Vihdoin meillä on loistava vuorovaikutusväline, joka sopii myös yrityskäyttöön. Periscopessa piilee melkoinen potentiaali nimenomaan asiakasvuorovaikutuksen osalta, koska sovellus mahdollistaa interaktiivisen viestinnän. Millä tavoin vuorovaikutus sitten onnistuu?
1. Kulissien takaiset tapahtumat
Livestriimauksen hienous nauhotettuun videoon nähden on, että ideoita ja ajatuksia voidaan jakaa hetkessä. Tietty ennustamattomuuden ja spontaaniuden mauste tekee livevideot kiinnostaviksi. Käytä tätä tunnetta hyväksesi ja näytä kulissien takaisia tunnelmia (toimistokierroksia, haastatteluita, ajankohtaisia kommentteja jne). Tämäntyyppiset videot ovat loistava keino näyttää brändisi persoonallisuus ja sitouttaa yleisönne.
Suomessa esimerkiksi Radio Suomipop lähettää useamman kerran päivässä lähetystä studiosta, eli näyttää miltä radiotyöskentely oikeasti näyttää.
2. Livekoulutus
Jos muutenkin koulutat säännöllisesti, mikset pitäisi livesessioita Periscopessa samasta aiheesta? Tämä voisi toimia useilla eri aloilla:
- Kampaajat: Kampaus-/stailausdemonstraatioita
- Graafikot: Selitä miten voidaan käyttää graafisen tuotannon ohjelmia ja työkaluja helposti
- Kokit tai ruokablogaajat: Miten kokataan jokin tietty ruokalaji
- Yritysvalmentajat: Päivittäinen vinkki tai strategiaohjenuora vaikkapa uusasiakashankintaan
Suomen luultavasti ensimmäinen Periscope livekouluttaja on Eve Koivula, joka scooppaa maanantaista torstaihin samaan aikaan koulutuksiaan nimellä #Tiskivuoro .
3. Asiakastuki
Miten tuotettanne käytetään? Kysytäänkö teiltä aina sama kysymys palveluihinne liittyen? Nyt teidän on mahdollista näyttää ongelmanratkaisu suoraan videolla sen sijaan, että kirjoittaisitte ohjeet jälleen kerran asiakkaallenne. Tämä on tehokas tapa, mutta herättää todennäköisesti positiivista huomiota myös muissa kuin asiakkaissanne. Tällaiseen viestintään emme ole vielä Suomessa ainakaan itse törmänneet, nyt olisi siis mahdollisuus erottautua kilpailijoista!
4. Levitä tapahtuma muidenkin saataville
Jos puhut säännöllisesti tapahtumissa, miksipä et jakaisi puheitasi muullekin yleisölle? Jos jaat videosi jälkikäteen muille, sekin on hienoa, mutta jos sallit seuraajiesi kuunnella esityksiä livenä, pääset heti ihan uudelle tasolle. Voit jopa mahdollisesti vastata kysymyksiin, joita Periscopessa esitetään, jotta Periscope-yleisöllesi tulisi todellinen tunne siitä, että ovat mukana tapahtumissa. Tämä saattaa olla esiintyjälle itselleen haasteellista (videointi ja yleisölle puhuminen yhtä aikaa on vaikeaa) mutta tätäkin voi kokeilla. Itse seuraamme oululaisena toimistona paljon esimerkiksi Helsingissä tai Tukholmassa järjestettäviä tapahtumia. Suurin osa harjoittelee tätä vielä, eli videoiden laatu ei ole vielä ollut järin korkea muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta, mutta homma kehittyy koko ajan.
5. Periscope-kilpailut
Tämä voisi olla hyvä keino saada olemassa olevat seuraajanne osallistumaan, mutta houkuttelisi takuulla uusiakin seuraajia. Jos pitäisitte ajoittain pikku kilpailuja tai arvontoja, niin brändinne ympärille saattaisi kehkeytyä melkoista kuhinaa. Tätä ei ole Suomessa juuri vielä nähty.
Tässäpä muutamia kilpailuideoita:
- Kysy kysymys ja ensimmäinen henkilö, joka vastaa oikein, saa ilmaisen tuotteen/palvelun
- Anna lahjakortti jollekin, joka antoi lähetyksellesi sydämiä.
- Kysy seuraajiltasi mikä olisi hyvä kilpailuidea.
Periscopessa voitte muuten promota muitakin somekilpailujanne! Älä unohda sitä!
6. Kerro alennuksista tai kampanjoistasi Periscopessa
Periscope on nopea keino ilmoittaa ja promota alennuksistanne tai kampanjoistanne. Näin saatte varmasti heti jonkunlaista palautetta seuraajiltanne ja houkuttelette kenties uusiakin seuraajia. Voitte antaa alennuskoodeja tai prosenttimääräisiä alennuksia, kaksi yhden hinnalla tarjouksia, ilmaisia näytteitä vain Perisope-seuraajillenne. Tähänkin on törmätty toistaiseksi vain yhdysvaltalaisten brändien kohdalla.
7. Matkakohdebongaus
Tämä on Kuulun työntekijöiden suosituin tapa käyttää Periscopea. Mene etsimään Periscope-lähetyksiä karttanäkymästä haluamastasi paikasta ja näet hyvin kaunistelematonta ja rehellista näkymää matkakohteista.
8. Tuote-esittelyt
Kun teet tuote-esittelyitä Periscopessa, katsojasi voivat keskustella jo esittelyvaiheessa kanssasi tuotteistasi. Näin pääset heti palvelemaan potentiaalisia asiakkaita. Seurasimme itse ruotsalaista vakuutusmyyntiä, jossa varsinaisen esityksen lomassa esitetyt kysymykset toivat runsaasti lisävalaisua tuotteista. Erittäin hyvä lisä, mikäli ostoaikeissa oleva asiakas päätyy linjoille oikea-aikaisesti.
9. Kyselytunti, eli Q&A
Jos teillä on paljon yleisöä Periscopessa tai Twitterissä, kerro hyvissä ajoin asiakkaillenne ja potentiaaleille asiakkaillenne, että pidätte Periscopessa kyselytunnin. Tällöin vastailette asiakkaidenne kysymyksiin.
Vähän vastaavaa on nyt käytetty Suomessa rekrytointitilaisuuksiin. Tällöin on julkaistu rekrytointi-ilmoitus Periscopessa ja kiinnostuneet työnhakijat ovat voineet kysellä yritykseltä itseltään kaikesta mikä työhön liittyy. Esimerkiksi Lidl julkaisi kesätyöpaikkansa tänä vuonna Periscopessa ja he ilmoittelivat hyvissä ajoin monessa eri paikassa, että Periscopessa on tiettynä päivänä kyselytunti, jossa voi kysellä kesätyöpaikoista.
10. Tee gallup-kysely
Ihmiset innostuvat herkästi gallupeista. Mikäli haluat tietää jotakin asiakkaistasi tai markkinastanne, kysy kysymyksiä. Otsikoi lähetys kysymyksellä, niin ihmiset hoksaavat reagoida!
Jos Periscopen käyttö kiinnostaa, voit osallistua kouutuksiimme joko Oulussa tai voitte tilata oman koulutuksen organisaatiollenne.