Vetoavan markkinointisisällön tuottaminen on haastavaa, mutta palkitsevaa, kunhan ottaa huomioon muutaman perusseikan.
Puhu kohderyhmäsi kieltä
Sopeuta tyyli aina tavoittelemaasi ryhmään sopivaksi. Jos esimerkiksi tavoittelet trendien harjalla seilaavia hipstereitä, ei välttämättä ole hyvä idea käyttää samanlaista kieltä kuin luodessa sisältöä suurille ikäluokille. Mukautettu kieli luo intiimiyttä, joka vetoaa kohderyhmääsi.
Ideoi iskevät otsikot
Otsikon tulee olla huomiota herättävä ja saada lukija kiinnostumaan leipätekstistä. Huono otsikko heittää samalla timanttisenkin sisällön harakoille – ilman hyvää otsikkoa kukaan ei nimittäin lue vaivalla ideoitua sisältöä.
Alku määrittää lopun
Otsikon jälkeen on panostettava kiinnostavaan johdantoon. Johdanto koukuttaa lukijan lopullisesti. Kokeile esimerkiksi pysäyttävää statistiikkaa, kysymystä tai vinkkiä.
Kertaa kielioppia
Mikään sisältö ei toimi, jos se on huolimattomasti kirjoitettu. Vakavasti otettavat yritykset eivät tee pilkku- tai yhdyssanavirheitä. Tekstin oikolukeminen kannattaa ehdottomasti.
Hyödyllinen, ajankohtainen, erilainen
Sisällössä tulisi osata yhdistää hyöty, päivän polttavat aiheet ja erottuvuus. Näiden ominaisuuksien tulisi muodostaa tasapainoinen kokonaisuus. Sisällöntuotannossa auttaa kilpailijoiden seuraaminen, uusien näkökulmien jatkuva ideoiminen ja tarinoiden luominen.
Ole lähdekriittinen
Tarkista aina, että faktat ja luvut ovat peräisin luotettavista lähteistä, kuten uutissivustoilta tai tutkimusorganisaatioilta. Väärän tiedon levittäminen voi pahimmillaan olla haitaksi lukijalle.
Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa
Kuvien avulla voi välittää paljon tietoa helposti omaksuttavassa muodossa. Lisäksi kuvat lisäävät sisältöösi vaihtelua, jota lukija kaipaa. Muista kuitenkin tarkistaa, miten käyttämiesi kuvien alkuperä tulee merkitä.
Tyylittele tekstillä
Fonttivalinnat, kirjainkoko, värit ja tekstin asettelu auttavat korostamaan tekstin tärkeitä asioita ja tekevät tekstistä helposti luettavan. Perusasiat, kuten lihavointi ja kursivointi helpottavat lukemista yllättävän paljon!
Kehota toimintaan
”Osta nyt, lue lisää, tilaa uutiskirje tästä…” Nämä ovat tavallisia toimintaan kehottavia fraaseja, mutta myös erilaiset fraasit voivat toimia. Kaikki riippuu tietenkin siitä, mitä sisältömarkkinointi tavoittelee ja millaista tuotetta tai palvelua myyt. Entäpä ”Ojenna kätesi” tai ”Hyppää tuntemattomaan”? Ideoi toimintakäskyjä kohdeyleisösi ehdoilla.
Lähde: Business 2 Community – 9 Things Great Content Has That Yours Might Not
Koulutamme myös ympäri Suomen ja webinaarien välityksellä, joten jos haluat perehtyä syvemmin aiheeseen, pyydä meiltä koulutustarjous!