Päivitetty 2.3.22
Facebook-mainonnan erikoisuus on, että kun teet mainoksia Facebookin mainostyökalulla, voit tehdä mainoksia samalla kertaa sekä Facebookiin, Instagramiin että lukuisiin muihinkin sovelluksiin. Suurin osa mainostajista tekee mainoksia Facebookin valmiiksi asettamilla oletusasetuksilla, eikä kiinnitä mitään huomiota mainosten sijoitteluun. Sijoittelulla on kuitenkin paljon merkitystä, sillä tietyt sijoittelut saattavat ärsyttää mainosten näkijöitä tarpeettomasti ja hintaerot voivat olla merkittäviä eri sijoitteluiden välillä. Jos et ole tehnyt vielä mainostusta Facebookissa, lue ensin kirjoituksemme:
Mainosten sijoittelupaikat
Kun Facebook puhuu mainosten sijoittelusta, sijoittelu on siis sijainti, jossa mainoksesi näytetään. Mainokset voivat näkyä Facebookin mobiiliversion uutisissa, pöytätietokoneen uutisissa ja oikeanpuoleisessa sarakkeessa. Mainokset voidaan sijoitella myös Instagramiin, Audience Networkiin, pika-artikkeleihin ja Messengeriin .
Facebook itse suosittelee aina automaattista sijoittelua, mutta täytyy sanoa, että itse emme tätä suosittele. Jos mainonta menee automaattisesti joka tuuttiin, tulee eteen haasteita kuvamaailman kanssa, koska jokainen mainospaikka vaatii erimuotoisen kuvamateriaalin. Myös esimerkiksi Instagramin ja Facebookin kanavakulttuuri on hyvin erilainen, ja siksi mainosten klikkailijat käyttäytyvät kyseisissä kanavissa hieman eri tavoin – ja tästä syystä suosittelemme aina tekemään oman kampanjan Facebookiin ja oman Instagramiin .
Facebookin mainospaikat
Facebookissa on 9 erilaista sijoittelua mainoksille
- Facebookin uutiset (eli syöte / fiidi)
- Marketplace
- Facebook videosyötteet
- oikea sarake
- Facebook stories
- In-stream-videot
- Facebook-peittomainokset Reelsissä
- Facebookin hakutulokset
- Pika-artikkelit
Instagramin mainospaikat
Instagramista löytyy 5 erilaista sijoittelua mainoksille
- Syöte
- Explore
- Kauppa
- Stories
- Reels
Audience Networkin mainospaikat
Näitä mainospaikkoja on 3
- Natiivi-, banneri- ja välimainos
- In-stream-videot
- Palkkiovideot
Facebook Messengerin mainospaikat
- Messengerin postilaatikko
- Messenger Stories
Esimerkki Facebook-mainosten sijoittelusta: pöytäkoneen uutiset -sijoittelu sekä oikeanpuoleinen sarake -sijoittelu.
Muutamia huomioita, mitä termit tarkoittavat
Facebookin syötteet -sijoittelu
Mainoksesi näkyvät pöytätietokoneen uutisissa, eli iihmisille, jotka käyttävät Facebook-sivustoa kannettavilla tietokoneillaan tai pöytäkoneillaan ja/tai mobiilin uutisissa, eli ihmisille, jotka käyttävät Facebook-sovellusta mobiililaitteilla tai käyttävät Facebook-sivustoa mobiiliselaimen kautta – siis puhelimilla tai tablettitietokoneilla.
Oikea sarake
Mainoksesi näkyvät Facebookissa oikeanpuoleisissa sarakkeissa. Oikeanpuoleisen sarakkeen mainokset näkyvät ainoastaan Facebookia tietokoneissaan selaaville ihmisille.
Huomaa oikean sarakkeen mainostuksessa se, että jos teet ns. karusellimainoksen, oikeassa sarakkeessa näkyy ainoastaan kaksi ensimmäistä kuvaa ja videomainokset eivät toimi oikeassa sarakkeessa. Useimmiten oikean sarakkeen sijoittelulla on huono klikkiprosentti. Tämä johtunee siitä, että koska ne näyttävät mainoksilta, niitä klikataan hieman heikosti. Siitäkin huolimatta se on usein edullinen mainospaikka. Juuri suuren hinnanvaihtelun vuoksi kannattaa aina seurata Facebookin mainosraporttia , joka kertoo sinulle tehokkaimmat ja edullisimmat mainosten sijoittelupaikat.
Automaattinen sijoittelu vai valitsisitko kuitenkin itse?
Facebook itse suosittelee automaattista sijoittelunvalintaa, mutta me taas olemme sitä mieltä, että sijoittelua kannattaa pohtia itse. Facebook osaa optimoida mainoksia hienosti, mutta nimenomaan tietyt mainospaikat saattavat aiheuttaa yleisössä ärtymystä ja tämän takia on ainakin hyvä tiedostaa erilaisten mainospaikkojen erot. Kun lähdet tekemään mainosta, näet yleensä tällaisen näkymän oletuksena:
Facebook valitsee mainossijoittelut hinnan ja edullisuuden perusteella. Se tutkii kaikkia käytettävissä olevia tilaisuuksia kaikissa sijoitteluissa ja valitsee edullisimmat.
