Facebook alkoi tarjota Instant Articles , eli pika-artikkeli-nimistä palvelua pienelle joukolle yrityksiä noin 10 kuukautta sitten. Palvelun avulla Facebook toivoo voivansa uudistaa tavan, jolla sisältöjä julkaistaan. Uusi ominaisuus julkaistaan laajalle yleisölle 12.4. iPhonen ja Androidin Facebook-sovellukselle.
Pika-artikkelit mahdollistavat myös pitkien sisältöjen julkaisemisen suoraan Facebookissa sen sijaan, että julkaisijan pitäisi käyttää ulkoista linkkiä. Sosiaalinen media ja digitaalinen markkinointi muuttuvat uudistuksen myötä jälleen. Mitä pika-artikkelit tarkoittavat markkinoijalle?
Integroitua ja innovatiivista sisältöä
Pika-artikkelit tarkoittavat visuaalisen ja kirjoitetun sisällön uudenlaista suhdetta. Facebook yhdistää auto-play-videot, kuvat, interaktiiviset kartat ja äänitoiminnot kirjoitettuun sisältöön, mikä tekee Facebookin Instant Articles -toiminnosta edistyneemmän kuin perinteisistä lehdistä.
Vähemmän odotusta
Kun sisältö on linkin takana, sen lataaminen kestää keskimäärin kahdeksan sekuntia. Valitettavasti tämä on niin pitkä aika, että käyttäjät ehtivät menettää kiinnostuksensa ladattavaan artikkeliin. Koska Instant Articles ei ohjaa käyttäjiä ulkoisiin kanaviin, lataamiseen kuluva aika pienenee. Nopeampi tiedonsaanti pitää käyttäjät ja yritykset tyytyväisinä. Lisäksi blogipostaukset ja muu pitkä sisältö on koko ajan saatavilla Facebook-sivulla, mikä voi vähentää ulkoisten nettisivujen ylläpitoon kuluvaa aikaa.
Salama artikkelin yläkulmassa kertoo linkin olevan pika-artikkeli.
Jatkuva läsnäolo
Facebook mahdollistaa sisältöjen kustomoinnin niin, että sisällöt vastaavat brändin muuta graafista ilmettä ja yleistä brändin fiilistä. Layout, fontti sekä näytettävät mainokset ovat esimerkkejä siitä, miten yritykset voivat vaikuttaa sisältöjensä ulkonäköön. Omaa analytiikkaa voi edelleen hyödyntää pika-artikkelien seurantaan, mutta uudistus tuo mukanaan myös Facebookin oman analytiikkavaihtoehtonsa.
Potentiaalia parempiin tuloksiin
Muutamat yritykset ovat jo päässeet testaamaan Instant Articles -toimintoa, ja näiden yritysten raportit ovat olleet positiivisia. Washington Post on saanut lisää palaavia kävijöitä ja LittleThings.com on saanut 15 % lisää jakoja. LittleThings.com on myöntänyt, että uusi ominaisuus voi vähentää suoria nettisivukäyntejä, mutta Instant Articlesissa näytettävät mainokset kompensoivat kävijöiden menetystä. Täältä löydät lisää kommentteja uutuutta testanneilta yrityksiltä.
Lähde: Social Media Today – What Social Media Marketers Need to Know About Facebook’s Instant Articles