, joskus niiden elo on lyhyempi. Lukujen kautta voidaankin huomata myös, milloin tietty somekonsepti on tullut tiensä päähän.
Aina kuitenkaan maailman parhaalta vaikuttaneet somekonseptitkaan eivät välttämättä lunasta niille asetettuja tavoitteita, joten joskus on syytä siirtää ne pöytälaatikkoon ja keskittää fokus uuteen, vieläkin säkenöivämpään konseptiin.
Somekonseptien luonnissa ideoiden kannattaa antaa lentää, jotta jalostettavaksi päätyy niistä timanttisimmat ja juuri teidän kohderyhmäänne parhaiten puhuttelevimmat!
Mikäli kaipaatte apua somekonseptien luomiseen ja toteuttamiseen, otathan pikimmiten yhteyttä niin laitetaan yhdessä somekonseptit tulille!
Sinua saattaa kiinnostaa myös alla oleva teksti