Mieti kuitenkin esimerkiksi videomainonnan kohdalla haluatko mainospaikaksesi esimerkiksi In-stream videot. In-stream-videomainokset ovat lyhyitä, 5–15 sekunnin mainoksia, mutta ne esiintyvät muiden videoiden keskellä. Facebook sanoo juuri tämän sijoittelupaikan olevan hyvä, koska in-stream -videot katsotaan usein loppuun asti.
Oma kokemuksemme sanoo kuitenkin muuta: in-stream-videomainos esiintyy jonkun muun katsottavan videon keskellä. Se siis on mainospaikka, joka keskeyttää kiinnostavan sisällön katselun . Tällainen on todennäköisesti katsojan mielestä ärsyttävää, ELLEI videomainos satu juuri kohdalleen. Jos katsojalla on kissa ja in-stream-mainosvideolla kerrotaan kissanruokauutuudesta, se saattaakin olla kiinnostava ja toimiva mainos katsojan näkökulmasta, mutta jollei kissanruokauutuudet kiinnosta, mainosvideo kesken ihan toisen videon katselun, saattaa enemmän ärsyttää kuin ihastuttaa.
Audience Network -sijoittelu, eli Facebookin ulkopuoliset sovellukset
Facebookin mainostyökalulla voidaan tehdä mainoksia myös Instagramiin ja moniin muihinkin Facebookin ulkopuolisiin sovelluksiin. Audience Networkin avulla voit tavoittaa ihmisiä eri laitteissa, kuten tietokoneissa, mobiililaitteissa ja tulossa on jopa verkkoon yhdistetyt televisiot. Ihan jokaista mainostyyppiä ei voida tehdä Audience Network -sijoittelulla, vaan tällä hetkellä
- Brändin tunnettuus (vain video)
- Kattavuus (vain video)
- Liikenne
- Sitoutuminen (vain video)
- Sovellusasennukset
- Videon näyttökerrat (vain video)
- Konversiot
- Tuoteluettelomyynti
ovat mahdollisia tehdä tällä sijoittelulla.
Oman kokemuksemme mukaan audience network on hyvin usein se toimivin ja edullisin mainosten sijoittelupaikka, mutta täytyy muistaa, että kyseiset sijoittelut ovat saaneet myös laajaa kritiikkiä osakseen. Kritiikki aiheutui aiemmin siitä, että Facebook ei suostunut ennen avaamaan, missä tarkalleen ottaen mainokset näkyvät. Näin ollen mainokset ovat näkyneet myöskin sovelluksissa, jotka eivät aina ole kaikille brändeille sopivia. Esimerkiksi Tinder-mainontaa käsittelevässä kirjoituksessamme kerromme, että brändit saattavat mainostaa tuotteitaan Tinderissä tietämättään. Nykyisin maailmanlaajuisen painostuksen alla, Facebookin oli alettava tarjoamaan mainostajille mahdollisuus nähdä, missä mainokset ovat esiintyneet. Sekin siis nykyisin onnistuu, vaikkakaan ei ole ihan simppeliä.
Voit kuitenkin tehdä estolistoja ja sulkea pois sellaisia sovellusluokkia, joiden yhteydessä et halua mainostenne näkyvän.
Voit rajata pois missä et halua mainostenne näkyvän.
Tee erilliset mainokset Facebookiin ja Instagramiin
Huomioi, että jos teet Facebookiin ja Instagramiin yhtä aikaa mainontaa, suosittelemme tekemään erilliset mainokset kanaviin. Olemme kirjoittaneet Facebook- ja Instagram-mainonnan yhdistämisestä blogiimme. Facebook optimoi mainontaa aina siten, että se näyttää mainoksia niissä sijoitteluissa, joissa se on tehokkainta ja halvinta. Koska Instagramissa ihmiset reagoivat sisältöön hyvin herkästi, niin Facebook saattaa alkaa näyttää mainosta vain Instagramissa, vaikka sijoitteluksi olisikin valittu kumpikin kanava. Tästä syystä suosittelemme erillistä mainosta Instagramiin, jossa muuten mainoskuvan muotokin on eri kuin Facebookissa.
Haluatko nähdä missä mainoksesi ovat näkyneet?
Jos haluat käydä tarkistamassa, missä kaikkialla mainoksenne ovat näkyneet, tarvitset Facebook Business Managerin . Avaan työkaluista BRÄNDIN TURVALLISUUS.
Tämän jälkeen klikkaa tietokoneella oikeasta yläkulmasta auki valikko, josta löydät julkaisijaluettelot ja jakeluraportit
Tämän jälkeen siirry takaisin vasempaan valikkopaneeliin ja klikkaa kohtaa jakeluraportit
Sitten vain valitset, mitä kamapanjoitasi haluat tarkkailla.
Jos näet listoilla sellaisia sivustoja, joissa et halua yrityksenä näkyä, voit lisätä kyseisiä sivustoja tai sovelluksia estolistalle.