Ota yhteyttä

Kiinnostuksen kohteet ja mainoskohdistus Facebookissa – Somevinkki 29

6 kesäkuuta 2016

Oletko miettinyt, miksi näet tiettyjä mainoksia Facebookissa? Facebook kerää julkaisujemme, tykkäysten ja muiden toimintojen avulla tietoa siitä, millaiset mainokset meitä kiinnostavat. Lue blogista, miten voit muuttaa kiinnostuksen kohteita Facebookissa ja nähdä sopivampaa mainossisältöä.

Oletko koskaan miettinyt, miksi näet tiettyjä mainoksia Facebookissa? Facebook kerää julkaisujemme, tykkäysten ja muiden toimintojen avulla tietoa siitä, millaiset mainokset meitä saattaisivat kiinnostaa.

Ruutuun lävähtää mekkoja ilmaisella toimituksella ja palautuksella. Enhän minä ole mekkoihminen saati koskaan käynyt noiden sivuilla! Miksi ihmeessä Facebook näyttää minulle tällaisen mainoksen?

(Huomautus: tämä on vain sattumanvarainen esimerkki, eikä somevinkin kirjoittaja ole saanut henkilökohtaisesti tätä mainosta.)

Miksi näen tämän mainoksen?

Jos et vielä tiennyt, voit selvittää, miksi mekkomainos näkyy juuri sinulle – mainos itsessään kertoo vastauksen. Mainoksen oikeassa yläkulmassa on joko ”X” tai alaspäin osoittava väkänen, jota napauttamalla avautuu valikko.

Napauta ”Miksi näen tämän?”, jolloin saat ainakin jonkinlaisen selityksen sille, miksi mainos on kohdistettu juuri sinulle.

Selitys mainokselle auttaa eteenpäin, mutta pääset tarkastelemaan mainosten kohdistuksia vieläkin tarkemmin. Nämä kiinnostuksen kohteet määrittävät sen, miksi Facebook näyttää sinulle tiettyjä mainoksia.

Tarkastele kiinnostuksen kohteita Facebookissa

Jotta pääset tarkastelemaan kiinnostuksen kohteita, napauta ”Hallitse mainosasetuksia”.

Saat listan kaikista niistä asioista, joista Facebook ajattelee sinun olevan kiinnostunut – saatat yllättyä, kuinka hyvin ne pitävät paikkaansa. Facebook on kerännyt listan muun muassa julkaisujesi, tykkäystesi ja muun Facebook-käyttäytymisesi perusteella. Esimerkin listalla on useita muotiin ja vaatteisiin liittyviä kiinnostuksen kohteita.

Listalla on usein mukana myös kummallisia kiinnostuksen kohteita. Se saattaa olla elokuva, jota et ole koskaan katsonut tai bändi, josta et ole koskaan kuullutkaan. Muun muassa kieli asettaa Facebookille haasteita todellisten kiinnostuksen kohteiden listaamiseen – paikallinen tuttu yritys voi olla samanniminen kuin japanilainen pop-yhtye.

Poista turhat kiinnostuksen kohteet – mutta älä kaikkea!

Parasta kuitenkin on, että voit itse poistaa kiinnostuksen kohteet, jotka eivät pidä paikkaansa. Napauta vain ”X”-painiketta kiinnostuksen kohteen oikeassa reunassa. Näin Facebook saa paremman käsityksen siitä, millaisia mainoksia haluat nähdä.

Huomaa kuitenkin, ettet saa Facebook-mainoksia kokonaan pois poistamalla kaikkia kiinnostuksen kohteita. Facebook on sanonut asiasta näin:

Vaikka poistaisit kaikki kiinnostuksen kohteet, saat saman verran mainoksia kuin aiemminkin, mutta ne saattavat olla entistä hyödyttömämpiä sinulle.

Voit myös itse lisätä listaan uusia kiinnostuksen kohteita, jolloin Facebook pystyy näyttämään sinulle paremmin mielenkiintoasi vastaavia mainoksia.

Lähde: Social Media Today – Wanna’ Know What Facebook Thinks Your Interests Are? Here’s How to Find Out

Jos Facebook-mainonta kiinnostaa enemmän, kysy lisää Facebook-koulutuksistamme!

Facebook-koulutukset