Ota yhteyttä

Hakukonenäkyvyys ja Googlen maaliskuun 2024 ydinpäivitys

Googlen maaliskuun 2024 algoritmipäivitys keskittyy roskasisällön suodattamiseen ja laadukkaiden sivujen nostamiseen hauissa. Opi, miten se vaikuttaa sivustoosi!

Syksyllä 2023 nähtiin Googlen hakualgoritmipäivityksenä ”Helpful content”-päivitys. Päivityksen tarkoituksena oli tuoda hakutuloksiin parempia vastauksia, sellaisia, jotka antavat mahdollisimman laadukkaan vastauksen hakijan kyselyyn.

Seuraava merkittävä päivitys on March 2024 core update. Tämän lisäksi viime syksyn jälkeen on julkaistu useita roskasisältöä suodattavia päivityksiä. Nyt jo julkaistu uusi March 2024 edelleen jatkaa huonon sisällön suodattamista pois ja hyvän sisällön nostamista hakutuloksissa. Roskasisältöä hakutuloksissa ja sivustoissa valvotaan niin automaattisesti kuin manuaalisesti.

Maaliskuun päivitysten tarkoituksena on vähentää huonoa sisältöä jopa 40 prosenttia pois. Aikaisemmat päivitykset ja nyt tämän maaliskuun päivityksen odotetaan tuovan huomattavan parannuksen huonon ja sisällöttömän sisällön poistumiseen hakutuloksista. Päivitykset hakualgoritmiin on aloitettu maaliskuussa 2024 ja sen läpivieminen Googlen järjestelmiin kestää useita viikkoja.

Yksi päivityksen pääpainopisteistä on parantaa Googlen sijoitusjärjestelmiä

Päivityksen on tarkoitus karsia huonoja hakutuloksia ja parantaa hakutulosten laatua entisestään. Googlen mukaan päivitysten tarkoituksena on tarkentaa tapaa, jolla se ymmärtää mitkä verkkosivut ovat hyödyllisiä ja joiden käyttökokemus on hyvä. Algoritmiä on päivitetty ymmärtämään entistä paremmin mitkä verkkosivut voivat tarjota kävijöilleen hyödyllistä, ajantasaista tietoa sekä paremman käyttäjäkokemuksen. Toisaalta, uuden algoritmin odotetaan tunnistavan paremmin, onko sivut ja sisällöt luotu vain hakukoneita ajatellen.

Yhtenä tavoitteena on myös vähentää hakukoneita manipuloivan roskasisällön määrää hakutuloksissa. Roskasisällöksi voidaan luokitella esimerkiksi tekoälyllä tuotettu sisältö, jonka avulla pyritään saamaan mahdollisimman paljon sisältöjä hakukoneiden indeksoitavaksi.

Yksi tekijä hakukoneoptimoinnissa on käytännössä aina ollut linkitykset. Karkeasti sanottuna, mitä enemmän sivustoon on osoittanut linkkejä muilta laadukkailta ja saman aihepiirin parissa olevilta sivustoilta, sen parempi tilanne on tämän osalta ollut. Muiden päivitysten lisäksi, maaliskuun päivitys pitää sisällään tarkennuksia signaaleihin, joita linkitys muilta sivustoilta Googlelle antaa. Linkkien merkitystä hakualgoritmissä on vähennetty ja sen sijaan sisällön sekä käytettävyyden osalta nostettu.

Edelleen, omaan sivustoon osoittavien linkkien määrää ja laatua ei sovi väheksyä, mutta niiden merkitys kokonaisuudessa on vähentynyt.

Google-päivityksen vaikutukset

Tämän hetkisten tietojen ja keskustelujen mukaan (esim. Reddit) monet verkkosivustot ovat kokeneet merkittäviä vaikutuksia sivuston orgaanisessa löydettävyydessä ja liikenteessä päivityksen johdosta. Esimerkiksi englanninkielisiä sisällöltään suuriakin sivustoja on käytännössä poistunut Googlen indeksistä kokonaan. Syitä tähän voi vain arvailla, mutta tämän perusteella mitä Google algoritmeistään kertoo, on syynä erittäin todennäköisesti ”skaalatun sisällön väärinkäyttö” joka tarkoittaa sitä, että sivusto on luotu ensisijaisesti hakutulosten manipuloimiseksi eikä kävijöiden auttamiseksi.

Vaikutukset ovat voineet olla myös positiivisia. Hyvää, alkuperäistä sekä kävijää hyödyttävää sisältöä tarjoavat sivustot ovat voineet nähdä merkittäviäkin parannuksia orgaanisen liikenteen määrässä.

