PÄIVITYS 29.3.2023
Google Analyticsin vanha Universal Analytics -versio käy tällä hetkellä viimeisiä elinkuukausiaan, joten blogin päivitys on paikallaan. Google Analyticsin nelosversio on ehdottomasti otettava heti nyt käyttöön. Jos teillä on vanha versio olemassa, niin ota GA4 käyttöön näiden Googlen omien ohjeiden mukaisesti.
Analytics, sekä vanha että uusi versio, on verkkosivuston liikennettä seuraava ilmainen palvelu. Useimmille verkkosivustoille Analytics-seuranta laitetaan päälle sivuston toteutuksen yhteydessä. Erittäin usein myös käy niin, ettei analytiikkaa arjen melskeessä ehditä tutkia – varsinkaan kun ei oikein ole tietoa, mitä sieltä kannattaisi katsoa.
Tässä kirjoituksessa vinkkaan, mitä tietoa Google Analytics verkkosivuistasi ja liiketoiminnastasi kertoo ja miksi analytiikasta kannattaa olla kiinnostunut.
Kirjoituksessa on linkkejä avoimelle Google Analytics demotilille ja Google Analytics 4 -demotilille, joten voit helposti käydä kurkkaamassa, miltä vinkin tiedot näyttävät Analyticsissä. Voit myös hakea vastaavat näkymät oman sivustosi analytiikasta.
Google Analyticsissa liikkuminen
Googlen uusi ja vanha versio eroavat toisistaan myös navigaationsa suhteen. Kaikki asiat eivät löydykään samoista paikoista enää, joskin saattavat löytyä. Alla on kuva GA4:n navigaatiosta pöytäkoneella. Vasemmassa laidassa on kaikki tärkeimmät paikat, joista eri raportteja löytyy.
Paljonko sivustollasi käy vierailijoita?
Alla olevat esimerkit ovat aina ensin Universal Analyticsistä ja sen jälkeen Analytics 4:stä.
Ensimmäinen Analyticsistä selvitettävä asia on, paljonko sivustollasi käy vierailijoita. Useissa yrityksissä tilanne on se, että verkkosivuprojektiin on investoitu paljon aikaa ja rahaa, sivut on saatu julkaistua, mutta sitten huomio keskittyy toisaalle.
Onko sinulla käsitystä, paljonko sivustollasi käy vierailijoita? Onko luku 30 vai 1000 päivässä? Sinulla olisi hyvä olla tiedossa suuruusluokka, missä mennään. On kurjaa odotella yhteydenottoja potentiaalisilta asiakkailta verkkosivuston kautta, jos onkin niin, ettei sivustolla käy oikein kukaan.
Universal Analytics
Voit selvittää verkkosivustosi päiväkohtaisen kävijämäärän Google Analyticsissä näkymästä Yleisö / Yleiskatsaus . Valitse kuvaajan oikeasta yläkulmasta piirtotarkkuudeksi päivä.
Voit käydä tutkimassa esimerkin päiväkohtaista kävijämäärää tarkemmin Google Analytics Demo -tililtä .
Esimerkkikuvan sivustolla tavallinen päivittäinen kävijämäärä näyttää olevan 2000. Viikonloppuisin hiukan vähemmän, huippupäivinä enemmän.
Onko 2000 päivittäistä kävijää sitten paljon vai vähän? Tavoiteltava kävijämäärä riippuu aina yrityksen toimialasta ja alueesta. Tämä 2000 on kuitenkin sellainen luku, että jotain tehty oikein – sattumalta ei tuollaista kävijämäärää sivulle tupsahda.
Voit miettiä asiaa niin, että 1% verkkosivukävijöistäsi tekee sivustolla sen, mitä toivotkin heidän tekevän, eli digimarkkinointitermein konvertoituu. Jos vaikka tarvitset seitsemän tarjouspyyntöä viikossa, keskimäärin 100 kävijää päivässä olisi hyvä lähtökohta (7*100*0,01=7).
