Päivitetty 15.6.2022
Mainosraportti kertoo tuloksesi
Facebook-mainonnan tulokset tehdään hyvällä kohdennuksella ja mainosraportin tulkinnalla. Silti harva mainontaa tekevä ymmärtää mainosraportin käppyröitä.
Mainosraportti löytyy sieltä, mistä mainostyökalukin. Vaikka moni tekeekin mainoksensa Facebookissa suoraan klikkaamalla julkaisujen alla olevaa ”Mainosta julkaisua” -nappulaa, mainostus olisi syytä tehdä mainostyökalussa (lue siitä blogistamme ). Kun mainostyökalu on aktiivisessa käytössä, muistuu myöskin mainosraportti paljon paremmin mieleen.
Viimeistään, jos lataat Facebook Ads Manager -sovelluksen puhelimeesi (iOS ja Android ), mainosraporttia tulee varmasti seurattua kampanjoiden ollessa päällä.
Mitä raportin luvut tarkoittavat?
Otin esimerkin omasta mainosraportistamme. En erityisen hyviä tai huonoja, vaan tavallisia b2b-markkinointipuolen tuloksia.
Alla olevassa kuvassa näet, että olen Haku-toiminnolla suodattanut näkyviin tietyllä sanalla näkyviä mainoskampanjoita. Jos siis mainostat paljon tai muistat mistä kampanjassasi oli kyse, haku-toiminto auttaa löytämään oikean kampanjan, vaikkei se olisi enää aktiivinen.
Elinikä -valikosta voit valita esimerkiksi viimeisen kuukauden aikana tehdyt mainokset tai jopa kaikki mainostilillä ikinä tehdyt mainokset näkyviin yhtä aikaa.
Taulukossa on aina ensimmäisenä näkyvissä kampanjan nimi, sen jälkeen näytetään onko kampanja vielä aktiivinen vai ei ja sitten näkyy tulokset . Alla olevassa kuvassakin näkyy jo kahdenlaisia tuloksia: sitoutumiset julkaisuun sekä linkin klikkaukset . Tulokset ja niiden hinta riippuvat tietenkin heti mainoskampanjan aloituvaiheessa valitusta tavoitteesta (lue näistä lisää blogistamme ). Tavoitteita Facebookissa on 14 erilaista, joten on hyvin vaikeaa vastata kysymykseen ”Paljonko Facebook-mainonta maksaa”. Tuon kysymyksen kuulen usein, mutta hintoja on yhtä monia kuin on yrityksiä ja tavoitteitakin.
Alla olevasta kuvastakin huomaa kuinka julkaisuun sitoutumiset maksavat yleensä vähemmän kuin linkin klikkaukset . Julkaisuun sitoutumiset tarkoittavat tykkäyksiä, kommentteja, jakoja ja klikkauksia. Maksat siis siitä, että joku reagoi julkaisuusi. Linkin klikkauksissa maksat siitä, että joku klikkaa linkkiäsi ja siirtyy Facebookista nettisivuillenne tai siihen paikkaan, johon kävijän halusit siirtää. Siitä joutuukin jo maksamaan enemmän.
Näkyviissä on myös käytetty rahamäärä sekä tulosprosentti. Näkyvissä olevia määreitä voi muokata itse kohdasta Sarakkeet . Tykkään itse siitä, että näen myös tulosprosentin, voin päätellä siitä nopeasti onko mainos toimiva vai ei. Tulosprosentti tarkoittaa sitä, moniko mainoksen nähnyt ihminen reagoi siihen jotenkin. Yleistämällä voisin sanoa, että kaikki yli 1% tulokset ovat hyviä. Jos sijoitat mainoksesi oikeaan sivukulmaan, tulosprosentiksi on kuitenkaan turha haavaille yli yhtä prosenttia, koska mainosta näytetään niin paljon enemmän kuin muissa mainossijoitteluissa. Mainosten sijoittelusta olemme kirjoittaneet tähän blogikirjoitukseen .
Yksittäisen Facebook-kampanjan luvut
Kun mainosraporttisi on auki, voit avata jokaisen kampanjan vielä auki klikkaamalla kampanjan nimeä. Sen jälkeen saat enemmän kampanjasta irti, kun klikkaat oikeassa sivussa olevaa kaavioikonia. (Jos näkymäsi ei ole tällainen, se tulee sitä olemaan muutaman kuukauden sisällä. Jollei tätä näkymää ole, klikkaa vain mainosjoukko auki.)
Kun olet klikannut kaavioikonin auki, näet kuvan esimerkiksi siitä, että voit tarkastella miten eri sukupuolet ja ikäryhmät ovat reagoineet mainoksiisi. Liikuttamalla hiiren kursoria ikäryhmien päällä, näet eri ryhmien reaktiot ja kuinka paljon kyseiset reaktiot ovat sinulle maksaneet. Jos näet suuria eroja ikäryhmien tai sukupuolten välillä, mieti onko kaikille tarpeen mainostaa, vai voisitko optimoida mainostasi halvemmaksi jättämällä jotkut ryhmät pois.
Kun avaat kampanjan, voit tarkastella mitä vain attribuutteja tarkemmin. Alla kuva mistä voit nähdä erilaisia arvoja. Klikkaa kohdasta erittely ja voit valikoida arvoja joko näyttämisen , toiminnan tai ajan mukaan. Näyttämisen alta löydät esimerkiksi sen millä alueella mainoksiisi reagoidaan tai mitkä ovat teille parhaat mainossijoittelut.
Yritysten, jotka mainostavat koko Suomessa, kannattaa tarkastella missä päin Suomea heidän mainoksiinsa reagoidaan. Jos mainontaa tehdään peräti ympäri maapalloa, tarkastele eri maiden reaktioita. Pitää muistaa, että mainonta on lähes missä vain Suomen ulkopuolella edullisempaa kuin Suomessa ja reaktioita ja klikkejä saa edullisemmin kuin meillä. Tämä johtuu tietenkin yleisömassasta. Kun mainostetaan esimerkiksi Yhdysvaltoihin, kohdeyleisöstä puhutaan todennäköisesti miljoonissa tuhansien sijaan.
Huomaa, että alla olevassa kuvassa näkyy selkeästi se kuinka isot erot alueittain saattaa mainoskustannusten hinnoissa olla. Kun mainokseen lisätään massaa ja budjettia, rahallinen ero alkaa olla jo tuntuva. Pohjanmaan klikki on maksanut 0,29€, kun taas Turun seudulla klikit maksavat jopa 1,79€ kappaleelta.
Sinua saattaa kiinnostaa myös
Mikäli Facebook-mainonta kiinnostaa, pyydä tarjous koulutuksesta!