Toimivan YouTube-mainoksen rakennuspalikat
YouTube on yksi parhaista vaihtoehdoista kustannustehokkaan mainoskampanjan luomiseksi. YouTube on maailman toiseksi suurin hakukone ja maailman toiseksi suosituin verkkosivu, jossa käyttäjät kuluttavat jopa miljardi tuntia videosisältöä päivittäin. Brändit voivat käyttää alustaa kertomaan tarinoita itsestään ja asiakkaistaan, jakamaan arvokasta tietoa sekä tuomaan tuotteitaan ja palveluitaan kuluttajien tietoisuuteen. Aikaisemmasta blogikirjoituksestamme voit lukea lisää YouTube mainonnasta sekä siitä, miten eri YouTuben-mainosmuodot sopivat eri tavoitteisiin.
Entä mitä toimivassa YouTube-mainoksessa on hyvä ottaa huomioon? Alla listaamme 5 tärkeää asiaa, jotka on hyvä huomioida YouTube-mainoksen suunnittelussa.
1. YouTube-mainoksen sopiva pituus
YouTube-mainos voi olla käytännössä minkä pituinen tahansa. Optimaalinen pituus riippuu muun muassa mainoksen tyypistä, tavoitteesta ja sisällöstä. Jopa muutamien sekuntien tai yli minuutin mainokset voivat olla hyviä vaihtoehtoja, mikäli sisältö on aidosti kiinnostavaa.
- Yleinen pituus käytetyimmälle mainosmuodolle, viiden sekunnin jälkeen ohitettavalle TrueView in-stream mainokselle, on 15-30 sekuntia , 20 sekunnin ollessa alan standardi. Google itse suosittelee mainoksen vähimmäispituudeksi 12 sekuntia ja enimmäispituudeksi alle kolme minuuttia. Monipuolinen Trueview in-stream mainosmuoto toimii mainoksen sisällöstä riippuen niin tietoisuuden, harkinnan kuin myynninkin kasvattamiseen.
- Bumper, eli suomeksi niin kutsutut puskuri-mainokset, ovat aina 6 sekunnin mittaisia ja käyttäjien on katsottava koko mainos, ennen kuin he voivat jatkaa videon katselua. Puskuri mainokset ovat kustannustehokas tapa tavoittaa paljon käyttäjiä lyhyen ja mieleenpainuvan mainoksen avulla. Bumper mainokset ovatkin oiva mainosmuoto, mikäli tavoitteenasi on kasvattaa brändin tunneettuutta ja tietoisuutta.
- Ei-ohitettavat InStream -mainokset, niin kutsutut “Non-skip” -mainokset ovat pidempiä 15 sekunnin mainoksia (tai 20 sekuntia tietyillä alueilla ). Useimpien käyttäjien kärsivällisyys ei-ohitettavia -mainoksia kohtaan on erittäin alhainen. Varmistaaksesi, että mainoksella on positiivinen vaikutus katsojaan, on mainoksesi sisältö oltava tarpeeksi kiinnostava pitämään yleisön huomion koko 15 sekunnin ajan.
2. Trueview in-stream -videon optimaalinen rakenne ja ajoitus
Ohitettavat TrueView In Stream -mainokset ovat suosituimpia YouTube-videomainosten muotoja osittain siksi, että mainostajat maksavat vain silloin, kun katsojat todella sitoutuvat mainokseen. Toisinsanoen mainostajaa veloitetaan vasta, kun joku katsoo mainosta vähintään 30 sekuntia, käyttäjä katsoo koko mainoksen (jos mainos on alle 30 sekuntia) tai mainosta klikataan. Tämä cost-per-view (CPV)-pohjainen hinnoittelumalli on hyvä huomioida mainoksen sisällön rakenteessa.
Videon ensimmäiset 0-5 sekuntia – Herätä kiinnostus ja tuo brändisi esille.
Mainoksen ensimmäiset viisi sekuntia ovat “ohittamattomia” ja ilmaisia. Koska useimmat käyttäjistä ovat tottuneet skippaamaan mainoksen tämän jälkeen, on tärkeää vangita katsojan huomio välittömästi ja vakuuttaa käyttäjä siitä, että videon on katsomisen arvoinen. Ensimmäisen viiden sekunnin aikana onkin suositeltavaa hyödyntää “ilmainen mainostila” ja panostaa vahvasti videon ensimmäisiin sekunteihin.
- Tuo videon pääviesti selkeästi esiin heti alussa
- Nosta brändi selkeästi esille hyödyntämällä brändin värejä, logoa tai muita yrityksellesi tunnistettavia elementtejä. Brändin nostaminen esille videon alussa auttaa brändin muistamisessa
- Hyödynnä nopeaa rytmitystä ja leikkauksia kiinnostuksen herättämiseksi
- Hyödynnä mieleen jäävää ja visuaalisesti sitouttavaa sisältöä
- Hyödynnä ihmisiä ja lähikuvaa
Videon 5–30 sekuntia – Sitouta ja vakuuta
Videon seuraavat sekunnit ovat loistava paikka vakuuttaa ja sitouttaa käyttäjät, jotka eivät vielä ole päättäneet skipata mainosta. Käyttäjän sitouttamiseksi videossa on hyvä nostaa esille konkreettisia hyötyjä sekä lisätietoa yrityksestä tai tuotteesta. Hyödynnä rohkeasti tarinankerrontaa sekä tunteita herättäviä viestinnän keinoja, kuten huumoria, mikäli tyyli sopii brändiisi. Erityisesti taktisemmissa mainoksissa käyttäjät kannattaa myös ohjata kohti haluttua toimintaa mahdollisimman selkeän toimintakehotuksen avulla.
