Ota yhteyttä

Yrityspodcast – tavoita ja vakuuta kohdeyleisösi podcastin avulla

Yrityspodcastin avulla pystyt tavoittamaan runsaasti nykyistä ja uutta kohdeyleisöäsi. Lue, mitä hyötyä podcastin perustamisesta on.

 

Podcastit pitävät sinnikkäästi pintansa, ja kuuntelijoita riittää. Yrityspodcastin avulla pystyt tavoittamaan runsaasti nykyistä ja uutta kohdeyleisöäsi. Oletko koskaan ajatellut, että podcast saattaa myös madaltaa asiakkaasi kynnystä ottaa yhteyttä yritykseesi?  

Yritykset, organisaatiot ja yksityishenkilöt perustavat omia podcastejaan. Mitä hyötyä podcastin perustamisesta on? Voisiko juuri minun yritykseni tai organisaationi alkaa pitää omaa podcastia? 

Podcastin avulla pystyt kertomaan lisää asiantuntijuudestasi. Hyvin suunniteltu ja toteutettu podcast paitsi vahvistaa brändiäsi, kertoo myös siitä, että olet ajan hermoilla. Suomessa podcastit ovat pitäneet erittäin hyvin pintansa, ja suosituimmilla podcasteilla on satojatuhansia kuuntelu- ja latauskertoja.  

Podcast tavoittaa nykyistä ja uutta kohderyhmääsi, ja podcastin avulla pystyt tarjoamaan uudenlaista lisäarvoa asiakkaillesi. Se tarjoaa monipuolisuutta markkinointikanaviisi somekanavien ja YouTuben rinnalle. 

Podcastin avulla voit tehdä niin brändi- ja tuoteviestintää kuin asiantuntija- ja sidosryhmäviestintääkin. Myös työnantajamielikuvan rakentaminen onnistuu podcastin avulla.
 
Podcastin kuunteleminen ei ole sidottu samalla tavoin ruutuun kuin esimerkiksi videon katseleminen. Se on mahdollista silloinkin, kun videon katsominen ei ole. Monet kuuntelevat samalla podcastia, kun liikkuvat paikasta toiseen, tekevät kotitöitä tai harrastavat. 

podcastien kuuntelu

Lisäksi podcastin perustaminen ja tekeminen on huomattavasti helpompaa kuin vaikkapa videoiden kuvaaminen. Huolellisen pohjatyön tekemisen jälkeen ylläpito on melko kevyttä. 

Podcastiin tehtyä sisältöä voi myös hyödyntää monessa eri kanavassa. Voit ladata podcast-osion verkkosivuillesi, jakaa jakson somekanavissasi ja kirjoittaa blogipostauksen podcastin aiheesta ja toisinpäin. 

Ole innostunut podcastisi ideasta 

Pääsimme haastattelemaan Huippumoodi-podcastin perustajaa Lasse Seppästä ja Kyllä se siitä -podcastin toista perustajaa Eija Honkosta

Lasse on tehnyt Huippumoodi-podcastia jo 23 jakson verran. Huippumoodi-podcast on kestävyysharjoitteluun erikoistunut podcastsarja, jonka isäntänä Lasse itse toimii. Lisäksi podcastissa on vakioasiantuntijana huippuvalmentaja Toni Roponen.  

Huippumoodi Oy on kestävyysharjoitteluun erikoistunut asiantuntijatalo, joka tarjoaa yksilö- ja ryhmävalmennusta, maastohiihto-, triathlon- ja polkujuoksuleirejä sekä kestävyysharjoitteluun liittyviä luentoja.  

Huippumoodi-podcastin tekemisessä yllättävintä on ollut sen helppous ja tehokkuus markkinointivälineenä. Etenkin tietoisuus- ja harkintavaiheessa oleville liideille podcastit ovat olleet tärkeä media. Meille on tullut monta asiakasta siinä vaiheessa, kun he ovat ensin kuunnelleet kaikki podcastimme – kolmeen kertaan, Lasse kertoo. 

Suomen Huopakatto Oy:n ja Warjakka Bed&Breakfastin toinen yrittäjä Eija Honkonen pitää Kyllä se siitä -podcastia yhdessä tyttärensä Vilma Honkosen kanssa. Jaksoja on tällä hetkellä yhdeksän. Kuvaustekstissä podcastin pitäjät kuvailevat podcastiaan näin: ”Ahdistusta ja asennetta sukupolvelta toiselle. Tässä podcastissa äiti ja tytär pohtivat samaistuttavia, arkisia, mutta vaikeitakin asioita kahden sukupolven näkökulmasta.” 

