Ota yhteyttä

Myyvät verkkosivut: Parhaat keinot myynnin kasvattamiseen  

Näin kasvatat myyntiä tehokkaiden verkkosivujen avulla! Lue parhaat keinot, joilla optimoit sivut houkuttelemaan kävijöitä, lisäämään liidejä ja myyntiä.

Verkkosivut ovat yksi yrityksen tärkeimmistä resursseista. Ne ovat tärkeä osa yrityksen liiketoimintaa, tarjoten mahdollisuuden erottautua, alustan myynnille ja liidien keruulle sekä arvokasta asiakasdataa.  

Verkkosivut ovat kanava, joka on täysin yrityksen omassa hallinnassa eikä isojen jättien, kuten Metan tai Googlen armoilla. Silti ne usein unohdetaan ja sisältö jätetään vanhenemaan. Miten varmistaa hyvä digitaalinen asiakaskokemus ja luoda myyvät verkkosivut?  

Kasvata myyntiä verkkosivujen avulla 

Mainonnalla ohjataan liikennettä verkkosivuille ja tulokset ovat hyvät, mutta silti myyntiä ei tule. Kuulostaako tutulta? Verkkosivut ovat tehokas työkalu myynnin kasvattamiseen ja liidien keräämiseen, mutta niiden on oltava optimoitu tähän tarkoitukseen. Huolellisesti suunnitellut ja asiakaslähtöiset verkkosivut houkuttelevat kävijöitä, pidentävät istunnon kestoa ja tarjoavat arvokasta sisältöä sekä helpottavat asiakkaiden yhteydenottoa, mikä johtaa lisääntyneisiin myyntimahdollisuuksiin. 

Määrittele verkkosivujen tavoite 

Verkkosivujen tavoite on ensisijaisesti houkutella kävijöitä ja muuntaa heidät potentiaalisiksi asiakkaiksi. Määritellyn tavoitteen tulisi olla selkeä ja konkreettinen, esimerkiksi tuotteiden tai palveluiden myynti, liidien kerääminen tai brändin tunnettuuden lisääminen. Verkkosivujen on siis vastattava kysymykseen ”Mitä sivukävijän halutaan tekevän?” ja tämän tavoitteen on tultava selville heti etusivulla. 

Myyvät verkkosivut Bookbeat-esimerkki Esimerkki 1: BookBeatin etusivulla tavoite selvästi näkyvillä eli ohjata asiakas kokeilemaan 30 päivää maksutta. 

Verkkosivut luodaan tavoitteen pohjalta, mutta niiden on myös palveltava asiakkaan ongelmaan ja tuotava siihen ratkaisu. Muista, että vaikka asiakas ei heti osta tai ota yhteyttä, verkkosivuista pitää jäädä hyvä tunne. Sen vuoksi verkkosivujen on myös oltava brändin mukaiset – jotta asiakkaalle jää mieleen myös yritys. Verkkosivut voikin mieltää yhdeksi asiakaspalvelijaksi (tai jopa myyjäksi).   

Jaottele verkkosivujen sisältö 

Sisällön jaottelu selkeisiin osioihin auttaa kävijöitä löytämään tarvitsemansa tiedot helposti ja nopeasti. Yhdellä sivulla on tarkoitus keskittyä vain yhteen asiaan, teemaan tai näkökulmaan. Kategorisoi sisältö siis relevantteihin aihealueisiin.  

Käytä selkeitä otsikoita, alaotsikoita ja väliotsikoita. Näin varmistat, että sisältö on järjestetty loogisesti ja helppolukuisesti. Se, että jokaisella verkkosivuston sivulla on yksi tarkoitus ja sivulla käsitellään sisällöllisesti vain yhtä asiaa, on myös hakukoneoptimoinnin kannalta tärkeää. 

Myyvät verkkosivut selkeä jaottelu

Esimerkki 2: Sisältö on selkeästi jaoteltu ROOSAN verkkokaupassa 

Vaikka kuinka mieli tekisi, niin yksinkertaista ja selkiytä. Muista, että kaikkea ei tarvitse sanoa kerralla. 

Kehota verkkosivuilla toimintaan 

Jotta verkkosivuvierailija voisi tehdä sen, mitä toivotaan, täytyy häntä kehottaa toimintaan. Näin saat ohjattua asiakasta kohti haluamaasi tavoitetta ja säästät asiakkaan aikaa. Käytä selkeitä ja houkuttelevia kutsuja toimintaan ja varmista, että ne erottuvat visuaalisesti. Varmista, että toimintakehote (Call-to-Action) eli CTA-painike on verkkosivuilla selvästi esillä ja toistuu tarpeeksi usein. Toimintakehote on hyvä löytyä vähintään oikeasta yläkulmasta ja sivun keskeltä.  

Myyvät verkkosivut CTA-nappulat

Esimerkki 3: CTA-painikkeet ovat etusivulla oikeassa yläkulmassa ja keskellä 

Mikäli mahdollista, toimintakehotteen voi lisätä kaikkiin painikkeisiin. Muotoile painikkeet kehotusmuotoon jatka, tilaa, ota yhteyttä, tutustu palveluihin, jne. 

