Ota yhteyttä

YouTuben optimointi ja analytiikka – pikaopas kanavan optimointiin

23 toukokuuta 2018

YouTube-kanavan sisältöjen, ulkoasun ja toiminnallisuuden optimointi vaatii YouTuben algoritmin tuntemista. Optimoi kanavan asetukset näillä ohjeilla.

Tiedät varmaan jo miten YouTube toimii ja miten sitä käytetään? Mutta kaipaat ehkä lisätietoa kanavasi ja sisältösi optimointiin, jotta mahdollisimman monet näkisivät tuotoksesi? Hyvä, tämä blogi on juuri sinulle! Syvennyn YouTuben optimoinnin ja analytiikan syvään päähän ja käsittelen aiheita tarkemmin.

YouTube-kanavan optimointi

Kanavasi ulkoasun pitäisi kertoa katsojalle heti, mistä kanavallasi on kyse sekä mihin aiheisiin videosi liittyvät. Ulkoasusta näkee usein myös sen, kuinka paljon panostat visuaaliseen ilmeseen. Kanavalla on ehdottoman tärkeää olla selkeä nimi, visuaalisesti miellyttävä banneri ja profiilikuva. Näillä on ensiarvoisen tärkeä merkitys katsojalle, jolle kanavasi ei ole entuudestaan tuttu. Lisäksi muun muassa kanavan esittelyteksti on tärkeässä asemassa niin katsojalle kuin hakukoneelle eli Googlelle (josta myöhemmin enemmän).

Ulkoasun muokkaamisesta kannattaakin seuraavaksi siirtyä kanavan asetuksiin , josta tärkeimmiksi asioiksi muodostuvat kanavakohtaiset hakusanat, lokaatio, esittelyvideo ja videoiden vesileima. Kanavasi hakusanat vaikuttavat siihen, mihin hakutermeihin YouTuben algoritmi kanavasi luokittelee ja missä tilanteissa se löytyy katsojille. Lokaatiolla on puolestaan merkitystä minkä maan katsojille kanavaasi sekä videoitasi pääasiallisesti suositellaan. Videoihisi voit lisätä myös vesileiman tuomaan lisäbrändäystä . Lisäksi kanavallesi kannattaa lisätä linkit muille käyttämillesi sosiaalisen median alustoille.

On ensiarvoisen tärkeää ohjata käyttäjä videoittesi pariin heti ensi vierailusta kanavallesi. Tähän tarkoitukseen soveltuvat erinomaisesti muun muassa videoistasi tehtävät soittolistat , sillä niihin saat kasattua kaikki samantyyliset videot ja tällöin katsoja saattaa käydä läpi jopa koko tuotantosi, jos aihe kiinnostaa ja videot on ohjattu helposti saataville. Soittolistoilla on kätevä luoda myös kanavan etusivulle tietyntyyppiset videot ja esimerkiksi kertoa uudelle katsojalle, että mistä videoista kannattaa aloittaa. Tällöin uuden katsojan ei tarvitse itse haahuilla kanavallasi ja etsiä hänelle itselleen kiinnostavia videoita.

Videoiden optimointi

Kanavasi optimoinnin lisäksi suurin merkitys on kuinka videosi näkyvät YouTuben miljardien muiden videoiden joukossa. Erittäin tärkeässä roolissa ovat videoiden viestikentän sisältö (description), tägit sekä hyvät kansikuvat ja ennen kaikkea otsikot , joita olisi hyvä miettiä jo videota tehdessä. Videoiden otsikon tulisi olla lyhyt, ytimekäs, mutta tarpeeksi kiinnostava, jotta ihmiset klikkaisivat videoitasi. Otsikko on parhaimmillaan kuten monissa elokuvissa esiintyvä ”cliffhanger” eli katsoja jätetään erittäin kiinnostavaan kohtaan tietämättä lopputulosta, joten tässä tapauksessa katsojan on klikattava videotasi saadakseen vastaus askarruttavaan kysymykseen: ”Kuinka käy?”

Videoiden nimeämiseen käytetään valitettavan usein aivan liian vähän aikaa ottaen huomioon kuinka tärkeä merkitys otsikolla oikein on. Nimeämiseen hyvänä keinona on opetella vinkkejä hyvän artikkeliotsikon kirjoittamiseen (esim. ISOJEN ja pienien kirjaimien käyttö). Lisäksi muun muassa Google Trends palvelu on kätevä apukeino, josta näkee yksittäisten hakusanojen suosion ja yleisyyden. Näppärää on myös kirjoittaa videosi sisältöön liittyviä sanoja Googlen hakukenttään ja katsoa, mitä hakukone ehdottaa eli minkälaisia hakukombinaatioita käyttäjät yleensä aiheesta etsivät.

