Ota yhteyttä

Rekrytointi ja rekrymarkkinointi Linkedinissä

7 elokuuta 2023

Rekrytointi Linkedinissä tarjoaa mahdollisuuden levittää työpaikkailmoitusta oikeille kohderyhmille. Ota Linkedin-rekrytointi haltuun blogimme avulla!

LinkedIn on rekrytoijien mielestä tärkein somekanava rekrytoinnissa (Lähde: Duunitorin Kansallinen rekrytointi -tutkimus 2022). Suosituimmuus rekrytoinnissa on varmast juuri sen vuoksi, että se on keskittynyt juuri työelämän ja ammatillisen verkostoitumisen ympärille.

Tällä hetkellä Suomessa on jopa 1,6M LinkedInin käyttäjää. Linkedin-palvelu on käyttäjilel maksuton ja sieltä löytyy asiantuntijoita useilta aloilta. Monelle Linkedin on juuri se alusta, jossa aktivoidutaan, kun työnhausta tulee ajankohtaista. LinkedIn onkin pitkään jo tunnettu juurikin työnhakijoiden kokoontumispaikkana.

Rekrytoijana Linkkarista voit myös suoraviivaisesti tavoittaa osaajia, jotka eivät juuri nyt hae aktiivisesti työpaikkaa, mutta saattavat tarttua tilaisuuteen sellaisen kohdatessaan.

Miksi et siis rekrytoisi Linkedinissä?

Näin rekrytoit LinkedInissä - työpaikasta ilmoittaminen

LinkedIn-rekrytointia varten yksinkertaisuudessaan tee näin:

  1. Rakenna yrityksellesi yrityssivu
  2. Kasvata sivullesi verkostoa (eli seuraajia) ja tuota työnantajamielikuvaa vahvistavaa sisältöä säännöllisesti.
  3. Suunnittele ja toteuta rekrypostaus joko julkaisuna tai Jobs-osion kautta
  4. Mainosta rekrypostausta tarvittaessa niille potentiaalisille työnhakijoille, joiden tausta on työpaikkaasi nähden juuri sopiva.

Huomaa, että LinkedInissä voit ilmoittaa avoimesta työpaikasta maksuttomasti Jobs-osioissa. Jotta saat ilmoituksellesi parhaan kattavuuden, muista myös jakaa työpaikkailmoitus yrityssivun julkaisuna sekä toimialasi relevantteihin ryhmiin. Tämän lisäksi voit siis tehdä myös maksullisia työpaikkailmoituksia (Job ads) tai käyttää rekrytointiin suunniteltua maksullista työkalua nimeltä Recruiter.

Linkki: https://business.linkedin.com/talent-solutions/recruiter

Rekrytointi kannattaa nostaa myös omaan profiiliin esille, sillä henkilöiden profiilit nousevat yleensä paremmin esille kuin yritysten profiilit. Avaa henkilöprofiilissasi kohta Open to ja valitse kohta Hiring. Näin saat oman verkostosi tietoiseksi työmahdollisuuksista yrityksessäsi ja sinun profiilikuvasi näyttää heti, että sinulta voi tiedustella lisää työpaikoista.

Rekrytointi-ilmoitus Linkedin Jobs-osion kautta

Jobs-osion kautta saat tehtyä työpaikkailmoituksen näppärästi, mikäli olet yrityssivun ylläpitäjä ja yrityssivullasi on alle 1000 työntekijää. Klikkaamalla Jobs-kohdan ON-tilaan, aukeaa sinulle helposti täytettävä lomake. Voit syöttää kohtaan työpaikasta tärkeimmät tiedot kuten haettavan työpaikan tittelin, työn sijainnin, työnkuvauksen sekä rekrytoivan yrityksen esittelyn. Muista, että ilmoituksen julkaisevan henkilön profiili tulee näkymään ilmoituksessa.

Job-osiossa työpaikkailmoitukset julkaistaan kerran päivässä. Julkaisun näkymiseen voi kestää jopa 24 tuntia. Oletuskielenä on automaattisesti englanti. Voit muokata avointa työpaikkailmoitustasi milloin vaan. Kun poistat ilmoituksen, myös työpaikkailmoituksen julkaisu poistuu yrityssivun uutisvirrasta sekä seinältä.

Easy Apply -toiminto LinkedInissä

Linkedinissä on myös mahdollisuus hoitaa koko rekrytointiprosessi niin sanotulla Easy apply -toiminnolla. Tällöin potentiaaliset kandidaatit voivat hakea helposti ja nopeasti avointa työpaikkaa suoraan omalla henkilökohtaisella LinkedIn-profiilillaan vain klikkaamalla Apply-painiketta. Koska hakeminen on todella helppoa, voi se johtaa siihen, että saat myös paljon epäsopivia kandidaatteja. Toki paljosta on aina helpompi karsia.

Maksulliset palvelut – Linkedin Recruiter ja Recruiter Lite

Recruiter on LinkedInin maksullinen ns. premium-palvelu, joka antaa sinulle pääsyn useisiin rekrytointityökaluihin. Recruiter-työkalut on suunniteltu niin, että oikeiden ehdokkaiden löytäminen LinkedInistä on nopeampaa ja tehokkaampaa. Linkedin Recruiter auttaa löytämään työntekijöitä, muodostamaan heihin yhteyden ja hallitsemaan koko rekrytointiprosessia.