Tämä maaliskuun päivitys osaltaan vahvistaa jo aiemmin tehtyjä toimenpiteitä algoritmiin, Googlen Chris Nelson kertoo Search Engine Landin artikkelissa. Koska tämä päivitys sisältää useita erilaisia toimenpiteitä, muutoksia ja parannuksia, voi hakutulossijoituksilla olla enemmän vaihteluita ja muutoksia, kuin ”tavallisella” core-päivityksellä.

Oman sivuston sijoitusvaihtelun voi huomata esimerkiksi omasta analytiikasta liikenteen määrän vaihteluna tavanomaiseen määrään verrattuna tai jonkin SEO-työkalun avulla. Henkilökohtaisesti olen huomannut vaikutuksia jo nyt, ja sivustojen kävijätrendejä tutkiessa voi huomata selkeää heittelyä viime aikoina, miten sivusto sijoittuu hakutuloksissa. Aika näyttää miten algoritmimuutokset tulevat vaikuttamaan eri sivustoilla.

semrush kuva blogiin

Kuvakaappaus Semrushista Avg. position raportilta

 

Yhteenveto Googlen päivityksestä

Maaliskuun päivityksen tarkoituksena on poistaa hakutuloksista edelleen lisää roskasisältöjä, huonon sisällön sivustoja. Päivitys vahvistaa aikaisempia algoritmipäivityksiä, minkä vuoksi vaikutukset tulevat näkymään vasta muutamien viikkojen kuluessa. Koska tämä päivitys on monimutkainen ja se sisältää useita muutoksia, parannuksia ja tarkennuksia, voi sen vaikutukset olla suuriakin, millä tavalla Google hakutulossivujaan jatkossa järjestelee.

Jos on hiemankaan huolta siitä, millaista sisältöä omilla sivuilla on julkaistuna, voi olla järkevää viimeistään tässä vaiheessa selata omat sivut huolellisesti läpi. Mikäli sisällöntuotto on jo ollut kävijää mahdollisimman hyvin palvelevaa ja ajantasaista, on tilanne varmasti hallinnassa tämän osalta hyvin, eikä muutoksille ole tarvetta.

Jos oma sivusto näyttää saavan osumaa tämän päivityksen johdosta, ei välttämättä tarvitse olla heti huolissaan. Vaikka tulokset heikkenisivät tai vaihtelisivat, suosittelen seuraamaan tilannetta ja odottamaan millaisia vaikutuksia loppujen lopuksi tämä aiheuttaa omalle sivustolle. Näin ainakin siinä tapauksessa, jos itse tunnistaa että sisällöt ja sivusto palvelevat kävijää mahdollisimman hyvin.

Search Engine Journalin artikkelissa sanotaan, että jos omalla sivustolla huomaa asioita, joissa on parantamisen varaa, kannattaa niitä aloittaa parantamaan. Koska ajatuksena ja tarkoituksena ei ole tehdä muutoksia vain hakukoneita ajatellen, ovat kävijäsi varmasti tyytyväisiä, jos pystyt parantamaan asioita, vaikka algoritmit eivät vielä olisi päivittäneet näkemystä sivustostasi.

Kaiken kaikkiaan menestyminen hakukoneissa ja hakukonenäkyvyys on tänä päivänä hyvin monen asian summa. Pääsääntöisesti kun käyttäjää hyvin palveleva sisältö ja käytettävyys on kunnossa, ollaan menossa hyvään suuntaan.

Googlen viimeisimmät algoritmipäivitykset ja ohjeistukset kertovat siitä, että mitä paremmin sivuston voi optimoida palvelemaan kävijää, sen parempiin tuloksiin on mahdollista päästä, eikä oma sivusto kärsi Googlen muutoksista, miten se järjestelee hakutulossivujaan. Lopullisiin tuloksiin vaikuttaa tietysti myös monet muut tekijät, kuten sivuston tekninen toimivuus, nopeus, rakenne, sisäinen linkitys ja niin edelleen. Kun nämä kaikki tekijät ovat kunnossa, palvelee sivusto kävijää hyvin ja menestyminen hakutuloksissa on mahdollista myös jatkossa.

Kuulun blogista löytyy myös muita hakukoneoptimointivinkkejä lisää.

Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME

Lue lisää  hakukoneoptimoinnin koulutuksesta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös alla olevat kirjoituksemme

Google helpful content päivitys

Yrityksen näkyvyys Googlessa

Google my business auttaa yrityksiä löytymään netistä