Myyvät verkkosivut CTA-nappuloiden sijainti

Esimerkki 4: Painikkeet ovat toimintakehotteen muodossa 

Huomioi myös, että jokaisella sivuston sivulla kävijää on ohjattava eteenpäin. Esimerkiksi mielenkiintoisessa blogitekstissä on hyvä olla linkkaus toiseen blogitekstiin, tuotteeseen tai palveluun, jota teksti käsittelee. Älä jätä asiakkaan kulkua verkkosivuilla kesken sen vuoksi, että toimintakehotetta ei ole olemassa! 

Huolehdi verkkosivujen käytettävyydestä 

Varmista, että verkkosivujen käytettävyys on kunnossa. Huolehdi, että ne toimivat moitteettomasti eri laitteilla ja selaimilla, navigointi on helppoa ja latausajat ovat lyhyet. Käytettävyyttä on myös tehdä asiat verkkosivuilla asiakkaalle helpoksi ja poistaa turhat oston (tai muun halutun toimenpiteen) esteet. Jos sinua mietityttää, kuinka nopeasti verkkosivunne latautuvat, voit tarkistaa verkkosivujen latausnopeuden esimerkiksi Googlen PageSpeed Insights -testillä 

Asiakkaiden on voitava löytää tarvitsemansa tieto vaivattomasti. Hyvä nyrkkisääntö käytettävyyteen on, että mikään sivu ei saisi olla yli kolmen klikkauksen päässä, ollaanpa kuinka syvällä tahansa verkkosivuston hierarkiassa.  

Käytä sivustolla harkitusti erilaisia slider- ja pop-up-elementtejä. Nämä voivat haitata ja häiritä asiakkaan sivustolla navigointia. Muista, että selkeys ja jäsennelty sisältö tekevät ostoprosessista sujuvamman.  

Huomioi myös saavutettavuus. Saavutettavuus lisää yhdenvertaisuutta ja tekee itsenäisen asioinnin mahdolliseksi yhä useammalle ihmiselle. Verkkopalvelujen hyvä saavutettavuus on välttämätöntä joillekin ihmisille, mutta hyödyllistä ihan jokaiselle. Saavutettavuus parantaa kaikkien käyttökokemusta ja lisää kilpailuetua. Myös hakukoneet tykkäävät. Lue lisää saavutettavasta digiviestinnästä. 

Panosta laadukkaaseen sisältöön 

Laadukas sisältö on avainasemassa verkkosivujen menestyksessä. Sisällön laatuun kannattaa siis ehdottomasti panostaa. Varmista, että sisältö on relevanttia, kiinnostavasti kirjoitettu ja käytä aiheeseen liittyviä kuvia ja videoita.  

Verkkosivukävijöille tulee tarjota arvokasta ja hyödyllistä tietoa, joka vastaa heidän tarpeisiinsa. Poista tai muokkaa tarpeettomat ja epäolennaiset tiedot. Huolellisesti kirjoitettu teksti luo vakuuttavan kuvan. Oikeinkirjoituksella annat ammattimaisen vaikutelman sekä itsestäsi että yrityksestäsi. Tarkista, vastaako sivu kysymyksiin mitä, miksi, miten ja kenelle sekä tuleeko hyödyt, edut, hinta ja muu oleellinen selville. Sivustolta tulee jäädä kävijälle tunne, että se tarjosi vastauksia. Hyvä verkkosivusisältö auttaa myös mainonnassa 

Nykyään ihmiset eivät enää lue sivuja perusteellisesti, vaan pikemminkin silmäilevät niitä. Siksi on tärkeää kiinnittää huomiota tekstin lisäksi sivuston kuviin. Kuvat viestivät asiakkaalle paljon, joten huonosti valittu kuva saattaa jopa hämmentää asiakasta. Kuvien tulee tukea yrityksen tarinaa ja kertoa tarjoomasta innostavasti. Iloiset ja hymyilevät ihmiset toimivat yleensä tehokkaimmin! 

Kehitä verkkosivuja jatkuvasti 

Rakentamalla myyvän verkkosivuston, joka on visuaalisesti miellyttävä, helppokäyttöinen, nopea ja informatiivinen, voit erottua kilpailijoistasi ja kasvattaa yrityksesi menestystä digitaalisessa ympäristössä.  

Verkkosivujen kehittäminen ei kuitenkaan ole kertaluontoinen projekti, vaan jatkuva prosessi. Seuraa sivuston suorituskykyä ja kävijädataa, ja tee tarvittavia muutoksia ja parannuksia. Pidä sisältö ajan tasalla, hakukoneoptimoi ja päivitä sivustoa säännöllisesti. Näin varmistat, että verkkosivusi palvelee tarkoitustaan tehokkaasti – kasvattaa myyntiä ja vahvistaa brändiäsi. 

Lue myös

 

Myyvät tuotekuvaukset. Vinkit myyviin verkkokauppateksteihin.

Myyvät verkkosivut koulutus