Podin idean ja aiheen pitää olla semmoinen, että siitä on itse aidosti innostunut. Sisällöntuotanto on ehdottomasti tärkein, vaikein ja eniten aikaa vievä osuus, Eija painottaa.

Honkonen kertoo, että heidät yllätti podcast-uran alkumetreillä esimerkiksi se, kuinka tarkka käsikirjoituksen kannattaa olla: 

Heti, jos käsikirjoituksessa on puutteita, sen kuulee jutustelusta. Kun äänitämme podcastia, meillä on edessämme lyhyt, muistisanoja sisältävä kässäri, jotta rennolle puheelle jää tilaa emmekä ala lukea paperista, Eija kertoo. 

Huippumoodin Lasse kertoo suunnittelevansa podcastin aiheen ja jokaiseen jaksoon 1–2 pääkohtaa.  

Olemme sen verran spontaaneja, että haluamme mennä fiiliksen mukaan. Hyvällä suunnittelulla saisimme varmasti paljon hyötyjä, mutta olemme huomanneet, että tämäkin toimii toistaiseksi hyvin. Noin 100 000 latauskertaa ensimmäisenä vuonna on mielestäni aika hyvä tulos, Lasse naurahtaa.  

Mieti podcastisi aiheet myös asiakkaan näkökulmasta 

Lasse Seppänen toimii Huippumoodissa valmentajana, kestävyysharjoittelun asiantuntijana sekä yrityksen kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on ammattivalmentaja, Certified Business Coach ja Certified Executive Coach, urheilijan psyykkinen valmentaja ja kognitiivinen lyhytterapeutti. Hän on myös kirjoittanut 19 tietokirjaa harjoittelusta sekä motivaatiosta.  

Oleellista on se, että podcastin aiheet ovat keskeisiä tulevien asiakkaiden näkökulmasta. Eli podcastiin käytetyn ajan tulee olla hyvin käytettyä aikaa asiakkaan näkökulmasta, Lasse korostaa. 

Yhden jakson kokonaistoteutukseen menee Lassen mukaan jakson kesto eli noin 30–45 minuuttia työaikaa.  

Emme editoi jaksoja juuri ollenkaan, koska äänitämme podcastin 99-prosenttisesti kerralla purkkiin. Äänien jälkikäsittelyssä voi joskus mennä hieman aikaa, Lasse toteaa. 

Eija Honkonen painottaa äänityksessä laitteiden hyvää laatua ja kertoo äiti-tytär-parivaljakon hankkineen ensin liian köykäiset mikit ja äänikortit, mutta vaihtaneensa ne testijakson jälkeen ammattimaisempiin.  

Myös ohjelmien opettelun ja tilien luomisen kanssa meni alussa aikaa, mutta kun ne on oppinut ja luonut, käyttö on helppoa. Markkinointi on haastavaa, jotta saisimme podcastia laajempaan tietoisuuteen. Etunamme on onneksi se, että meillä on paljon seuraajia eri kanavissa ja Vilma on somen ammattilainen, Eija kiittelee. 

Kyllä se siitä -podcastin pitäjät ovat miettineet tarkasti ansaintalogiikan ja tehneet mediakortin, jotta he voivat tarjota yhteistyökumppanina matkailuyrityksille näkyvyyttä ja kuuluvuutta. Jotta hommasta hyötyy myös rahallisesti, jatkuvaa yhteistyökumppaneiden hankintaa pitää tehdä. 

8 vinkkiä onnistuneeseen podcastiin 

Hyvä podcast vaihtelee luonnollisesti suuresti kuulijan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan, mutta on muutamia yleisiä piirteitä, jotka kuuluvat hyvään podcastiin. Tässäpä kahdeksan vinkkiämme: 

