Päivitetty 29.11.2022
Olemme kirjoittaneet lukuisia yksityiskohtaisia FB-mainonnan kirjoituksia, mutta kiireiselle mainostajalle sopivat neljä vinkkiä ovat alla.
1. Käytä mainostustyökalua
Koulutan usein Facebook-mainontaa yleisölle, joka sanoo tehneensä paljon Facebook-mainontaa. Heti koulutusten alussa käy kuitenkin ilmi, ettei mainontaan ole käytetty Facebookin omaa mainostyökalua, vaan mainokset on luotu nopeasti ja helposti ”Mainosta julkaisua” napilla yrityssivun kautta. Tämäkin on tyhjää parempi tapa mainostaa, mutta valitettavasti
- Kohdennusmahdollisuudet ovat rajatummat kuin mainostyökalulla
- Mainostus on yleensä paljonkin kalliimpaa kuin mainostyökalulla
- Mainosten seuranta jää joko kokonaan tai se on hyvin pintapuolista, eli et ehkä tiedä paljonko rahaa tulisi käyttää ja kenelle mainontaa kannattaisi kohdentaa
- Mainoskuitit jää tulostamatta tilitoimistolle
Suosittelemmekin aina käyttämään Facebookin omaa mainostyökalua.
Reitin mainostustyökaluun löydät tästä linkistä: https://business.facebook.com/adsmanager
2. Kokeile eri mainostyyppejä
Useimmat mainostajat jämähtävät käyttämään sitä mainostyyppiä, joka on tutuin. Mainostyyppejä on kuitenkin perusmainostyökalunkin puolella jopa 15 erilaista ja kullakin niistä on eri tavoite.
Hyvin harvoin esimerkiksi käytän itse ”Markkinoi sivuasi” -mainostyyppiä, koska tykkäyksiä tuppaa aina tulemaan kaikkien muiden mainostyyppien sivutuotteena JA koska hyvin usein yhden Facebook-tykkääjän arvo on mysteeri. Toki jos sivu on uusi, vasta lanseerausvaiheessa oleva ja sinne halutaan tykkääjäpohjaa, silloin voidaan ehdottomasti myös tehdä ns. tykkäysmainoksia.
Facebook jakaa tavoitteet huutokauppahinnoiteltuihin mainosmuotoihin, joissa tehdään tarjous ja pyritään saamaan oma yleisö kiinni mahdollisimman edullisesti sekä ”Kattavuus ja näyttötiheys” -puoleen, jossa maksetaan kiinteä summa ja maksat mahdollisimman suuresta kattavuudesta, eli näkyvyydestä.
3. Mainosta aina useammalla kuvalla
Eri ihmiset reagoivat hyvin eri tavoin erilaisiin kuviin. Mutta mikä kuva olisi paras? No se selviää tietenkin vain kokeilemalla. Tee samaan mainokseen useampi eri mainoskuva. Aina vähintään kaksi! Yhteen mainokseen voi laittaa jopa kuusi eri kuvaa, mutta vähemmälläkin pärjää. Kuvien kokeileminen on muuten hyvä kikka testata printtiin menevän mainoksen teho. Teemme joskus niin, että testaamme kuvan ensin Facebookissa, ja sitten kaikista klikatuin mainoskuva laitetaan myös sanomalehtimainokseen. Edullista kokeilua kallista printtimainosta varten.
4. Tallenna toimivat kohderyhmät
Moni kokee Facebook mainoksen tekemisen mainostyökalulla vaivalloiseksi ja niinhän se saattaa ollakin, jos joka kerta joutuu erikseen miettimään uudet kohderyhmät. Jos kuitenkin havaitset jotkut tietyt kohderyhmät erityisen hyviksi, tallenna ne!
Kun olet luonut kohderyhmän, löydät pienen laatikon, johon voit ruksata ”Tallenna kohdeyhmä”. Seuraavan kerran, kun mainostat, voit valita heti mainosta alkaessasi tekemään kohdasta UUSI KOHDERYHMÄ, tallennetut kohderyhmät. Valitse tallentamasi kohderyhmä ja säästät paljon aikaa!
Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa enemmänkin, pyydä tarjous teille räätälöidystä koulutuksesta!