Otsikon lisäksi kansikuvilla on ensiarvoisen tärkeä merkitys klikkien saannissa, sillä katsojat kiinnittävät yleensä ensiksi huomiota kansikuviin ja päättävät sen perusteella mitä videota haluavat katsoa. Tähän tilanteeseen pätee erinomaisesti myös vanha lausahdus: ”Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.” Kansikuvien olisi hyvä olla selkeitä, suunniteltuja eikä niiden tule johtaa katsojaa harhaan ”clickbait”. Harhaanjohtaminen joko kansikuvalla tai otsikolla on vain haitaksi omalle kanavalleen. Lisäksi katsoja klikkaa todennäköisesti itsensä pois videosta heti ensi sekunneilla, jos ensiodotukset eivät kohtaa sisällön kanssa.

Kannattaa myös pitää mielessä, että YouTube on Googlen omistama emoyhtiö, minkä takia videoiden optimoiminen Google-hakuun sopivaksi toimii. Sama periaate pätee myös videoiden viestikenttää (description) kirjoittaessa: On hyvä käyttää monipuolista tekstisisältöä, mikä sisältää kattavasti ”tärppisanoja” joihin hakukone tarttuu ja kiinnittää paljon huomiota, täten luokittaen videosi useammille hakusanayhdistelmille. Näin sisällölläsi on paremmat mahdollisuudet näkyä katsojille laajemmin.

Lisävinkkejä

  • Videoihin lisättävät kortit voivat tuoda uusi näyttökertoja vanhoillekin videoille. Monipuolisuus on korttien videoehdotuksissa tärkeää, mutta älä anna katsojalle liikaa vaihtoehtoja -> ei tällöin todennäköisesti klikkaa yhtäkään videota (korttia).
  • Loppuruutu (end screen) on myös hyvä ja tehokas tapaa toivottaa katsoja seuraavaan kiinnostavaan videoosi. Loppuruutu toimii parhaimmillaan, kun sen suunnitteluun on käytetty aikaa ja se on visuaalisesti viehättävä.
  • Kirjoita jokaiseen julkaisemaasi videoon kommentti katsojille ja ohjaa heidät katsomaan joku muu videosi, nettisivu, julkaisu tms. Kommentti kannattaa myös merkitä, jotta se näkyy katsojille aina ensimmäisenä muiden kommenttien seasta. Tällä niksillä voit saada paljon uusia näyttökertoja haluamallesi sisällölle.
  • Älä käytä yksittäisiä sanoja videoiden tägeinä, vaan kokonaisia hakulauseita.
  • Videon julkaisun jälkeen on erittäin tärkeää jakaa videota eteenpäin mahdollisimman paljon, sillä mitä enemmän video kerää klikkejä ensimmäisen, kolmen, 12:n tai 24 tunnin aikana – sitä paremmin se todennäköisesti tulee suositelluksi jatkossakin. YouTuben algoritmi monitoroi videoiden klikkiastetta painottaen julkaisun jälkeisiä lähitunteja ylitse muiden.
  • Kanavasi analytiikka antaa tärkeää tietoa! Näet ketkä katsovat videoitasi, heidän ikänsä, sukupuolensa, mistä maasta videoitasi katsotaan ja kuinka pitkään ihmiset katsovat ennen kuin klikkaavat pois. Jos kymmenminuuttiset videosi keräävät keskimäärin vain noin minuutin katselujakson, herätyskellojesi pitäisi soida, koska tällöin videosi on todennäköisesti liian pitkä eikä pysty pitämään katsojien mielenkiintoa loppuun asti -> sanomasi jää kuulematta ja näkemättä!
  • Seuraa YouTuben algoritmin muutoksia ja trendejä, jos mahdollista. Algoritmi muuttuu päivittäin, mutta isoista muutoksista on yleensä enemmän tietoa tarjolla. Jos osaat käyttää algoritmia hyväksesi, videosi sekä kanavasi menestyvät suurella todennäköisyydellä myös paremmin.

Sisältö ratkaisee

YouTube on pelkästään videoita katsovalle erittäin yksinkertainen ja helppo käyttää, mutta sinne ammattimaisesti julkaisevalla pitää olla analyyttisempaa sekä tarkempaa tietoa muun muassa YouTuben järjestelmästä, ihmisten käyttäytymisestä, algoritmin toiminnasta ja kuinka sitä olisi mahdollista käyttää hyväksi.

MUTTA – loppupelissä pitää muistaa, että erittäinkin monipuolisella ja oikealla optimoinnilla ei ole mitään väliä, jos et julkaise laadukasta ja kiinnostavaa sisältöä riittävän usein. Katsojat pitävät säännöllisyydestä, joten jos haluat kunnolla kasvattaa kanavaasi, sinun täytyy julkaista videoita säännöllisin väliajoin. Toki ei pidä myöskään unohtaa, että hauskuus ja rentous eivät saa hävitä toiminnasta eikä videoiden teko muuttua pakkopuurtamiseksi.

Katso käytännön esimerkkejä tämän artikkelin vinkeistä täältä .

Haluaisitko oppia lisää YouTubesta? Järjestämme koulutuksia juuri sinulle räätälöitynä. Tutustu tarkemmin ja pyydä tarjous!

Pyydä koulutustarjous