Videon 30+ sekuntia – Tarjoa lisäinformaatiota
Harva käyttäjä jaksaa katsoa mainosta yli 30 sekuntia, joten pidempien videoiden loppuun on hyvä lisätä ns. extrasisältöä ja -informaatiota niille käyttäjille, jotka todella haluavat syventyvät yritykseen tai tuotteen ominaisuuksiin ja etuihin. Tärkeimmät asiat on kuitenkin hyvä ajoittaa videon alkuun niin, että nämä tavoittavat suurimman osan katsojista.
3. YouTube-mainoksen koko. Vaaka-, neliö-, vai pystysuuntainen video YouTubeen?
Paras käytäntö on hyödyntää näitä kaikkia. Mikäli haluat mainostesi näyttävän mahdollisimman hyvältä eri laitteilla, suosittelee Google hyödyntämään eri kuvasuhteita.
Vaakavideo on yleisimmin käytetty kuvasuhde YouTubessa mutta YouTube tukee sekä vaaka- (16:9), neliö- (1:1), että pystysuuntaisia (9:16) videoita. Käyttäjän avatessa videon kokokatselutilaan, mukautuu YouTube automaattisesti videosi mittoihin sekä katsojan laitteelle sopivaksi.
Monen eri kuvasuhteen hyödyntäminen vaatii kuitenkin resursseja ja suunnittelua jo videon tuotantovaiheessa. Esimerkiksi valmista pystysuuntaista videota voi olla vaikea muokata vaakamuotoon jälkikäteen. Tämän vuoksi tärkeää miettiä, mihin kanavaan ja tarkoitukseen videosisältösi tuotetaan.
Vaakavideo on paras vaihtoehto YouTubeen
Jos luot videon, jonka aiot julkaista ensisijaisesti YouTubessa, on vaakasuuntainen kuvasuhde paras valinta. Vaakavideo on ihanteellinen YouTuben, koska se kattaa suurimman pinta-alan pöytäkoneella ja television näytöllä. YouTuben katsominen Tv:n näytöiltä on kasvussa ja Googlen mukaan jopa yli 100 miljoonaa ihmistä katsoo YouTubea ja YouTube TV: tä televisioruudullaan kuukausittain. Myös mobiililla 7/10 käyttäjästä vaihtaa oletusarvoisesti vaakasuuntaiseen katseluun, kun he katsovat videoita puhelimellaan.
Neliö- ja pystysuuntaisten videoiden hyödyt
Kuitenkin yli 70 % YouTuben katseluajasta tapahtuu mobiililaitteilla. Myös muissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa ja Instagramissa suositaan usein neliö- ja pystyvideoita, koska ne täyttävät tehokkaammin mobiililaitteen ruudun ja kiinnittävät paremmin huomiota. YouTubessa vaakavideoita ei kannata täysin korvata neliö- ja pystyvideoilla, mutta ne voivat toimia tehokkaana lisänä vaakavideoiden rinnalla.
Google mukaan neliö- ja pystysuuntaisten videoiden hyödyntämisellä YouTube-mainonnassa on seuraavia etuja:
- Monipuolisempi mainossisältö
- Käyttäjien pitäessä puhelinta pystyasennossa, mainostajilla on pystysuuntaisella videolla käytössään enemmän tilaa viestin välittämiseen.
- Pystysuuntaiset videot sopivat käyttäjän luontaiseen pyrkimykseen katsoa videot mobiililaitteella pystysuunnassa.
4. Suunnittele YouTube-mainos mobiili edellä
Koska useimmat YouTube-mainokset katsotaan mobiilissa, kannattaa mainokset optimoida ensisijaisesti mobiiliin sopiviksi. Samat videot toimivat erinomaisesti myös isommilla näytöillä. Mobiili edellä -ajattelun näkökulmasta mainonnan suunnittelussa on hyvä ottaa huomioon ainakin seuraavat asiat:
- Käytä isoa fonttikokoa ja grafiikkaa, sekä kirkasta videomateriaalia, mikä erottuu myös pienemmässä ja himmeässä mobiilinäytöissä
- Hyödynnä lähirajausta kasvoista ja elementeistä
- Hyödynnä nopeaa rytmitystä, leikkauksia ja lyhempiä mainosmuotoja kiinnostuksen ylläpitämiseksi nopeatahtisessa mobiiliympäristössä.
5. Hyödynnä ääntä
YouTube-mainonnan keinoin voit tavoittaa kohdeyleisösi otollisesti juuri silloin kun käyttäjät ovat keskittyneet katsomaan ja kuulemaan videosisältöä. Vaikka liikkuva kuva on avainasemassa YouTube -mainoksissa, on tärkeää varmistaa, että mainoksissa hyödynnetään myös ääntä mahdollisimman tehokkaasti. Toisin kuin useissa muissa sosiaalisen median kanavissa, 95% YouTube -mainoksista katsotaan äänet päällä. Googlen tutkimuksen mukaan äänen yhdistäminen videon katseluun nostaa selkeästi videon vaikutusta brändin tunnettuuteen sekä mainoksen muistamiseen. Laadukas taustamusiikki, vaikuttavat äänitehosteet tai pääviestin nostaminen esille informatiivisen voice-overin avuin ovat tehokkaita keinoja vahvistaa mainoksesi viestiä äänen avulla.
Lue lisää videotuotanto palveluistamme ja katsotaan mitä voimme tehdä yhdessä!
Lähteet:
- https://www.thinkwithgoogle.com/data-collections/youtube-stats-video-consumption-trends/
- https://www.cordcuttersnews.com/over-100-million-people-watch-youtube-and-youtube-tv-on-tv-screens-each-month/
- https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/watch-youtube-on-tv/