Brändi on se, mitä yrityksestäsi sanotaan silloin kun et ole paikalla. Brändin rakentaminen eli positiivisen mielikuvan luominen (ja ylläpitäminen) sosiaalisessa mediassa on varsinkin pienemmille yrityksille hyvin kustannustehokasta. Brändillä on kaksi päätehtävää – tehdä yrityksestä erottuva sekä synnyttää luottamusta. Miten tätä voi tehdä somen välityksellä?
Ennen kuin alkaa kiireesti tuottamaan sisältöä someen, kannattaa käyttää hetki brändin ja ydinviestin kirkastamiseen. Miltä brändisi haluaa näyttää, kuulostaa ja tuntua?
Aloita asiakkaasta!
Jos yrität miellyttää kaikkia, et miellytä ketään. Kun tunnet asiakkaasi, pystyt tehostamaan viestintää ja resursseja. Avainsana on siis asiakkaan ja asiakaspolun tunteminen. Mieti ensin:
- Missä (kanavassa) potentiaalinen asiakas ensimmäisenä tutustuu yritykseesi?
- Miten ja missä pisteissä asiakas kohtaa yrityksesi?
- Miten asiakas vuorovaikuttaa kanssasi?
- Miten asiakas tekee ostopäätöksen (ja miten voit vaikuttaa siihen)?
- Miten huolehdit olemassa olevista asiakkaistasi kanta-asiakkaistasi?
Netistä löytyy hyviä asiakaspersoonantekotyökaluja, esim.
Tai voit ladata Kuulun käyttämän asiakaspersoonapohjan. Lataa asiakaspersoona-pohjamme tästä .
Asiakaspersoonapohjaa käytät näin
- Tausta: työpaikka, urapolku, perhe
- Demografia: ikä, sukupuoli, asuinpaikka
- Median käyttö: mitä medioita kuluttaa, mistä löytää tietoa, miten tykkää viestiä
- Tavoitteet: ensisijainen tavoite työssä
- Haasteet: mikä valvottaa öisin työhön liittyen, eli huolet ja murheet työssä. Miten voimme auttaa asiakasta saavuttamaan tavoitteensa ja ylittämään esteensä/haasteensa?
- Lainaus: Mitä hän on sanonut haasteistaan ja tavoitteistaan?
- Vastalauseet: Mitä sanoo tyypillisesti (miksi ei osta)?
- Markkinointiviesti ja myyntipuhe: Miten muotoilet markkinointiviestin tälle henkilölle?
Somepresenssi – valitse oikeat kanavat!
Mieti hetki – mistä tavoitat eniten potentiaaliset asiakkaasi? Niissä kanavissa sinunkin kannattaa näkyä! Tsekkaa siis esimerkiksi Google Analyticistä tärkeimmät nettisivujen liikenteen lähteet, ja panosta niihin kanaviin, josta tulee laadukasta liikennettä, eli oikeita asiakkaita. Yrityksesi ei esimerkiksi kannata esimerkiksi twiitata päivittäin, jos Twitterin kautta et tavoita asiakkaitasi. Yksinkertaistaen, ole siellä missä asiakkaasi ovat.
Somekanavien yhteneväisyys – miltä brändisi näyttää?
On tärkeää, että kun brändi näkyy, se näkyy joka kanavassa yhteneväisellä tavalla ja johdonmukaisesti. Muista käyttää samoja visuaalisia elementtejä ja värejä joka somekanavassa.
Huomioi, että asiakkaiden tulee olla helppo tunnistaa yrityksesi ja brändisi yhdellä silmäyksellä kanavassa kuin kanavassa. Yhteneväinen viestintätapa auttaa muodostamaan vahvan tunnesiteen asiakkaan ja yrityksesi välille. Muista myös hyödyntää somekanavien kaikki mainospaikat, eli bannerit sekä bio/esittelytekstit!
