Ota yhteyttä

Kärsiikö www-sivusi Googlen algoritmimuutoksista? Case: 2 SEO-esimerkkiä

Onko sivusi menettänyt näkyvyyttä Googlen algoritmimuutosten takia? Lue esimerkit 2 SEO-raportin tulkinnasta ja opi, miten parantaa sivustosi sijoituksia!

Google on tehnyt viimeisen parin vuoden aikana merkittäviä päivityksiä hakualgoritmeihin. Hakualgoritmit määrittelevät mitkä sivustot päätyvät millekin sijainnille hakutuloksissa. Vaikka Google tekee algoritmipäivityksiä tasaisin väliajoin muutoinkin, voi nyt olla hyvä aika tarkastella sitä, ovatko nämä merkittävät päivitykset vaikuttaneet oman sivuston näkyvyyteen hakutuloksissa.

Mitä Googlen algoritmimuutokset tarkoittavat?

Lyhyenä yhteenvetona kerrottakoon, että Googlen algoritmpäivitysten tarkoituksena on ollut karsia turhan, huonon ja roskasisällön sisältämiä sivuja hakutuloksista. Käänteisesti puolestaan tarkoituksena on korostaa lukijaa hyödyttävän ja ajan tasalla olevan tiedon sisältäviä sivustoja.

Löydät aikaisemmat kirjoitukset aiheesta tästä, Helpful content ja Hakukonenäkyvyys ja March core joissa pureudutaan tarkemmin siihen, mitä nämä kaksi päivitystä pitävät sisällään.

Mitkä tekijät vaikuttavat näkyvyyteen?

Nyt kun aikaa on jo kulunut ja päivityksiä on ajettu tuotantoon, on merkkejä muutoksista havaittavissa. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa, että pääsen näkemään lukuisten erilaisten ja eri toimialoilla olevien sivustojen dataa ja analytiikkaa. Olenko huomannut muutoksia datassa? Kyllä. Onko syytä huolestua? Kyllä ja ei.

Selviä muutoksia on havaittavissa, mutta toisaalta joissakin tapauksissa ainakaan toistaiseksi merkittäviä muutoksia ei ole juurikaan näkynyt. Tähän vaikuttaa tietysti lukuisat eri asiat, kuten sivuston laajuus, hakuvolyymit, kilpailutilanne, oman sisällön laatu, tekninen optimointi ja niin edelleen.

Avaan hieman mitä edellä mainituilla asioilla tarkoitan. Jos sivustosi on hyvin pieni sisältäen vain esimerkiksi muutamia tuote- tai palvelusivuja ja liikenteen määrä on ollut aina suhteellisen vähäistä, voi mahdollisten muutosten (negatiivisten tai positiivisten) näkyminen tai havaitseminen olla hankalaa. Jos sivustosi on laaja sisältäen satoja (tai tuhansia) erilaisia sivuja ja artikkeleita, on hyvin todennäköistä, että datassa näkyy muutoksia – etenkin, jos sisällöt eivät ole ajan tasalla. Lisäksi suuren kausivaihtelun omaavat sivustot ja heidän tuotteiden tai palvelun kysyntävaihtelut kausittain voivat hankaloittaa datan tulkintaa. Ainakin täytyy tunnistaa, onko kysynnän vaihteluissa kyse tulosten muuttumisesta vai luontaisesta ja kausittaisesta kysynnän vaihtelusta.

Ei siis ole mitenkään yksiselitteistä, että muutoksia näkyy selvästi, tai niitä on mahdollista verrata keskenään jonkun toisen sivuston kanssa.

Miten tulkita dataa

Ensimmäisenä muutokset tietysti näkyvät analytiikassa. Voi aivan hyvin olla, että analytiikassa orgaanisen liikenteen määrä näyttää vähentyneen, etenkin jos sivustosi on aina saanut paljon orgaanista liikennettä. Tästä ei vielä kannata tehdä sen suurempia johtopäätöksiä, vaan tilannetta kannattaa tutkia pintaa syvemmältä. Tiedätkö esimerkiksi, millä hakutermeillä sivustollesi on päädytty ja onko niillä ollut merkittävää hyötyä liiketoimintasi kannalta?