Google Analytics 4
Sama asia esitetään nelosversiossa eri tavalla. Käyttäjien määrän näet navigaatiokohdassa Etusivu. Tarkasteltavaa aikaväliä voi säätää alakuvan vasemmasta alalaidasta. Jos haluat nähdä tarkemmin päiväkohtaiset käyttäjät, siirrä hiiren kursoria viivan päällä, niin näet päiväkohtaiset tiedot.
Mistäpäin maailmaa verkkosivustosi kävijät tulevat?
Nyt kun olemme selvittäneet, paljonko sivustollasi käy vierailijoita, tutkitaan vähän kävijöiden laatua. Keitä verkkosivukävijäsi oikein ovat?
Verkkosivukävijöiden maantieteellinen sijainti on ensimmäinen tutkittava asia.
Universal Analytics
Tämän tiedon löydät näkymästä Yleisö / Geo / Sijainti . Kartalla tummimpana näkyvät alueet, joista kävijöitä on eniten.
Kartan alla näet taulukossa tarkan jaottelun kävijöistä – ensin maittain, ja kun klikkaat jotain maata, pääset porautumaan tarkempaan tietoon. Samalla kartta päivittyy ja näyttää esim. mistä kaupungeista kävijäsi tulevat.
Google Analytics 4
Kävijöiden geografiatiedot eivät eroa kovin paljoa vanhasta versiosta, joskin itseäni häiritsee kovasti, ettei luvuista enää Analytics nelosessa saa prosenttiosuusnäkymää, vaan pelkästään luvut esille.
Kävijöistä on taulukossa paljon tarkempaakin tietoa kuin lukumäärä, mutta palataan siihen myöhemmin tässä kirjoituksessa.
Ovatko kävijöiden sijainnit järkeenkäypiä? Hyvä – yleensä näin on.
Jos yrityksesi toimii vain Suomessa ja tilastossa on esimerkiksi USA isosti esillä, on syytä epäillä, että sivustollesi kohdentuu haittaohjelmien liikennettä, eli botit sekoittavat tilastojasi. Selvät virheet kannattaa datasta siivota pois, niin pääset analysoimaan mahdollisimman luotettavia lukuja. Tarvittaessa voimme Kuululla auttaa vahvistamaan, että sivustosi Analytics-data on kunnossa.
Mikä on verkkosivukävijöidesi demografia?
Jos tiedät, että parhaat asiakkaasi ovat yli 50-vuotiaita, haluat varmasti varmistua, että verkkosivustollasi myös käy tähän kohderyhmään kuuluvia vierailijoita.
Universal Analytics
Verkkosivukävijöiden demografiasta saat otteen näkymässä Yleisö / Demografiset tiedot / Yleiskatsaus .
Esimerkkisivuston suurin kävijäryhmä näyttää olevan nuoret, 25-34-vuotiaat miehet.
Google Analytics 4
Tässäkään asiassa ei ole suurta eroa Universal Analyticsiin. Huomio kannattaa kiinnittää kuitenkin suureen tuntemattomaan massaan, josta ei esimerkiksi ikädataa ole saatavilla. Universal Analyticsissa ei tuota massaa kerrottu avoimesti.
Tämä tieto löytyy niin ikään polun
Demografiset tiedot > Yleiskatsaus alta
Jos parhaat asiakkaasi ovat yli 50-vuotiaita, mutta valtaosa verkkosivukävijöistä alle 40-vuotiaita, jokin yrityksesi markkinoinnissa ei ole kohdallaan. Nyt kannattaa laittaa mietintään, mistä kanavista ja millaisilla viesteillä tavoittaisit kohderyhmäsi paremmin!
Seuraa aina konversioita ja/tai kokonaistuottoa, ei pelkkiä lukumääriä
Kaiken raporttien tuijottamisen lomassa pitää kuitenkin tärkeimpänä muistaa, että pelkän MÄÄRÄN tietäminen ei vielä autuaaksi tee. Meitähän kiinnostaa tietenkin paljon enemmän se, kuinka moni kävijöistä tekee jonkun halutun toimenpiteen. Esimerkiksi alla on sama kuva kuin yläpuolella, mutta siitä näkee myös konversiot ja tuoton. Yhtäkkiä ymmärrämmekin, että vasta tuo kolmanneksi (tai neljänneksi unknown-ryhmä mukaan otettaessa) suurin ryhmä tuottaakin eniten rahaa tässä verkkokaupassa.
Mistä lähteistä verkkosivukävijäsi tulevat?
Verkkosivuliikenteen lähteitä ovat mm. Google-haku, Google Ads-mainokset, yrityksen oma uutiskirje sekä sosiaalinen media.
Universal Analytics
Valitse Google Analyticsin valikosta kohta Hankinta / Kaikki liikenne / Kanavat , niin saat tietää, mistä lähteistä verkkosivukävijäsi tulevat.
Esimerkkisivustomme suurin liikenteen lähde on orgaaninen Google-haku. Sivustolla on siis niin hyviä vastauksia googlaajien kysymyksiin, että sinne ohjautuu liikennettä Googlen hakutulossivuilta ihan ilmaiseksi. Wau! Tämä on erittäin tavoiteltava tilanne. Kuulun blogissa on muuten erinomainen kirjoitus, ”Verkkosivuston sisällön parantaminen” , josta löydät vinkkejä tämä liikenteen lähteen vahvistamiseksi.
Sijalla 5 esimerkkisivustomme liikenteen lähteissä on Paid Search. Tämä tarkoittaa hakumainontaa, eli Google Ads -hakumainoksista tulevaa liikennettä. Jokainen klikki maksaa, mutta hyvin toteutettuna hakumainonta tuo sivustollesi kävijöitä, joilla on niin sanotusti ”tilanne päällä” tai ”ostohousut jalassa.” Kannattaa ehdottomasti perehtyä hakumainonnan mahdollisuuksiin oman sivuston liikenteen lähteenä. Tästä löytyy kirjoitus Kuulun blogista otsikolla ”Google-hakusanamainonta” .
Esimerkkisivuston liikenteenlähteet ovat järjestyksessä:
- Orgaaninen haku
- Suora liikenne , eli kävijä on kirjoittanut osoitteen suoraan selaimeen tai käyttänyt vaikka kirjanmerkkiä.
- Viittausliikenne . Jossain on ystävällinen sivusto, joka linkkaa sinun sivuillesi. Mm. oman firman muut sivustot, yhteistyökumppani tai yrityshakemisto voisivat olla tällainen viittausliikenteen lähde.
- Sosiaalinen media , eli kaikki somekanavista tuleva liikenne yhteenlaskettuna.
- Hakumainonta
- Kumppanisivustot . Erikseen määriteltävät kumppanisivustot, joilta tulevaa liikennettä haluat seurata. Mm. bloggariyhteistyö osuisi tähän ryhmään.
- Display-mainonta , eli mm. Googlelta tai muilta mediataloilta ostetut bannerikampanjat.
- Muut liikenteenlähteet , jotka eivät osu yllä oleviin ryhmiin.
Oliko liikenteen lähteiden jakauma osapuilleen sellainen, kuin osasit odottaakin? Joskus tästä näkymästä löytyy yllätyksiä. On esim. ajateltu, että somemarkkinointiin on panostettu kovasti, mutta verkkosivukävijöitä ei sieltä juuri tulekaan. Tai toisinpäin… ei olla edes ajateltu Pinterestiä markkinointikanavana , mutta sieltä pukkaa päivittäin kymmeniä kävijöitä sivustolle. Mitä toimenpiteitä nämä havainnot saavat aikaan markkinoinnin suunnittelussa?