Alla esimerkkinä Tubeconin neljä eri somekanavaa. Organisaatio on hyvin tunnistettava, oli kanava mikä hyvänsä.
Ydinviestit ja sisällöntuotanto – erottaudu!
Sisällöntuotannossa lähde liikkeelle viestimällä palvelulupauksesi. Älä tuota samanlaista sisältöä kuin kaikki muut – tai pahimmassa tapauksessa samanlaista sisältöä kuin kilpailijasi. Brändin sisällöntuotannossa tärkeintä on kiteyttäminen ja erottuminen. Etsi siis teidän yrityksen X-factor! Mieti, mikä tuotteissasi tai palveluissasi erottaa sinut muista – ja korosta sitä. Tuo erilaisuutesi esille sisällöillä. Millaista lisäarvoa asiakkaasi saavat, kun ostavat sinulta? Jos brändisi olisi tunne, mikä tunne se olisi? Nämä ovat ydinviestejäsi. Hyvä ydinviesti on ytimekäs, erottuva, aiheuttaa positiivisia tunteita ja se on helposti ymmärrettävä. Se kertoo, mitä brändisi asiakkaalle lupaa.
Brändin sisällöntuotannossa tärkeintä on kiteyttäminen ja erottuminen. Etsi siis yrityksenne X-factor!
Muista olla läpinäkyvä ja kerro mitkä ovat yrityksesi arvot. Sosiaalisessa mediassa ei toimi päälle liimattu kiiltokuva, vaan yrityksen vahvuus tulee aitoudesta. Ihmiset muistavat tarinat tehokkaammin ja kauemmin kuin ostokehoitusviestit. Tarinat myös saavat asiakkaat tuntemaan ja luovat yhteenkuuluvuutta. Kerro siis yrityksesi tarina – sanoita asiakkaille näkyviin ja aloita siitä miksi teette sitä mitä teette?
Tuota somekanaviisi sisältöä, joka kouluttaa, viihdyttää, kouluttaa ja vakuuttaa asiakkaasi. Laatu korvaa määrän. Muista erityisesti asiakaskokemus sisällöissä ja tarjoa seuraajillesi asiakaspolun eri vaiheisiin sopivaa sisältöä. Uusi asiakas haluaa tietää yrityksestäsi erilaisia asioita kuin sinut jo tunteva kanta-asiakas, mutta molemmat asiakastyypit kannattaa pitää someseuraajina.
Vuoropuhelu – miltä brändisi kuulostaa?
Sosiaalinen media on nimensäkin mukaisesti sosiaalista – sinun on oltava siellä läsnä . Jokaiseen kommenttiin, palautteeseen, arvosteluihin tai yksityisviestiin on vastattava. On myös hyvä ilmoittaa asiakkaille, milloin he voivat odottaa vastausta. Näin rakennat myös asiakasuskollisuutta ja annat luotettavan kuvan, koska arvostat ja kuuntelet asiakasta ja hänen yhteydenottojaan.
Käy rohkeasti yrityksenä asiakkaidesi kanssa vuoropuhelua eli osallista, aktivoi, kysy, kiitä ja anna palautetta. Puhu asiakkaille ihmisenä, älä mene yrityksen logon taakse piiloon. Palvele asiakasta persoonana ja käy vuoropuhelua. Muista, että henkilö on aina mielenkiintoisempi kuin logo (eli yritys), joten tuo henkilökuntaasi esille. Yrittäjän sekä työntekijöiden henkilöbrändäyksen keinoin yrityksenkin brändi saa tehokkaammin näkyvyyttä!
Pidä huolta, että äänensävysi eli tapa viestiä , on samanlainen somekanavissa, nettisivuilla ja myös henkilökohtaisessa kontaktissa. Miltä haluat brändisi kuulostavan asiakkaan korvaan?
Muista, että brändin rakentaminen on pitkäjänteistä puuhaa, eikä brändiä voi vaan pykätä pystyyn yhdessä yössä.