Liikenteen lasku ei aina ole huono merkki

Otetaan tähän esimerkkinä vaikkapa isännöintitoimiston sivusto. Sivustolla on ainakin kaksi eri käyttötarkoitusta. Palvella sekä nykyisiä asiakkaita (taloyhtiön asukkaat) sekä toimia myyntikanavana uusille asiakkuuksille. On erittäin todennäköistä, että orgaaninen liikenne on suurilta osin nykyisten asiakkaiden liikennettä esimerkiksi ajankohtaiseen blogiin, tieto- ja palvelusivuille, lomakkeisiin, yhteystietoihin ja niin edelleen. Tämän liikenteen määrä voi aivan hyvin olla jopa 95 prosenttia kaikista orgaanisesti sivustolle päätyvistä hauista.

Oletetaan, että kyseisen isännöintitoimiston sivuston orgaanisen liikenteen määrä on laskenut 30 prosenttia viimeisen vuoden aikana. Onko tällä merkitystä siihen, kilahtaako kyseisen toimiston kassakone? Eipä juurikaan, koska valtaosa orgaanisesta liikenteestä ei ole potentiaalinen uusi asiakas.

Tutki aina liikenteen muutosten syyt

Asia kannattaa kuitenkin tutkia mistä tämä johtuu. Tässä tapauksessa syynä voi olla vaikkapa yksinkertaisesti

  • Muuttunut viestintätapa eri kanavissa, jolloin tarvetta sivustolla käyntiin ei edes ole.
  • Lomakkeet voivat olla eri verkkotunnuksen alla, johon päädytään esimerkiksi tiedotteiden tai sähköposti-ilmoitusten kautta ja niin edelleen.

Jos kuitenkin tiedät, että merkittäviä muutoksia liikenteessä ei pitäisi olla, tutki analytiikkaa ja etsi sivut, jotka ovat kärsineet liikenteen vähentymisestä. Jos havainto on se, että nämä sivut ovat tarkoitettu nykyisille asiakkaille, ei syytä suureen huoleen pitäisi olla ja kysynnän / liikenteen laskuun voi olla aivan hyvin syynä yllä mainitut asiat.

Mitä työkaluja hyödyntää datan analysoinnissa?

Jos liikenteen vähentyminen koskee myyntisivuja, joissa myyt tuotetta tai palvelua, kannattaa olla ainakin hieman huolissaan ja tutkia mistä tämä johtuu. Sivun sisällön ajankohtaisuus ja informaatioarvo kannattaa ainakin korjata kuntoon.

Google Search Console

Toiseksi, ellet vielä ole sitä jo tehnyt, asenna käyttöön Google Search Console. Tällä pystyt näkemään hyvää dataa siitä, miten mikäkin hakutermi menestyy orgaanisissa hakutuloksissa. Lisäksi Search Console antaa tietoa sivuston suorituskyvystä, joka on yksi merkittävä tekijä hakukoneoptimoinnissa ja sen onnistumisessa.

Ahrefs ja Semrush

Kolmantena, voi olla aiheellista tutkia sivustoa jollakin hakukoneoptimointiin tarkoitetulla ohjelmalla, kuten Ahrefs tai Semrush. Näiden avulla saat dataa esimerkiksi siitä, miten sivustosi sijoittuu kilpailijoihin nähden sekä valtavan määrän muuta hyödyllistä dataa.

Kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin datan tulkinta ei ole aina helppoa tai yksinkertaista. Pitää osata tunnistaa, onko orgaanisen liikenteen määrällä lopullista vaikutusta omaan liiketoimintaan.

Esimerkki 1 Google Search Consolesta

Tutkitaan seuraavaksi kahta erilaista käppyrää Search Consolesta tarkasteltuna.

Alla olevassa kuvassa on erään sivuston dataa viimeisen 16 kuukauden ajalta.

  • Sininen = klikkauksia (kuinka monta kertaa sivustolle on klikattu)
  • Violetti = näyttökertoja (kuinka monta kertaa hakutulos on näkynyt Googlessa)
  • Vihreä = keskimääräinen klikkausprosentti
  • Oranssi = keskimääräinen sijoitus hakutuloksissa

Näin tulkitaan yllä olevaa dataa

Dataa tutkiessa huomataan selkeästi, että jotain on tapahtunut punaisen nuolen osoittamassa kohdassa elo- syyskuun vaihteessa. Tarkemmin katsoessa huomataan, että näyttökertojen määrä on tippunut suhteellisen paljon. Äkkiseltään voisi ajatella, että tämä on huono asia, sillä sivusto ei ole enää näkyvillä hakutuloksissa yhtä paljon kuin aikaisemmin. Mutta, tämä ei ole kuitenkaan vaikuttanut klikkausten määrään juuri lainkaan, vaan sininen käyrä on suhteellisen tasainen. Myös vihreä käyrä näyttää positiiviselle – klikkausprosentti on lähtenyt nousemaan. Oranssi käyrä – keskimäärinen sijoitus hakutulossivuilla on puolestaan laskemaan päin. Joka tarkoittaa siis sitä, että sivuston keskimääräinen sijoittuminen koko sivuston osalta on laskenut.

Search Consolesta näet muun muassa

  • millaiset hakutermit ovat näkyneet hakutuloksissa,
  • kuinka monta klikkiä ne ovat saaneet ja
  • mille sivuille orgaanisesti päädytään.

Tätä raporttia kannattaa tutkia, etenkin jos näyttökerrat ja klikit ovat lähteneet laskuun.

Yllä olevan kuvan raportilla syy oli helposti havaittavissa, miksi näyttökerrat ovat tippuneet, kun asiaa tutki pintaa syvemmältä. Elo-syyskuun vaihteen näyttökertojen laskun syyksi paljastui kaksi todella paljon näyttökertoja saanutta hakutermiä. Nämä hakutermit eivät ole mitenkään merkittävässä asemassa kyseisen yrityksen liiketoimintaan, joten sinällään näyttökertojen laskemisella ei ole mitään merkitystä.

Kyseiset hakutermit olivat menestyneet todella hyvin ja ne olivat kärkikahinoissa hakutuloksissa. Koska kyseiset hakutermit kuitenkin ovat sellaisia, että sillä vain etsitään juuri kyseistä palvelua (todella valtavalla brändiarvolla ja hakuvolyymilla!), menee käytännössä kaikki klikit ensimmäisellä sijalla olevalle sivustolle. Vain pieni osa klikeistä valui alempana hakutuloksissa oleville sivustoille. Tämän vuoksi kuvassa oleva käyrästö jopa hieman valehtelee, koska kaksi valtavan volyymin hakutermiä sai näyttökertoja aivan valtavasti, mutta vain hyvin vähän klikkauksia.

Voidaan jopa ajatella, että tämä on vain positiivinen asia, että kyseiset hakutermit eivät enää ole sekoittamassa kokonaiskuvaa. Tässä kohtaa ei ole siis syytä huolestua missään tapauksessa.

Jos kyseiset hakutermit olisivat olleet yritykselle merkittävässä asemassa ja niillä olisi ollut vaikutuksia kokonaisuuden kannalta, olisi syytä olla huolissaan ja aloittaa tutkiminen miksi näin on käynyt.

Yllä olevassa esimerkissä ei siis kannata missään nimessä aloittaa toimenpiteitä kyseisten hakutermien saamiseksi takaisin hakutulosten kärkeen. Tämä on nyt todettu, että vaikka hakutermit ovat olleet hyvillä sijoilla hakutuloksissa ja volyymi on aivan valtava, ei kyseiset hakutermit tuo liikennettä sivustolle juuri lainkaan. Ja lisäksi, kyseiset hakutermit tuskin ovat tuoneet yhtään uutta potentiaalista asiakasta.

Esimerkki 2 Google Search Consolesta

Otetaan toisena esimerkkinä aivan toisella toimialalla toimiva yritys. Kyseessä on todella kovasti kausivaihteluun perustuva tuote. Lukemista selviää erittäin selvästi, että tuotteella on kovinta kysyntää keväästä loppukesälle huipun osuessa kesäkuun ajalle.

Jos dataa olisi katsonut vain esimerkiksi kesäkuu – marraskuu ajanjaksolta, voisi helposti tehdä johtopäätöksen, että orgaaniset hakutulokset ovat heikentyneet huomattavasti kesän lukemista. Pidemmältä ajalta dataa tarkastellessa huomataan, että aivan sama ilmiö on tapahtunut myös edellisenä vuonna – kysyntä yksinkertaisesti pienenee huomattavasti mitä pidemmälle vuosi etenee.

Tässä esimerkissä ei siis ole havaittavissa mitään negatiivisia vaikutuksia tai muutoksia Googlen orgaanisen näkyvyyden kannalta. Tällä kyseisellä sivustolla on vain tuotesivuja, ei siis mitään artikkeleita tai muitakaan sivuja. Kilpailua kyllä on varsin paljon, ja samaa tuotetta on myynnissä useilla kymmenillä sivustoilla.

Kyseinen yritys on kasvattanut myyntiä tänä vuonna varsin mukavasti ja edellisen vuoden myyntilukemat saavutettiin jo elokuussa. Orgaaninen liikenne olikin vuoden kovimpaan myyntihetkeen todella mukavalla tasolla ja mainoskampanjat onnistuivat erittäin hyvin.

Johtopäätöksenä tästä, sisällöt ovat kunnossa tärkeimmillä myyntiin johtavilla sivuilla, sillä orgaanisen liikenteen määrä on hyvällä tasolla ja tulokset näkyvät parhaan myyntisyklin aikana. Kilpailijat eivät ole onnistuneet pitämään asemiaan hakutuloksissa ja pitkäjänteinen työ näyttää kantavan hedelmää jopa hivenen parantuneina orgaanisen näkyvyyden tuloksina.

Tutki hakutermien vaihtelua Google Trendsistä

Kysynnän vaihteluja oman liiketoiminnan kannalta oleellisilla hakutermeillä voi tutkia helpolla tavalla Google Trendsin avulla. Tätä kannattaa myös hyödyntää tutkiessa hakuvolyymien vaikutuksia ja kausivaihteluja oman liikenteen osalta.

Evästeillä on suuri vaikutus dataan

Lopuksi muistutan vielä evästekyselyistä. Jos kyselyt on asetettu käyttöön tutkimasi ajanjakson aikana, huomaa että tällä on vaikutuksia datan määrään. Evästekyselyn vaikutukset voivat näkyä jopa kymmenien prosenttien suuruisena liikenteen ja muun datan määrän vähenemisenä analytiikassa. Lataa evästeopas Traficomin sivuilta.

Tutki, analysoi, vedä johtopäätökset, tee tai älä tee muutoksia

Tässä vain kaksi hyvin pintapuolista analyysia hakukonenäkyvyydestä ja miten ne mahdollisesti voivat vaikuttaa liiketoimintaan. Jos sivustosi on saanut negatiivisia vaikutuksia Googlen silmissä, tutki ensin asiaa ennen kuin teet lopullisia johtopäätöksiä. Jos taas olet huomannut, että orgaanisen liikenteen määrä on kasvanut merkittävästi, voi samoja asioita tutkia aivan hyvin ja yrittää ottaa kaikki mahdollinen hyöty kasvaneesta liikenteestä esimerkiksi konversio-optimoinnin avulla.

Laadukas sisältö ja hyvä käyttäjäkokemus sivustolla sataa omaan pussiin pitkässä juoksussa. Pikavoittoja et todennäköisesti saa, mutta maratoniakaan ei voiteta ensimmäisen kilometrin aikana.

Kuulun blogista löytyy myös muita hakukoneoptimointivinkkejä lisää.

Lue lisää  SEO ANALYYSISTÄMME

Lue lisää  hakukoneoptimoinnin koulutuksesta

Sinua saattaisi kiinnostaa myös alla olevat kirjoituksemme

Google helpful content päivitys

Yrityksen näkyvyys Googlessa

Google my business auttaa yrityksiä löytymään netistä