Ota yhteyttä

Facebook-mainosten 20% tekstirajoitus poistui

3 helmikuuta 2021

Aiemmin Facebook-mainoskuvien pinta-alasta max. 20% sai olla tekstiä. Tekstirajoitus poistui ja kuviin voi nyt lisätä tekstiä tai tekstimuotoisia logoja.

Mainostajille on tuttua Facebookin rajoittavat toimet mainosten näkyvyyden, sisältöjen ja algoritmien suhteen. Nyt kuitenkin Facebook yllättää rajoitusten suunnan muutoksella ja höllentää otettaan.

Mitä Facebook-mainoskuvien tekstirajoit uks en muutos käytännössä tarkoittaa?

Facebookissa aiemmin ollut mainoskuvan tekstimäärän rajoitus on poistunut, minkä myötä myös tekstin määrän kertova ruudukkotyökalu on poistunut käytöstä.

Aiemmin mainoskuvien pinta-alasta enintään 20% sai olla tekstiä, jotta Facebook näytti mainoksia suurelle yleisölle. Nykyään mainostaja voi itse päättää tekstin määrän kuvassa ilman, että se vaikuttaa mainoksen näyttämiseen.

Mainostajalle uudistuksen myötä yksi miellyttävimmistä mahdollisuuksista on tekstiä sisältävien tuotteiden käyttäminen. Nyt kuviin voi lisätä vapaasti tuotteita, joissa on valmiina tekstiä tai tekstimuotoisia logoja, ilman pelkoa siitä, ettei mainosta näytetä kohderyhmälle.

Mitä asioita F acebook-mainoskuv ien tekst e i ssä kannattaa huomioida?

Monille mainostajille tämä uudistus on helpotus, sillä se luo vapautta mainoksen visuaaliseen sisältöön. Facebook kuitenkin suosittelee tekstin määrän pitämistä maltillisena, sillä heidän tutkimuksensa mukaan mainostuksessa tehokkaimpia ovat kuvat, joi den pinta-alasta alle alle 20% on tekstiä.

Mainoskuvassa olevan tekstin tulisi olla selkeä ja ytimekäs, jotta se on helposti ymmärrettävissä nopeallakin vilkaisulla. Myös tekstin koko tulee ottaa huomioon, sillä liian pieni teksti ei ole eduksi mainokselle.

Mainoskuva on tärkeä katseenvangitsija, joten tekstin osuutta siinä kannattaa miettiä huolella. Vaikka rajoitus poistuu, ei tekstiä silti ole välttämättä tarpeen lisätä. Etenkin , mikäli maino ksen halutaan säilyvän sosiaaliselle medialle tyypillisemp ä nä kuv a na, voi liiallinen teksti tehdä kuvasta helposti bannerimaisen.

Mainoksen teksti kannattaa sijoittaa kuvaan harkitusti. Katsojan olisi hyvä saada yhdellä vilkaisulla mainoksesta tärkein tieto, jota voidaan tarkentaa mainoksen leipätekstissä sekä laskeutumissivulla.

Kiinnostaako Facebook yrityskäytössä? Pyydä tarjous räätälöidystä koulutuksesta!

Facebook-koulutukset