Uusi Google Analytics 4 tuo mukanaan useita uusia ominaisuuksia, jotka erottavat sen nykyisestä Google Analyticsista (Universal Analyticsista). Uudessa versiossa esimerkiksi käyttöliittymä, raportointi ja datankeruu muuttavat muotoaan.
Päivityksen myötä voidaan todeta, että Google haluaa luoda kestävän, käyttäjäkeskeisen ja modernimman analytiikan työkalun, jossa käyttäjän yksityisyys on keskiössä. Alla olevassa videossa Krista Seiden käy läpi yleiskatsauksen uudesta Google Analytics 4:sta.
Artikkelissaan Google on listannut muutamia tärkeimpiä eroja nykyisen Analyticsin ja Analytics 4: n välillä. Seuraavaksi kerromme, mikä tekee GA4: stä erilaisen – mukaan lukien sen neljä tärkeää käyttöönoton hyötyä.
Neljä hyödyllisintä Google Analytics 4 -etua
- Ostopolkujen ja sitoutumisen tehokkaampi seuranta
- Yksinkertaistettu tavoitteiden ja tapahtumien määritys
- Yksityisyys ja analytiikka evästeettömässä maailmassa
- Google Ads -yleisöjen saumattomampi integrointi
Ostopolkujen ja sitoutumisen tehokkaampi seuranta
Googlen mukaan Analytics 4 keskittyy siihen, että käyttäjät saavat ”yhtenäisemmän kuvan ostopoluista eri laitteiden välillä”. Käytännössä GA4 mahdollistaa siis sekä verkko- että sovelluskäyttäytymisdatan seuraamisen samasta paikasta.
Käyttäjä voi esimerkiksi löytää yrityksen mobiililaitteella, käydä samalla sivustolla uudelleen pöytäkoneella ja tehdä ostoksen verkkokauppasovelluksen kautta. Google Analytics 4 tarjoaa käyttäjille tarkemman työkalun ostopolkujen seuraamiseen eri laitteiden välillä.
Lisäksi Google tarjoaa tehokkaampia työkaluja ostopolkujen analysointiin . Monet näistä työkaluista, kuten suppiloanalyysi , segmentin päällekkäisyys , reittianalyysi , löytyivät aiemmin vain GA360:sta. Nyt he ovat ilmaisia GA4:ssa.
Google tarjoaa nyt myös joukon älykkäitä käyttäjien sitoutumismetriikoita, jotka vastaavat paremmin nykyajan vaatimuksia. Aiemmassa kirjoituksessamme Google Analytics 4 –uudistuksesta avaamme esimerkkejä uusista metriikoista, joihin sisältyy muun muassa nykyisen bounce rate:n korvautuminen uudella Engaged session -mittarilla.
Yksinkertaistettu tavoitteiden ja tapahtumien määritys
GA4:n tehostetun mittauksen avulla voit asettaa automaattisesti seurantaan monia keskeisiä tapahtumia. Aikaisemman manuaalisen asennuksen sijaan monet tapahtumat saa nyt helposti seurantaan vain napin painalluksella. Tapahtumat voidaan yksinkertaisesti asettaa myös tavoitteiksi, mikä säästää valtavasti aikaa.
Automaattisesti seurantaan voi asettaa:
- Pageview = sivun katselu
- Scroll = sivun rullaus
- Outbound click = sivuston ulkopuolelle johtavan linkin klikkaus
- Video engagement = YouTube-videon toistoon liittyvät toiminnat
- File download = tiedostojen lataukset
Yksityisyys ja analytiikka evästeettömässä maailmassa
GA4 antaa verkko- ja sovellusten omistajille sekä heidän käyttäjilleen paremman kontrollin siitä, mitä henkilötietoja kerätään. Tämä auttaa yrityksiä noudattamaan nykyisiä ja uusia yksityisyyden suojaa koskevia säännöksiä. Sivuston järjestelmänvalvojien ja kehittäjien on nyt helpompi määrittää, minkälaista tietoa he aikovat kerätä eri käyttöliittymien kautta. GA4 muun muassa anonymisoi automaattisesti ip-osoitteet ja mahdollistaa kohdennetun datan poistamisen jopa yksittäisen käyttäjän tasolla.
Googlen uusi lähestymistapa on myös suunniteltu joustavammaksi ja sopeutuvammaksi tulevaisuuteen, jossa evästeet ovat harvinaisempia ja joissa yksityisyys on yhä keskeisempi huolenaihe.
”It [Google Analytics 4] uses a flexible approach to measurement, and in the future, will include modeling to fill in the gaps where the data may be incomplete. This means that you can rely on Google Analytics to help you measure your marketing results and meet customer needs now as you navigate the recovery and as you face uncertainty in the future.”
-Vidhya Srinavasan – Googlen Vice President, Measurement, Analytics, and Buying Platforms
Google Ads yleisöjen saumattomampi integrointi
Koska GA4 mahdollistaa sovellus- ja verkkosivudatan hyödyntämisen rinnakkain, voi GA4:ssä luoda ja ylläpitää yleisöjä, jotka koostuvat sivu- ja sovelluskävijöistä. Esimerkiksi jos käyttäjä on päätynyt yrityksen uudelleenmarkkinointilistalle vieraillessaan verkkosivulla ja tekee tämän jälkeen ostotapahtuman sovelluksessa, päivittyy uudelleenmarkkinointiyleisö automaattisesti niin, että käyttäjä poistetaan listalta, eikä hänelle enää kohdisteta mainontaa.