PÄIVITETTY 22.1.2023
Facebook on hyvä mainosalusta myös B2B-yritykselle. B2B-yrityksille Facebook tarjoaa useita kohdennusmahdollisuuksia.
Voit kohdentaa mainoksiasi esimerkiksi
- Kaikille nettisivukävijöille uudelleenmarkkinointina (retargeting/remarketing)
- Voit tehdä nettisivukävijöistä ns. klooniryhmiä, eli Facebook etsii mahdollisimman samankaltaisia henkilöitä kuin teidän nettisivukävijänne ovat ja mainostaa mainostasi sitten heille
- Voit kohdentaa mainontaa tietyillä verkkosivuillanne kävijöille
- Sähköposti- tai puhelinnumerolistoille tai niistä tehdyille klooniryhmille
- Voitte tehdä myös kaikista nykyisistä tykkääjistänne klooniryhmän ja mainostaa heille.
- Edellä mainitut mainokset vaativat, että asennatte ns. Facebook –pikselin nettisivunne koodiin tai että luot ns. mukautetun kohderyhmän Facebookin mainostyökalussa .
Kohdenna tietyille toimialoille tai työtehtäville
Vielä muutama vuosi sitten mainontaa pystyi tekemään yrityskohtaisesti. Ikävä kyllä tämä mahdollisuus on poistunut, mutta voit yhä kohdentaa mm. työnimikkeiden tai toimialojen perusteella.
Tällaiset kohdennusmahdollisuudet löytyvät demografioiden alta Facebookin mainostustyökalusta.
Etsitkö tietyn koulutusalan ihmisiä?
Jos haussa on tietyn alan ihmiset, kokeile rohkeasti kumpi kohdennus on osuvampi: koulutusala vai toimiala.
Korkeakoulutetut ovat vuosien varrella yleensä kirjanneet Facebook-tietoihinsa myös käymänsä koulut, joten koulutuksen perusteella saatat osua maaliin tarkasti.
Mielenkiinnon kohteet osuvat tarkasti
Mielenkiinnon kohteet voivat toisinaan olla ihan pätevä tapa mainostaa myös B2B-porukalle, sillä Facebook tunnistaa mainiosti erikoisaloja. Esimerkiksi erikoislääketieteen sanastosta harvoin on tavalliset pulliaiset kiinnostuneita, niitä sisältöjä kuluttavat yleisesti ottaen erikoislääkärit. Näin ollen tietyillä mielenkiinnon kohteiden valinnoilla voi saada hyviä tuloksia aikaiseksi.
Facebook-pikselin avulla tavoitat jo teidät tuntevat ihmiset
Facebook-pikselin asentaminen verkkosivustolle mahdollistaa verkkosivukävijöidenne tavoittamisen uudelleen Facebookissa. Tätä suosittelen kaikille b2b-alan yrityksille, joiden saattaa olla vaikea muuten saada kohdeyleisöä Facebookissa kiinni. Pikselin asennuksen jälkeen voit kohdentaa mainontaa
- kaikille www-kävijöille
- tietyillä sivuilla vierailleille kävijöille
- toisilla sivuilla, muttei kaikilla sivuilla käyneille
Muista tämän kohdeyleisön kanssa, että he tuntevat jo teidät, joten viestinne voi olla normaalia myyvempi.
Kokeile rohkeasti
Tässä kävin muutaman perusjutun läpi b2b-mainostuksesta. Lisää löytyy, kun vain jaksaa tutkailla Facebookin mainostyökalua.
Mitä paremmin osaa yhdistellä eri mainostyyppejä eri mainoskohdennusten kanssa, sitä tuloksekkaampaa mainostus on. Ohjenuora on, että tee mainostusta jatkuvasti, koska mainostyökalu muuttuu ihan koko ajan. Jos pidät parinkin kuukauden tauon, moni asia on jo muuttunut ja mainostyökalun muutosten perässä on työlästä pysyä.
Jos haluat oppia pro-tason mainostusta, pyydä meiltä tarjous!