  1. Sisältö on kiinnostavaa sekä näkökulma, kohdeyleisö ja podcastin tavoitteet on mietitty. Hyvä podcast käsittelee kohdeyleisöään kiinnostavia ja innostavia aiheita. Yksi tykkää sijoittamisesta tai politiikasta, toinen haluaa saada oppia yrityksensä markkinointiin, kolmas hakee vinkkejä parempaan juoksutekniikkaan ja neljäs syttyy true crimesta. Podcast voi olla informatiivinen, viihdyttävä, opettavainen tai inspiroiva. Aihepiiristä riippumatta hyvän podcastin sisältö on laadukasta ja hyvin taustoitettua. 
  2. Juontajalla on taito juontaa podcastia. Laadukkaan podcastin juontaja on karismaattinen, puhuu selkeästi ja ilmaisee ajatuksensa selkeästi. Hän on myös itse kiinnostunut podcastin aiheesta. Juontaja pitää keskustelun sujuvana ja mielenkiintoisena sekä osaa haastatella podcastin vieraita tai keskustelukumppaneita. Juontaja voi olla aihepiirin ekspertti, mutta hänen ei tarvitse olla sitä, jos vaikkapa vieraana on asiantuntija. Hyvin tehty taustatyö kuuluu kuitenkin aina podcastin juontajan työhön. 
  3. Tuotanto on myös tekniikan osalta laadukkaasti toteutettu. Laadukas äänentoisto on tärkeää hyvässä podcastissa, koska kukaan ei jaksa kuunnella särinöitä tai äänen pätkimistä. Hyvä äänisuunnittelu eli äänimaisemien sekä taustamusiikin käyttö parantavat usein podcastia. Muistathan tarkistaa, millaista musiikkia, äänitteitä tai lainauksia voit käyttää podcastissasi. 
  4. Podcast on käsikirjoitettu eli sen kesto ja rakenne ovat kunnossa. Laadukas podcast on hyvin rakennettu ja seuraa tiettyä kaavaa. Se voi olla lyhyt ja tiivis tai pidempi ja syvällisempi, riippuen aiheesta ja tyylistä. Kesto voi vaihdella, mutta hyvä podcast pitää kuulijan mielenkiinnon yllä koko jakson ajan. Vaikka podcast on käsikirjoitettu ja sisältö mietitty, aitouden ja spontaaniuden fiiliksen täytyy kuitenkin olla läsnä.
  5. Podcastillasi on kiinnostava nimi ja mielenkiintoinen visuaalinen ilme. Huolehdi siitä, että nimi ja visut ovat linjassa keskenään sekä yrityksesi tai henkilöbrändisi äänensävyn mukaisia.
  6. Podcast on vuorovaikutteinen. Useat kiinnostavat podcastit osallistavat kuulijoitaan. Osallistaminen voi tapahtua kuuntelijakysymysten tai -tarinoiden esittämisen kautta, äänestysten tai palautteiden avulla.
  7. Julkaisutahti on säännöllinen. Laadukas podcast julkaisee uusia jaksoja säännöllisesti ja johdonmukaisesti. Julkaisutahti voi olla vaikkapa kerran viikossa tai 1–2 kertaa kuukaudessa. Podcastin jaksot kannattaa numeroida. Kuulijat arvostavat ennustettavuutta ja luotettavuutta podcastin julkaisuaikataulussa. Podcastien haasteena on paitsi se, löytääkö kuuntelija alun alkaen podcastin ja kuunteleeko hän jakson loppuun, mutta ennen kaikkea se, miten hänet saadaan palaamaan saman podcastin pariin myös uudestaan.  
  8. Podcastin markkinointi ja mittarit on mietitty. Tee podcastillesi markkinointisuunnitelma, jota noudatat. Muista hyödyntää sisältö kaikissa kanavissasi. Mittaa paitsi kuuntelijamääriä, myös kuuntelijoiden sitoutumista podcastisi sisältöön. Jaa tekemääsi sisältöä ylpeydellä! 

Huippumoodi- ja Kyllä se siitä -podcastin löydät täältä: 

Entäpä, mitä kuuluu haastattelemillemme podcastaajille?  

Kyllä se siitä -podcastista ilmestyy uusi jakso joka keskiviikko klo 6.00. Podcastaavan äidin ja tyttären löytää Instagramista @kyllasesiita.podcast, @vilma.honkonen ja @honkoneneija sekä Podtailista  

Huippumoodi-podcastia voit kuunnella Spotifysta tai yrityksen verkkosivujen kautta

Podcastin kuuntelijalle tärkeintä on löytää podcast, joka puhuttelee juuri häntä ja tarjoaa sisältöä, josta nauttia, inspiroitua, pysyä ajan tasalla tai oppia uutta. 

Mukavia podcasthetkiä – joko tekemisen tai kuuntelemisen parissa! 

Podcast-koulutus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Podcastin perustaminen harkinnassa?

Podcast yrityksille