LinkedIn Recruiter ja Recruiter Lite ovat rekrytointitapoina suosittuja

Recruiterin avulla voi helpommin keskustella potentiaalisten työntekijäehdokkaiden kanssa, esimerkiksi Recruiterin avulla voi esimerkiksi lähettää 150 InMailia eli yksityisviestinä lähetettävää viestiä kuukaudessa. Sen lisäksi Recruiter tarjoaa muun muassa lisähakusuodattimet, laajan raportoinnin ja kuukausittainen hakurajoitus poistuu. Molemmissa järjestelmissä, LinkedIn Recruiterissa ja Recruiter Litessä, voidaan käyttää hakulausekkeita ja filttereitä parhaiden ehdokkaiden löytämiseen.

Recruiter Lite on paljon kevyempi versio LinkedIn Recruiterista ja sen vahvuudet ovat pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, joilla on pienemmät työllistämistarpeet. Recruiter Litessä on vähemmän hakusuodattimia, ei pääsyä edistyneeseen analytiikkaan ja voit lähettää pienemmän määrän niin sanottuja InMaileja, eli suoria yksityisviestejä. Toki myös kulusi ovat pienemmät verrattuna Recruiterin täysversioon!

Rekrytointivinkkejä Linkediniin

  1. Optimoi henkilökohtainen LinkedIn-profiilisi: LinkedIn-profiilisi näkyy rekrytoijana hakijoille Jobs-osiossa työpaikkailmoituksen yhteydessä. Varmista siis, että oma profiilisi tukee rekrytointia, eli että se on asianmukaisesti täytetty, ammattimainen ja optimoitu avainsanoilla.
  2. Käytä LinkedIn Recruiter-työkaluja: LinkedIn Recruiter on tehokas työkalu, joka on suunniteltu nimenomaan rekrytoijille ehdokkaiden etsimiseen ja tavoittamiseen. Siinä on tarkennetut hakusuodattimet, jotka auttavat rekrytoijia löytämään oikeat kandidaatit.
  3. Liity LinkedIn-ryhmiin: Toimialaasi tai markkinarakosi liittyviin ryhmiin liittyminen voi auttaa sinua saamaan yhteyden mahdollisiin ehdokkaisiin. Ota yhteyttä ryhmän jäseniin jakamalla arvokkaita oivalluksia, julkaisemalla avoimia työpaikkoja ja rakentamalla suhteita. Suomessa tsekkaa ainakin Talent Pool Finland!
  4. Julkaise työpaikkapäivityksiä säännöllisesti: Säännöllisten työpaikkapäivitysten julkaiseminen LinkedIn-sivullasi pitää seuraajasi ajan tasalla mahdollisuuksista. Tämä voi houkutella myös ns. passiivisia hakijoita, jotka eivät välttämättä etsi juuri nyt uutta työtä.
  5. Kun julkaiset työpaikkailmoituksen yrityssivulla, muista relevantit hashtagit! Lisää toimialasi asiasanat, mutta myös työpaikkailmoitukseen sopivat häsät, kuten #rekry #avointyöpaikka. Tsekkaa Linkkarin haulla, mitä hashtagejä muut toimialan rekrytoijat käyttävät.
  6. Aktivoi verkostot ja pidä yhteyttä suosittelijoihin: Kysy nykyisiltä työntekijöiltäsi, kollegoiltasi ja verkostoltasi suosituksia hyvistä ehdokkaista. Suositukset ovat loistava tapa löytää korkealaatuisia ehdokkaita, joihin verkostosi ihmiset luottavat.
  7. Personoi yhteydenottosi: Kun pidät yhteyttä ehdokkaisiin, osoita viestilläsi, että olet käyttänyt aikaa heihin – tunnet heidän taustansa ja työkokemuksen. Älä spämmää copy-paste-viesteillä. Mainitse erityisiä taitoja, kokemuksia tai saavutuksia, jotka kiinnittivät kandidaatissa huomiosi.
  8. Muista lisätä tärkeimmät hakusanat ilmoitukseen. LinkedIniä käytetään paljon myös ammatilliseen tiedonhakuun. Muista laatia työpaikkailmoitus ajatellen tärkeimpiä avainsanoja, jotta hyvät kandidaatit löytävät ilmoituksesi myös Linkedinin hakutoiminnoilla.
  9. Headhunttaus Linkedinissä: Voit rekrytoida LinkedInissä etsimällä päteviä kandidaatteja tietyillä kriteereillä ja lähestymällä heitä suoraan InMail-yksityisviesteillä
  10. Tarjoa positiivinen työnhakijakokemus: Vastaa kaikille hakijoille riippumatta siitä, päätättekö jatkaa prosessia heidän kanssaan vai ette. Kohtele hakijoita kunnioittavasti ja ammattimaisesti koko rekrytointiprosessin ajan. Nykyinen kandidaatti voi olla juuri seuraavaan työpaikkailmotukseesi sopiva match!

Haluatko oppia lisää? Kysy meiltä räätälöidyistä LinkedIn-koulutuksistamme!

Lue lisää rekrymarkkinoinnista

 

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä kirjoitukset:

Onnistunut rekrytointikokemus

tyonantajamielikuva-syntyy-teoista

Hakijakokemus rekrytoinnissa

Rekrymarkkinoinnin prosessi-1