Google Analytics 4
Alla vielä kuva siitä, mistä tämä sama tieto löytyy Analytics nelosesta. Uutuutena nelosessa on ns. cross-network/monikanavainen lähde, joka nimensä mukaisesti seuraa monikanavaisten maksettujen kampanjoiden menestystä.
Mistä sivustosi paras liikenne tulee?
Jos Googlen Universal Analyticsistä saisi käyttää vain yhtä näkymää, pysyisin tässä Hankinta / Kaikki liikenne / Kanavat -näkymässä. Siitä nimittäin selviää myös, mistä sivustosi paras liikenne on peräisin.
Paras tai laadukkain liikenne tarkoittaa tässä sellaisia verkkosivukävijöitä, joita tulee sinulle asiakkaita. He ovat selvästi kiinnostuneita sivustosi sisällöstä ja päätyvät ottamaan yhteyttä tai vaikkapa tekemään tilauksen verkkokaupasta.
Tästä samasta taulukosta näet, mistä kanavista tulevilla kävijöillä
- Välitön poistuminen prosenteissa on pieni
- Sivut/istunto on suuri
- Istunnon keskimääräinen kesto on suuri
Esimerkkisivustollamme rivillä 3 oleva viittausliikenne näyttäisi olevan laadukkainta. Vain neljännes kävijöistä poistuu heti aloitussivulta, 75% jatkaa sivuston selailua. He selaavat keskimäärin lähes kuusi sivua ja viettävät sivustolla yli neljä minuuttia.
Jos vertaat viittausliikenteen kävijöitä display-mainonnan tuomiin kävijöihin, huomaat tunnusluvuissa dramaattisen eron.
Mutta katsotaan vielä yksi pykälä pidemmälle… Mistä raha tulee? Sama taulukko, seuraavat kolme saraketta.
Viimeiset kolme saraketta kertovat sivustolla tapahtuvista konversioista. Konversio tarkoittaa, että verkkosivukävijä tekee sivustolla toimenpiteen, jonka halusimmekin tapahtuvaksi, esimerkiksi ostaa verkkokaupasta tai lähettää tarjouspyynnön.
Nyt löytyikin se asian pihvi: mistä tulevat ostavat asiakkaat. Viittausliikenteen tilastot näyttivät vahvoilta, mutta eiväthän ne kävijät ole ostaneet kuin 32 dollarilla! Ostavat asiakkaat tulevat Google-hausta – sekä orgaanisesta että mainoksista. Mainosten konversioprosentti on 0,29 ja orgaanisen haun 0,17.
Google Analytics 4
Samalla tavalla tulokset näet myös Google Analytics 4:stä. Vastaava näkymä löytyy tästä.
Konversiotavoitteet täytyy jokaiselle sivustolle määritellä erikseen, siksi niitä ei välttämättä löydy oman sivustosi Google Analyticsistä. Kuululla voimme toki auttaa konversiopisteiden määrittelyssä, jos innostuit aiheesta. Laitahan minulle viesti , niin jutellaan.
Yhteenveto
Tässä kirjoituksessa avasin Google Analyticsin mahdollisuuksia liiketoiminnan ja markkinoinnin kehittämiseksi. Avainkohdat olivat
- Onko sivustollani kävijöitä?
- Mistäpäin maailmaa he tulevat?
- Minkälaisia kävijät ovat demografialtaan?
- Mistä liikenteen lähteistä sivustolleni tulee kävijöitä?
- Mistä saan sivustolleni laadukasta liikennettä?
- Mistä raha tulee?
Google Analytics tarjoaa valtavasti tietoa, joka määrätietoisesti hyödynnettynä johtaa entistä parempaan liiketoimintaan.
Jos nyt tuntuu, että haluaisit tietää lisää oman sivustosi analytiikasta, voimme Kuululla olla avuksi. Ota yhteyttä, niin jutellaan tarkemmin!