Tein testin vuoksi IG stooriyleisömme avustuksella markkinointikampanjamateriaalit tekoälyllä. Työkaluina minulla oli ChatGPT, Canva sekä Midjourney.
Toivottavasti olet ehtinyt lukea jo kirjoitukseni tekoälytyökalujen hyödyntämisestä yleisesti markkinoinnissa. Jos et, niin lue se täältä: Tekoälytyökalujen hyödyntäminen markkinoinnissa. Toisena kirjoituksena suosittelen markkinointisuunnitelman tekeminen ChatGPT:llä. Jos näistä kummatkin on jo tuttuja, niin sitten olet oikeassa paikassa!
Kysyin stooriyleisöltä ehdotusta, mille tuotteelle kampanjamateriaalit teen, ja sain ehdotuksen pyöräilykypärästä. Halusin valita esimerkkituotteeksi jonkin sellaisen tuotteen, joka on kaikille tuttu.
Huomiona tähän haluan vielä mainita, että en ole visuaalisen alan ammattilainen, joten ehkä nämä materiaalit ovat hyvä esimerkki siitä, että perusmarkkinoija pärjää tekoälyn avulla melko hyvin, kun pitää tuottaa erilaisia materiaaleja kampanjoihin.
Markkinointikuvat ChatGPT-Midjourney-yhdistelmällä
Hieman normaalista poiketen lähdin liikkeelle visuaalisista materiaaleista, jotta saisin tätä casea varten jotain näkyvää ja konkreettista aikaiseksi.
Käytössäni oli maksullinen ChatGPT, johon visuaalisen puolen ammattilaiset ovat tehneet ns. MyGPT:n "Eeppisten kuvien botin". Näin ollen saan ChatGPT:stä kuvapromptit, joita sitten käytän Midjourneyssä. Promptit ChatGPT:stä, kuvat Midjourneystä! Kätevää.
Promptini ChatGPT:lle oli tällainen
Pyysin siis neljä erilaista kuvaa ja sellaiset sain.
Näet koko ChatGPT-keskusteluni linkin takaa. Sieltä näet myös promptit, jotka ChatGPT antoi Midjourneytä varten.
Mitä tässä juuri nyt sitten tapahtui? MyGPT Eeppisten kuvien botti on määritelty juuri Kuulun kuvatarpeita silmällä pitäen, jotta meidän tuottama kuvamateriaali olisi mahdollisimman korkealaatuista ja tasalaatuista. Näin ollen minun ei itse tarvitse osata promptata Midjourney-prompteja kovinkaan hyvin, kun kuvabotti tuottaa minulle hyvät promptit. Saamani promptit copy-pastetan sitten Midjourneyhin.
Kopioi ChatGPT:stä saatu prompti Midjourneyhyn
Alla olevasta videosta näet, kuinka copy-paste-promptit liitetään Midjourneyhyn ja kuvatuotanto alkaa.
Midjourneystä saatuja kuvia voi muokata monella eri tavalla. Saat ensinnäkin aina neljä eri vaihtoehtoa, joista valitset mieluisimman. Seuraavaksi lähdet joko muokkaamaan mieluisinta eteenpäin tai valitset parhaan ja lataat sen itsellesi. Muita vaihtoehtoja on erilaiset liikuttelut ja zoomaukset. Alla näet kuvaesimerkin.
Lopulliset tuotekuvat
Verkkokaupan tuotekuva: musta, valkoinen ja vihreä maastopyöräilykypärä, neutraali valaistus, selkeä tausta, korostetaan yksityiskohtia ja muotoilua.
Kypärät käytössä maastossa: pyöräilijät pukevat eri värivaihtoehtoja, dynaaminen toimintakuva, maasto taustana, korostetaan kestävyyttä ja mukavuutta.
Lähikuva ulkona: yksittäinen pyöräilijä lähikuvassa, vihreä kypärä päässä, luonnonvalo, korostetaan istuvuutta ja suojaa.
Vapaamuotoinen lisäkuva: kolme kypärää ryhmäkuvassa, erilaiset taustat (metsä, vuoristo), korostetaan malliston monipuolisuutta ja tyyliä.
Verkkokauppa Canvalla, tekstit ChatGPT:llä
Koska kyseessä oli lähinnä tekoälytyökalujen hyödyllisyyden demotus, niin en lähtenyt hiomaan kuvista, enkä teksteistä täydellisiä, vaan ensimmäiset versiot saivat luvan kelvata tätä demoa varten. Verkkokaupan leiskaan, teksteihin ja mainosvideoon käytin lopulta 45 minuuttia työaikaa, eli kovin kauaa ei nokka näiden parissa tuhissut.
Canvasta löytyy lukemattomia verkkosivustojen ja verkkokauppojen valmispohjia. Valitsin mahdollisimman yksinkertaisen pohjan, joka sopii tuotemyyntiin.
Tekstiä pitäisi oikeassa verkkokaupassa olla rutkasti enemmän ja tekstin tuottaminen olisi toki helppoa ChatGPT:llä, mutta saanette kiinni silti, kuinka hyvännäköistä jälkeä kolmessa vartissa saa aikaiseksi.
Voit käydä katsomassa "verkkokauppaa" tämän linkin päässä, vaikka se onkin nyt lähinnä esitysmuotoinen, koska en julkaissut verkkosivua.
Verkkosivutekstit ChatGPT:llä
Tekstit tein ChatGPT:llä, pääset näkemään tekstinluomiskeskusteluni tämän linkin päästä. Ensimmäinen promptini oli
"Auta luomaan markkinointitekstejä pyöräilyvarusteverkkokaupalle. Kaupan kohderyhmä on Seikkailunhaluiset yli 27-vuotiaat urheilulliset ihmiset. Äänensävy Excitement, pilke silmäkulmassa. Tarvitsen one linerin, joka kuvaa maastopyöräilyn jännitystä ja vauhtia."
Pyysin lopulta myös sloganin ja ominaisuuslistan, ja tekstit onnistuivat mainiosti.
Mainosvideo Canvalla
Lopuksi minun oli helppo luoda mainosvideo Canvalla, sillä minulla oli hyvät tuotekuvat olemassa. Lisäksi Canvasta löytyy valtava valikoima valmiitakin videoita käyttöön.
Alta näet valmiin lopputuloksen:
Jos haluat nähdä koko prosessin, jossa samalla kerron ja näytän, kuinka kaiken teen, tämä koko selostus löytyy Instagram-tilimme kohokohdista. Pääset perille klikkaamalla alla olevaa kuvaa: